ground på parallelport

Hejsa!

Jeg har et problem... Jeg er ved at lave et måleinstrument, der skal kommunikere med en PC via parallelporten. Må instrumentets og parallelportens ground være fælles, eller skal _alt_ adskilles med optokoblere?

På forhånd tak /Simon

Reply to
Simon Børresen

Hvis du bruger optokoblere så bør du skille alt.

Med et måleinstrument er det også en stor fordel at det ikke har gnd tilfælles med PC og dermed også jord i stikkontakten. Der kan komme en del støj ind den vej.

Reply to
HKJ

Hej Simon,

Jeg bruger aldrig selv optokoblere, blot nogle "open collector" transistorer, til overførsel via parellelporten, men hvis du er i tvivl om niveauerne kan du selvfølgelig bruge optokoblere.

Kort fortalt - Jord _må_godt_ være fælles, men kan selvfølgelig skilles hvis du vil gå med livrem og seler.

Kommunikerer du samtidig med at du måler ?

--
Venlig hilsen,
Søren