Protel DXP 2004 - Global change?

Hej !

Som gammel 99SE bruger syntes jeg at jeg mangler muligheden for at kunne foretage en global change:

Eksempel:

Jeg vil gerne lave tenting på alle pads. I 99SE ville jeg have dobbelt klikket på en tilfældig pad, trykket tenting og klikket global og så havde den lavet alle om... nu har jeg siddet og fumlet lidt rundt men mon ikke der er nogen som har et lynhurtigt svar på det ?

/madsen

Reply to
Lasse Madsen

et

Højre klik->Find simelar->Vælg den parameter du vil finde ens komponeter på->Vælg Same->Vælg OK

Så kommer der en boks op hvor du runtime kan ændre de ting du har lyst til

/..Klaus

Reply to
Klaus Vestergaard Kragelund

Hvad er tenting?

Med venlig hilsen

Tomas

Reply to
Tomas Skott

Tenting er en metode at "undgå" gennempletterede huller med. Hvis du på et gennempletteret print vil have øer der _ikke_ er gennempletterede, lægger man en maske over disse huller inden printet pletteres. Efter plettering fjernes masken igen.

Hvad Lasse så skal bruge det til, ved jeg ikke.....

/Bo.

Reply to
Bo Braendstrup

Så det er sådan set en regel, der sættes op til autorouteren om, at visse øer ikke må gennempletteres?

Hvis det er tilfældet, som mit spørgsmål, er svaret vel givet? ;-)

-- Med venlig hilsen

Tomas

Reply to
Tomas Skott

Jeg kender ikke Protel, men normalt angiver man hvilke huller der er pletteret og hvilke der ikke er, til printfabrikanten. Pletterede huller skal nemlig bores 0,1mm større end færdig dimension, da pletteringen jo fylder lidt. Hvis designprogrammet kan kende forskel på pletterede og ikke-pletterede huller er det nemmere at generere en værktøjs-tabel til printfabrikanten.

Man skal selvfølgelig give printfabrikanten en maske til at "tente med".

Jeg har aldrig haft brug for tentede huller, man kan bare bore ad to omgange istedet for.

/Bo.

Reply to
Bo Braendstrup

Hej

Dette er forkert !

Tenting er hvis man ønsker sin soldermask (det grønne lag) lagt oven på via hullerne ... en god ting hvis man har mekaniske køleprofiler liggende oven på printet som man ikke ønsker kunne komme til at kortslutte ens via huller ...

Tenting

Partial and complete tenting of pads can be achieved by defining an appropriate value for Solder Mask Expansion. This expansion constraint can either be defined on a pad-by-pad basis, in the associated Pad dialog, or by defining appropriate Solder Mask Expansion design rules:

a.. to partially tent a pad - covering the land area only - set the Expansion to a negative value that will close the mask right up to the pad hole

b.. to completely tent a pad - covering the land and hole - set the Expansion to a negative value equal to or greater than the pad radius

c.. to tent all pads on a single layer, set the appropriate Expansion value and ensure that the scope (Full Query) of a Solder Mask Expansion rule targets all pads on the required layer

d.. to completely tent all pads in a design, in which varying pad sizes are defined, set the Expansion to a negative value equal to or greater than the largest pad radius.

When tenting an individual pad, options are available to follow the expansion defined in the applicable design rule, or to override the rule and apply a specified expansion directly to the individual pad in question.

M.v.h. Lasse Madsen

Reply to
Lasse Madsen

Det mener jeg nu ikke.

Formålet med tentning er netop at undgå at bestemte huller gennempletteres. Meget anvendeligt til f.eks. styrehuller til SMD montering.

--
Med venlig hilsen / Kind regards
Jesper Larsen

Efter at have rådført mig med Perfag 2D må jeg give dig ret. Men min påstand er *også* korrekt, ifølge Perfag 2D, pkt. 14.3, note 1 og design note 1. Også refereret i pkt. 14.12.3. (Nej, jeg giver mig ikke så let :o)

Sidst jeg læste op på tentede viaer (ja, ja!) i forbindelse med BGA'er så jeg svjh ikke ordet anvendt. Og emnet blev skam gennemgået.

Må jeg så opponere mod din anvendelse af tenting som kortslutningssikring! Du kan ikke regne med at lakken er mekanisk stærk nok til dette. Enhver printfabrikant med respekt for sin egen juridiske afdeling vil kun garantere at tenting'en forhindrer at viaen er lodbar i en normal loddeproces. Du må sgu'tte stole på at din loddemaske holder din køleplade elektrisk væk fra viaerne. Især hvis dit print er HAL-overfladebeskyttet.

/Bo.

Reply to
Bo Braendstrup