Indbrudstyve afstiller alarmanlæg

Hej NG.

Jeg hørte i radioen for et par dage siden "med et halvt øre" noget om udstyr til at afstille alarmanlæg med, så tyve kan bryde ind i bygninger uden at alarmen går.

Jeg gætter på, at det er anlæg baseret på "trådløse" komponenter, altså dør/vindueskontakter forbundet "trådløst" til alarmcentralen.

Er der nogen som kan bekræfte og evt. give et link til lidt flere informationer.

V.H. Frank

Reply to
edob

De lidt ældre alarm anlæg fra Falck anvendte trådløse censorer i 432,xxx Mhz området, husker ikke nøjagtig frek. Disse anlæg kunne forstyres med en amatørradio, hvorefter det var muligt at gå ind uden alarmen gik igang, der kunne forekomme en teknisk alarm, men dem kørte de ikke efter.

-- Venlig hilsen

Viggo

"edob" skrev i en meddelelse news:42b5ccb8$0$753$ snipped-for-privacy@dread16.news.tele.dk...

Reply to
VIP

Hej

Hvis der er nogle der har den slags informationer, ja så må man da håbe de kan holde kæft, der er jo ingen grund til at hjælpe tyvene.

Som jeg ser det er det da bedre tingene bliver rettet så at så simpel en løsning ikke kan deaktivere et alarm anlæg....

Kasper

Reply to
Repzak

Uden i øvrigt at vide noget om den slags ting, vil jeg mene at langt de fleste indbrudstyve alligevel ikke ville betjene sig af den slags ting; og dem der kunne, ville sikkert ikke lave indbrud i de huse/villaer/whatever der benytter et alarmsystem der så enkelt kan sættes ud af drift... :-)

Med venlig hilsen Preben

Reply to
Preben Bohn

"Repzak" skrev

Jeps, men hvem er da også så dum at basere et alarmanlæg på en trådløs forbindelse?

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

On Monday 20 June 2005 00:20, Uffe Ravn wrote in dk.teknik.elektronik:

[...]

Jeg mener det er Silvan, Jem & Fix eller en af deres venner, der sælger sådan et "professionelt gør-det-selv" tyverialarmanlæg, der er trådløst.

--
Med Venlig Hilsen:  Henrik Bøgh       ||        http://lagengymnastik.dk/

"Piger med en fremtid, undgår manden med en fortid."
  -- Evan Esar
Reply to
Henrik Boegh

Uffe Ravn skriver:

Kig dig omkring. Mange der bliver installeret i dag er det......

"Uffe Ravn" skrev i en meddelelse

Det er sgu' da bare at basere den på XXX-bit, så bliver "brian&karsten-klaphoe" ned fra grillen, nok trætte af den ;). ALT kan kompromitteres hvis man VIL ind, det er kun et sprgs. om tid&computer-kraft.

Reply to
Jørgen M. Rasmussen

Den Mon, 20 Jun 2005 16:39:48 +0200, "Jørgen M. Rasmussen" skrev:

Problemet er at sensorene sender med få milliWatt og en amatørradio sender med ~50 Watt.

Når man sender en kraftig bærebølge kan alarmen ikke høre at sensoren råber om hjælp.

Det kan let demonstreres ved at taste senderen på 433,92 MHz, så kan fjernbetjeningen til bilen ikke fungere.

--
Jens   OZ2JP   www.oz2jp.dk
Pray for me - what harm can it do?

On Monday 20 June 2005 16:39, Jørgen M. Rasmussen wrote in dk.teknik.elektronik:

Jeg var lige i Silvan (i Aalborg) i dag, og så de havde sådan et trådløst alarmsystem.

For 1600,- får man:

1) Hovedstation (m. mulighed for trådløs fjernbetjening) 2) Strømforsyning 3) Fjernbetjening 4) Trådløs magnetsensor 5) Trådløs infrarød passiv rumsøger

Mærket er af GRIPO og ifølge brochuren er det "De fleste forsikringselskaber [der] kender GRIPO alarmen, og efter korrekt montering kan Deres forsikringsselskabs sikringskonsulent godkende installationen og give nedslag i præmien på 5-10%".

Der er mere om det på

omend intet om hvilke frekvenser det arbejder på. Jeg anser dog 433-434 MHz eller

868-870 MHz for at være nogle gode bud :)

CC: d.t.elektronik, d.t.r.scanner FUT: d.t.r.scanner

--
Med Venlig Hilsen:  Henrik Bøgh       ||        http://lagengymnastik.dk/

"A human kiss, may ruin many lifes."
  -- Oscar Wilde
Reply to
Henrik Boegh

Ja men kan den også starte alarmen?.

--
      Hilsen Jesper
        Mr.Nobody

Vil du have en bil der hakker,så få Peugeot Frederikshavn som makker.
Reply to
Mr. Nobody

On Tuesday 21 June 2005 09:45, Mr. Nobody wrote in dk.teknik.elektronik:

[...]

Den kan næppe hverken afstille eller starte alarmen.

[...]
--
Med Venlig Hilsen:  Henrik Boegh      ||        http://lagengymnastik.dk/

"Greed. It's greed not faith that moves mountains"
 -- Jamie Farr as Corp. Klinger in 'M*A*S*H'
Reply to
Henrik Boegh

Det jeg hørte i DR ang. sub. var at der var udviklet udstyr til at afstille alarmanlæg med. Politiet ville ikke søge at forbyde disse udstyr, eller det at være i besidelse af dem.

Det lød ikke som om der blot var tale om en radioamatørsender / bærebølge, men udstyr dedikeret til formålet!

Venlig hilsen, Frank

Reply to
edob

Den Tue, 21 Jun 2005 09:45:42 +0200, "Mr. Nobody" skrev:

Nej, men ovennævnte var for at demonstrere hvad der sker når man sender et kraftigt signal på samme frekvens som sensorer og fjernbetjeninger bruger.

Hvis jeg for eksempel sender når du prøver at låse bilen, så kan du forlade en ulåst bil hvis du ikke lægger mærke til at låsen ikke aktiveres.

--
Jens   OZ2JP   www.oz2jp.dk
Never make the same mistake twice, make all of them once.