Tickande TFT-elektronik

Jag har en HP-monitor (LP3065) som tickar var 4:e sekund n=E4r den st=E5r i energisparl=E4ge (helt tyst n=E4r den =E4r "fullt p=E5"). N=E5n som vet o= m detta =E4r normalt eller annars vad det kan vara f=F6r fel?

Reply to
mikewse

Ingen aning men HP har väl support?

Download drivers and software?

Kanske du hittar nått tips här?

Kjelle
Reply to
- Kjelle

Javisst och jag har garanti och serviceavtal, men HP s=E4ger att det h=E4r tickandet =E4r "by design" p=E5 den h=E4r modellen och inget de =E5tg=E4rda= r.

Jag tycker det verkar mycket konstigt d=E5 missljudande elektronikkomponenter brukar betyda att de =E4r d=E5liga eller p=E5 v=E4g a= tt g=E5 s=F6nder. Jag tycker det =E4r konstigt ocks=E5 att det =E4r enbart i energisparl=E4ge som den v=E4snas, d=E4rf=F6r undrar jag om det =E4r n=E5t speciellt TFT-elektronik g=F6r i just detta l=E4ge... Ska n=E4mna ocks=E5 att detta =E4r en high-end-sk=E4rm s=E5 det b=F6r inte = finns n=E5t "billigt skr=E4p" i konstruktionen.

Reply to
mikewse

Dyrt skräp! Så skall det inte vara.

klipp

Det var därför jag tipsa om drivrutiner ;) Använder du dvi eller vga kontakter från grafikkortet? Det kanske inte spelar nån roll men...

Jag har själv varit i kontakt med supporten för en av de större tv-apparattillverkarna från Syd-Korea. Jag fick följande svar:

"Du har uppgett att din tv har ett onormalt ljud. En LCD och Plasma tv innehåller spänningskomponenter som kan alstra ett högfrekvent ljud, på ett liknande sätt som en traditionell tv. Ljudet kan påminna om ljudet från ett tänt lysrör, så skärmen är aldrig helt tyst. Även förändringar i bildinnehållet påverkar ljudet, oftast ökar det något vid ljusa bilder. Ljud kan även komma från inbyggda fläktar som finns i vissa modeller. Detta är helt normalt. Tänk även på att det är stor skillnad att lyssna på produkten i en bullrig butiksmiljö mot i en tyst bostad. Detta ljud är inte unikt för dagens tv apparater, du finner samma typ av teknik som alstrar högfrekventa ljud och komponenter som behöver kylas av fläktar för att hålla en jämn arbetstemperatur i många av dagens elektronikprodukter, såsom spelkonsoler, datorer, förstärkare osv.

Även monteringen av skärmen kan förstärka ljudet. Generellt kan man säga att en stum montering på en betongvägg förstärker ljudet och en montering på en porösare vägg dämpar ljudet.

En tumregel är att ljudet från din tv inte bör överrösta ljudet från ett tv program då du ställer upp volymen till en tredjedel av kapaciteten och sitter på ett avstånd av 3 m från din tv. Om ljudet ligger inom acceptansområdet kan detta innebära att det inte går att göra din tv tystare och en felsökning resultera i att man inte hittar något fel på produkten, i vilket fall kunden debiteras en felsökningskostnad. För ytterligare information kring policy och acceptanser kring ljud, är ni välkomna att kontakta vår kundtjänst."

  • Det verkar som om jag (eller vi konsumenter) får hålla tillgodo med vissa konstruktionsmissar som man i affären aldrig har möjlighet att upptäcka. I reklamen sas det att tv:n hade bra bild och var tyst - fläktar behövdes inte. hyfsat bra bild är det men särskilt tyst är den inte, i vartfall upplever jag vid låg volym, ett irriterande surr likt jordbrum.

Dessutom knäpper det i chassieplasten vid på- ochavslagning. Chassit verkar inte trivas med värme. Kanske jag kan snickra till något likt de Swedx har till sina Samsung paneler? Någon större hjälpsamhet från butiken märkte jag inte - förutom att försäljaren snacka i telefon med någon i en kvart och efter det sa att det var så här de fungerade med mig kunden konverserade han i fem tills han sa att jag alltid kan kontakta tillverkarens support.

Finns det verkligen high-end produkter så är jag inte säker på att man hittar dem på våra gigantiska elektronik shoppingcentra...

--
Kjellurad
Reply to

Sk=E4rmen tickar =E4ven utan att vara ansluten till datorn alls s=E5 nej, det har inte med n=E5t i datorn att g=F6ra.

, p=E5

Javisst, detta hade jag kunnat f=F6rv=E4nta mig men min sk=E4rm tystnar s= =E5 fort den g=E5r upp i vanligt driftl=E4ge (med sk=E4rmbilden t=E4nd), det = =E4r bara i standby (n=E4r den =E4r i princip avst=E4ngd) som den tickar.

Verkligen trist.

nte finns

t man

I mitt fall g=E4ller det HP:s st=F6rsta sk=E4rm f=F6r f=F6retagsbruk s=E5 d= e finns definitivt inte d=E4r... mvh Mike

Reply to
mikewse

En Googling visar att du inte är ensam om problemet.

Det kan ju vara så att när de kom på att den lät lite i standby så brydde de sig inte eftersom det inte borde vara någon på företagen då som kunde störas av det. Inte tänkte de att någon körde företaget i sovrummet...

Reply to
Thommy M.

- Kjelle skrev:

Korrekt!