Slocknande LG Flatron 575LE

Jag söker info om en trilskande LCD-skärm. Det är en ca 4 år gammal (1600 timmar) LG Flatron 575LE (15") plattskärm som stänger av sig själv då och då.

Utan förvarning svartnar den men om man stänger av den med strömbrytaren och sätter på den direkt så går den en stund igen. Ibland går det 10 minuter mellan gångerna och ibland 10 sekunder. Det syns och hörs inget konstigt när det sker. Inga dioder blinkar varken på skärmen eller nätdelen. Den går nog inte ner i sleepmode eftersom strömindikatorn inte byter från grönt till orange.

Den uppenbara frågan är om det finns något att göra (själv)? Att skicka och bekosta reparation på något som kanske har marknadsvärde på

500-700 kronor är uppenbarligen meningslöst.

Jag har provat med olika kablage och datorer men det gör ingen skillnad.

Om man kopplar ur bildskärmskabeln indikerar den själv utebliven synk men när det slocknar sker det utan förvarning.

Kan man tänka sig (korta) spänningsvariationer från nätaggregatet? Jag skulle kunna låna ett annat (vanligt 12V 3A) och prova, är det någon idé?

Kan det vara bakgrundsbelysningen? Jag tror att bilden försvinner helt, det syns i alla fall inget om man lyser på den, gör det det om belysningen gett upp?

Önskesvaret vore naturligtvis att det är ett standarfel som beror på att kondingen X av storlek Y åldrats och enkelt kan bytas men riktigt så enkelt lär det knappast vara;-)

Råd? Spekulationer?

/P

Reply to
PelleN