Beogram 1902

Jeg har en pladespiller (Beogram 1902) liggende, der ikke vil løfte pickup-armen når en plade skal spilles. Ellers virker den fint, men den er jo noget svær at bruge/sælge.

Der er SÅ få komponenter i (vel højest 20 elektroniske dele) at det bare må være muligt at ordne den. Den ligger i stumper på mit bord, men jeg kan ikke finde mekanismen der bør løfte armen.

Er der nogen der kan hjælpe?

--
M.V.H
Christian Iversen

Jeg reparede på et tidspunkt en B&0, kan dog ikke huske hvad model det var. Den havde nøjagtig samme problem. Problemet var at fedtet i løftemekanikken var blevet sejt med tiden. Det skal bare renses og lægges i nyt fedt, så spiller den igen.

Så vidt jeg husker var det ikke lige helt indlysende, indtil jeg opdagede det, for fedtet var så stift at det ved første øjekast så ud som om delene skulle sidde sammen.

Ved ikke om det er til hjælp :o)

Mvh Morten

Reply to
Morten

"Christian Iversen" skrev i en meddelelse news:cp230q$14f6$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk...

Øh pladespiller til vinyl - antikvariske - LP plader ?! Troede jeg sku var afgået ved døden :)
Reply to
Jan Pedersen

Er du da helt fra forstanden? ;-)

Jeg hører mindst lige så meget LP'er som CD'er, og køber ofte nye plader hjem fra London. (Kender en der bor der, og som sender dem til mig).

En god plade spiller og Pickup, lyder mindst lige så godt som en god CD afspiller, men i den billige ende. vil en CD afspiller nok oftest lyde bedst.

Poul Erik Fjern cykel i adresse

--
                                        == __o
Poul Erik Lindaa   === _'\

"Ja nu ved jeg jo pludselig hvad der er galt..." :-)

--
M.V.H
Christian Iversen

Desværre ikke, armens gang er helt fri :-/

Men tak for forsøget!

Kan du huske _hvad_ der løftede armen?

--
M.V.H
Christian Iversen

Skift det hvide kurvehjul, hvis du altså kan skaffe det.

Reply to
Claus

Er der nogen der ved hvor man kan skaffe det fra?

(og skulle det ikke være i stykker? det ser ikke ud til at fejle noget..)

--
M.V.H
Christian Iversen

Jeg har også haft et lignende problem for 15 år siden. Armens gang var også helt fri. Fejlen var at pickuparmen efter pladeslut, skulle hæve sig og dernæst køre tilbage på plads. Min hævede sig godtnok, men med forsinkelse, så pickupen slæbte hen over pladen mens den blev ført på plads, og eførst fter et stykke tid langsomt hævede sig.

Inde ved armens drejepunkt sidder der en lille plastkrave i et 'rør' som ikke kunne bevæge sig (opad). Da jeg rensede lejet funkede den igen. Kraven skal kunne løfte pickuparmen.

Altså, jeg mener Morten's ide passer på dit problem, men at du ikke endnu har lokaliseret løftemekanikken. Det ser nemlig ud som om kraven er svejset fast til røret, men den sidder i en aksel som skal kunne bevæge sig i røret. Olien er størknet, så den ikke kan bevæge sig.

Prøv evt. at se en fungerende B&O pladespiller i funktion - så er det lige pludselig indlysende.

Mvh Thorkild Dalsgaard

Reply to
Thorkild Dalsgaard

"Jan Pedersen" skrev i en meddelelse news:41b4d8a5$0$308$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

Øh der er vist en der sover. Vinylplade salget er steget meget det sidste årstid. Læste en stor artikel i JP Århus. Har også besøgt en butik i Aalborg der kun solgte vinyl.

Og med indspillingskvaliteten på de nye CDer så er vinylen absolut konkurence dygtig.

Benny

Reply to
Benny Højvælde

"Benny Højvælde" skrev i en meddelelse news:41b76ca5$0$199$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

Ja DJ´s elsker jo vinyl til deres "skratning" :) Men indrømmet : vinyl LPér sammen med en god pickup og et godt grammofonværk lyder jo bedre end CD...CD-teknologi indebærer jo at pga. NyQuist kriteriet for sampling må man desværre afskære alle frekvenser hårdt der ligger under fs / 2 :( Altså...ingen overtoner....en firkant ved f.eks. 15 khz er ikke længere en firkant men nærmere en mellemting mellem en sinus og en trekant :( Nu vil nogle så sige "Jamen... vi kan ikke høre frekvenser højere end 20kHz .. og er vi ældre end 30 kan vi knapt skelne noget over 15kHz fra stilhed...." Tja, en audiometrirapport vil nok sige dette ... men af uransagelige årsager er vi istand til at skelne en firkant fra en sinus ved f.eks. 15 kHz .. så jo...vinyl kan subjektivt synes mere detaljeret...og give en bedre lyd end CDer....hvis man kan leve med statisk støj :)

Reply to
Jan Pedersen

"Jan Pedersen" skrev :

Nejda

jan@Fedtegreven.dk

Only baby engines need artificial aspiration  ;)
Reply to
jan

Hvis du vil af med den Sony spolebåndoptager du har nederst på siden så er jeg måske køber hvis prisen er rigtig.

Peter

Reply to
Peter Andersen

"Peter Andersen" skrev :

Er du da vimmer mand - så hellere sælge arvesølvet ;)

(Jeg har i omegnen af de 150 bånd, med musik fra de tidlige 70'ere og til nu, så sådan en kan jeg dælme ikke leve uden)

De dukker op med sjældne mellemrum i den blå - der er en TC755 (forgængeren) i i øjeblikket fra den 23-12 , og et par ReVox

--
jan@Fedtegreven.dk

Only baby engines need artificial aspiration  ;)
Reply to
jan

Har du gamle radiooptagelser liggende også? radioteater, montager og den slags?

Ja. Jeg har også en sony magen til din købt igennem den blå for et par år siden. Den står som ny, man skulle ikke tro den havde så mange år på bagen! Og den kører klippe stabilt, en virkelig dejlig maskine.

Peter

Reply to
Peter Andersen

"Peter Andersen" skrev :

Vi er ved at være meget OT for gruppen - så jeg holder det kort

nej - kun musik