Højttalersæt til pc'en brummer

Jeg har et højttalersæt til min pc fra Altec Lansing som ellers lyder ret fint, men det er skæmmet af en tydelig brum (lyder som 50 hz) som især genererer ved stille musik.

Er der mon noget fix til dette, fx en elektrolyt placeret det rette sted?

Reply to
Martin Larsen

Hej Martin

Er du sikker på at det ikke er en brumsløjfe du har og ikke dårlig filtrering af spændingsforsyningen ?

--
Mvh

Hvordan konstaterer jeg det?

Reply to
Martin Larsen

Den 28-09-2012 09:48, Martin Larsen skrev:

Den første test er at vende stikproppen ved pc eller højtaler, Altså KUN den ene.

//finn

Reply to
smeden

Ingen effekt. Heller ikke engang selv om jeg frakobler pc'en helt fra forstærken. Den brummer alligevel selv uden noget tilsluttet.

Reply to
Martin Larsen

Prøv at slukke for strømmen mens den spiller. De spiller tit et kort stykke tid efter, på den 'gamle strøm' i lytterne. Læg mærke til om den fortsætter med at brumme i dette korte tidsrum, eller den spiller brumfrit. Så ved du om det er noget der kommer udefra (brummet fortsætter) eller det kommer fra dens egen strømforsyning (brummet stopper når du slukker, men signalet bliver).

Du kan også prøve at måle brummet med scop. Hvis det er 100Hz ripple kan det være en lyt eller en regulator der ikke virker, og hvis det er 50Hz, evt. plus overtoner, kan det være magnetisk indstråling fra nettrafoen.

--
Ulrik Smed
Aarhus

Den 29-09-2012 15:09, Martin Larsen skrev:

Altså brum uden selv signalkablet tilsluttet? - så ville jeg åbne højtaleren og kigge på strømforsyningen, og som du selv er inde på, lytten over ensretteren hvis det er en traditionel strømforsyning. Det er det formentligt, når den giver brum :-) Skift med en ny samme størrelse eller mere.

//finn

Reply to
smeden

Den fortsætter i ca. 1 sekund med brum. Desuden lagde jeg mærke til at brummet forstærkes når hånder nærmer sig højre højttaler som også styrer volumen, bas og diskant samt tænd/sluk. Det ser altså ud til at det kommer udefra.

Det vil jeg gøre når jeg kommer fra ferie.

Reply to
Martin Larsen

Det vil jeg også kigge på når jeg vender hjem igen fra ferien.

Reply to
Martin Larsen

Ok, det var et godt skridt at komme. Liniesignalet går åbenbart gennem den højre højttaler, og der er nok en 'utæthed' i signalvejen dér. Det kan man indkredse ved at finde det sted man skal 'pege' med en finger, for at den brummer mest. Skil den ad og find det mest følsomme sted, der er måske en stelledning til en skærm der er afbrudt eller noget lignende.

Det behøver du faktisk ikke nu, vi ved allerede hvor brummet kommer ind.

--
Ulrik Smed
Aarhus