PIC-programmering - hilfe !!!!!!

Med udgangspunkt i AN557 fra Michrochip, vil jeg lave en test af dette med at udnytte porte til både in- og output - denne AppNote er vel et skoleeksempel herpå - ikk' ?

Da jeg er "ny" vedr. ASM og PIC's vil jeg gennemgå koden lidt efter lidt og kun medtage en mindre del af koden - så jeg forstår dens opbygning og funktion.

Jeg har afprøvet min ELEKTRONISKE opstilling med styring af hver enkelt af de 4 cifre samt hver enkelt segment herpå - det lyser klart, når ciffer og segment lægges direkte til +.

Dette skulle så styres via 16F84 på 4 Mhz.

I første omgang vil jeg bare have de 4 cifre til at vise 4321 via interrupt - ikke andet og det fungerer perfekt i simulatoren, MEN når jeg afprøver det elektronisk vises overhovedet ingen cifre, MEN jeg kan meget kortvarigt se cifrene ved tilslutning/afbrydelse af driftsspændingen !!!!

Det må være et timingsproblem - jeg har målt med stopuret i simulatoren, at interruptet kommer hvert 5.009 mSec og et ciffer 'står tændt' til næste interrupt indtræffer - iflg. simulatoren i hvert fald !

Hvert ciffer (her 1'nerne) opdateres i interruptet med denne kode:

clrf PORTA ; sluk alle cifre movf Cif1,W ; get 1'erne i w Call DisplayOut ; her bestemmes hvilke segmenter, der skal være tændt (=1) for at svare til værdien i Cif1 ; og de tilsvarende bit lægges på PORTB bsf PORTA,0 ; tænd ciffer for 1'erne

Jeg ved godt det er en 'amatør-kode', men sådan må det vel være til en start !

Det jeg forestiller mig er galt er, at hvert enkelt ciffer IKKE er tændt længe nok til at øjet kan opfatte det som værende tændt.

Jeg synes dog ikke den oprindelige koden i AN-557 gør noget mht delay efter hvert ciffer er opdateret.

Har nogen en ide til hvad jeg kan gøre ?

Mvh KS

Reply to
KS

Master reset flød - uha, uha !

Mvh KS

Reply to
KS

Den Tue, 16 Nov 2004 11:29:29 +0100, "KS" skrev:

Det var da dejligt at høre at jeg ikke er den eneste der har prøvet det :-)

Til min fortvivlelse virkede min 16F876A så længe stikket fra programmeren sad i printet, men ikke når den kørte alene. Når det samme program blev brugt i en 16F627 var der ingen problemer.

På 16F627 havde jeg brugt RA5/!MCLR/Vpp som RA5 og der var derfor ingen MCLR.

På 16F876A har !MCLR/Vpp sit eget ben og skal derfor holdes høj.

Når programmeren var tilsluttet blev MCLR holdt høj. Nåmen så gik den lørdag :-)

Check i øvrigt:

Bær over med maskinoversættelsen fra japansk - det er den mest overskuelige gennemgang af PICmicro jeg har set.

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

Seasons Greetings...
Reply to
Jens Petersen

Hej Jens,

Det er nu ikke maskinoversættelse. Engelsk (og andre europæiske sprog) er bare ret svært for en med japansk sprogbaggrund da grammatik, ordstilling etc. er enormt anderledes :) Jeg ville da være glad hvis mit japanske var halvt så godt som Seiichis engelske faktisk er :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Den Wed, 17 Nov 2004 17:03:11 +0000 (UTC), "Søren" skrev:

Det påstår han ellers, men det er måske bare for at fralægge sig ansvaret for stavningen :-)

The English edition pages have been translated from the Japanese edition with the translation software. Therefore, the nuances of the explanations may sometimes be lost or inappropriate in terms of English language or culture.

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

The problem with troubleshooting is that real trouble shoots back.
Reply to
Jens Petersen

Hej Jens,

Det ville ikke undre mig ;)

Mon ikke han så har støttet sig til noget oversættelsessoftware ? Der er, mig bekendt, endnu ikke programmer der kan lave en maskinoversættelse der bliver så forståelig som hans tekster trods alt er - prøv blot at køre en side gennem Babelfish ;)

--
Venlig hilsen,
Søren