LM358 -> cmos ?

Jeg har bruk for en LM358/LM324 i cmosutgave. Hva skal jeg lete etter i rotekassen, usorterte ICkretser?

HM

Reply to
Harald Mossige

Hej Harald

CA3130, CA3140, CA3160, LF355, LF356. LF357, TL071, TL072, TL081, TL082 for at nævne et par stykker.

Ingen af dem er CMOS, men de har JFET indgang.

Harald: hvorfor CMOS ?

Hej Bo

Nogle af dem har da CMOS output.

Og Harald: Hvor høj er forsyningsspændingen?

-- Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk Natur og Friluftsliv:

Reply to
Ove Kjeldgaard

Jeg trækker min påstand delvist tilbage:CA3140 har MOS input, men ikke CMOS. CA3130 er en mix af CMOS og bipolær (den kendte jeg ikke).

TL... er alle med JFET indgang, og alm bipolær udgang LF35* er osse med JFET input.

Men vi skal have Harald til at fortælle hvorfor det skal være CMS forstærkere ?

Måske skal vi se på TI's LinCMOS (TLV.. og TLC..) forstærkere

Jeg betrakter "CMOS" som en gruppe med mange varianter. Felles for dem alle, er at inngangen "ikke trekker strøm", og derfor har en ekstrem høt inngangsimpedans. Det er den jeg er ute etter. Det er likegyldig for meg om den i tillegg kalles BoW. Det er mulig jeg tar feil.

HM

Reply to
Harald Mossige

5V (+/-)

HM

Reply to
Harald Mossige

Et par bud på typer der er benkompatibel med '358 og commonmode også går til negativ forsyning.

PMOS ind og bipolar ud, max. 32V forsyning, højere forbrug end '358, CA3240:

PMOS ind og CMOS ud, max. 15V forsyning, CA3260:

  Med venlig hilsen,    Ove Kjeldgaard,    nospam AT privat DOT dk
  Natur og Friluftsliv:
Reply to
Ove Kjeldgaard

OK, jeg trode at det var strømforbruget, du var ude efter. Hvor stor båndbredde har du brug for, og hvor lidt støj kræver du?

Hvad skal du bruge en lav indgangsstrøm til ?

alle,

om

til

CA3240:

Jeg tror du har missforstått utgangspunktet: På samme måten som amerilanerene sier "to Xerox" når de mener å so "to copy" og engelskmennene sier "to Hoover" når de mener å støvsuge, så står begrepet "LM358 / LM324" bare for et sett standard OPAMP. Ved forsøk på fredagskvelden, så leter man i rotekassen for å finne noe som kan brukes, anything. Bestilling av 1 stk fra ELFA er ikke praktisk.

Når resultatene av forsøkene skal realiseres i et byggeri, da er problemene helt anderledes!

HM

Reply to
Harald Mossige

alle,

om

Båndbredden = DC Støy? 5V / 1024 = 5mV?

Spenningskilden er meget høyohmig, en 5mm gul LED brukt som solpanel. Kondensatoren som brukes til sample and hold i TINY15s ADC er ukjent, samplingstiden er også ukjent.

HM

Reply to
Harald Mossige

Hej Harald

Kig p=E5 disse i dil huse - de f=E5r ogs=E5 i SMD:

"...TS271, TLC271 [pris 1 kr/stk ved 100 stk - design fra ca. 2002 -=20 mulighed for ultralavt str=F8mforbrug - men kun i enkelt udgaven!]..."

Kig f.eks. p=E5 (dual): TS272, TLC272 og (quad) TS274, TLC274

Er det hurtige opamps du vil anvende, s=E5 se p=E5: LMH 6732 0,5..12mA 2700V/uS 540MHz 44kr med shutdown programerbar

-

Men der findes ogs=E5: LMC6762, ts374

Precision CMOS Single Operational Amplifier

i=F8vrigt findes LM567 ogs=E5 i CMOS: LMC 567 PLL 16kr 0,5mA

mvh/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

En forstærker med FET indgang har en lav indgangsstrøm. f.x har en almindelig billig TL072 en typisk bias strøm omkring 25pA ved stuetemperatur. Men hvad mange ikke ved, eller bare glemmer, er at ved

70 grader specificeres den til 8nA (max)

Sammenligner du med en god bipolær forstærker som f.x. AD706B, har den en biasstrøm ved stuetemperatur på ca 30pA, men den stiger kun til ca

40pA ved 70 grader. Det er heller ikke nogen billig forstærker, men den er god.

Hvis det er til forsøg på at måle på en lysdiode, ville jeg starte med TL061, TL071 og lignende. De er lette at skaffe, og koster ikke ret meget.

Skal du udnytte en biasstrøm, der er ret meget lavere, skal du starte med et godt designet print, og holde det RENT og TØRT, ellers er det lækstrømmen her, der er den største.

Det blir en TLC27L4,SMD. Input impedance 10^12 ohm. Temperaturparamererene er irelevante; arbeidstemperaturen er 15 - 30 grader.

Inngangskilden er 3M6 ohm, med forbehold for Flukens inngangsmotstand.

Forsøket foregår på Veroboard, og dersom forsøket er vellukket, er det den kretsen jeg bruker.

HM

Reply to
Harald Mossige