Är mini-usb-kablar standard?

En fotosnubbe påstod att hans kablar passade Nikon och Canon... men jag
tycker det låter knas.

Hur är det?

Morgan O.

Re: Är mini-usb-kablar standard?

Det stämmer. Sony'n jag har hemma har det också. Plus en Qtek telefon jag
nyligen lekte med...

Re: Är mini-usb-kablar standard?

Standard är väl och ta i men de som vill kalla sitt gränssnitt för USB
och märka det med USB-loggan måste anpassa kommunikationsgränsnitt,
kontakt och kablar enligt direktiv från USB Implementers Forum samt
skriva licensavtal. www.usb.org

/Alf

Re: Är mini-usb-kablar standard?

USB är USB, oavsett.

--
John-Henri Eklund
mail@john-henri.nu

Visst är det så att standart är USB-A, USB-B och MINI USB-B

http://microshop.se/shop/showItem.asp?artnr=USB-23

sen har ju många kameratillverkare special USB-kablar.
jag har tre olika kameror och tre olika kablar, och till mp3 spelaren är det
en fjärde variant...

/JAG

Re: Är mini-usb-kablar standard?

Finns Mini USB-A också, äldre olympuskameror använder detta tex.

Har jag aldrig sett faktiskt, men det finns säkert.

Re: Är mini-usb-kablar standard?

Min Canon 300D har en usb-kontakt som visade sig passa till min IRiver
mp3-spelare vars kabel jag tappat bort. Det är en minikontakt med
snedställda metallgavlar. Den passar inte till något annat som jag har.

/Ove

Re: Är mini-usb-kablar standard?

Jag har tre grejer som jag använder min USB-USB-minikabel till.

Det är en SONY kamera, en PENTAX kamera och så min GPS en TOMTOM
GO 700. Kablarna kan användas till alla enheter utan problem.

Dessutom har mina grannar kameror som också har denna typ av kabel
och de funkar fint här med mina kablar.

Därför vågar jag påstå att det INTE är ovanligt med denna typ av
kablar.

/bengan

> [...]

| och de funkar fint här med mina kablar.
|
| Därför vågar jag påstå att det INTE är ovanligt med denna typ av

Jag har också flera olika grejor som använder samma typ av miniatyr-usb: En
Canon-digitalkamera, en portabel hårddisk, en MP3-spelare samt en Motorola
mobiltelefon, så, javisst, den är vanlig, men min dotter har en MP3-spelare
med en USB-anslutning som har en ännu mindre kontakt, så det finns tydligen
fler varianter, så det där med standard är lite osäkert.

/Danne

Re: Är mini-usb-kablar standard?

Jag antar att meningen med usb är att det ska vara 1 enda standard. För, det
måste väl vara meningen?

Morgan O.

Re: Är mini-usb-kablar standard?
On Fri, 07 Jul 2006 09:00:34 GMT, Morgan Ohlson

Det finns fem olika godkända anslutningstyper, tre protokoll varav två
har alternativa underprotokoll. Godkännande fås av "USB Implementers
Forum". Se www.usb.org

/Alf

Re: Är mini-usb-kablar standard?

En STANDARD betyder inte en KONTAKT.

USB är USB.

--
John-Henri Eklund
mail@john-henri.nu

Vill man se en (väl fungerande förvisso) standard med många kontakter
ska man ju titta på SCSI.

Tror jag kan räkna till åtta olika varianter bara hemma här, sen finns
det med all säkerhet ännu flera, plus honor/hanar av samtliga :)

Re: Är mini-usb-kablar standard?

Japp. Fast det finnes 4 poliga och 5 poliga.Vanligast till digitalkameror är
5 polig. Använd inte dom billiga till digitalalkameror, utan en med bättre
passning och guldpletering. Tex Belkin.
/Rune.

Kommer snart att finnas här:
http://kabelpiraten.se/catalog/index.php?language=SE

Re: Är mini-usb-kablar standard?

klippt bort reklam...

Vadför ska man inte använda den kabeln som följer med
digitalkameran?
Vadför måste det vara gulpleterade kontakter?

Re: Är mini-usb-kablar standard?
On Thu, 13 Jul 2006 15:46:01 GMT, "Kabelpiraten.se"

Jag skulle var försiktig med att kalla det en standard eller ens "de
facto standard" eftersom det är ett gränsnitt där privata intressen
avgör vilka som får vara med och tillverka någon av delarna i mjuk och
hårdvaran som bildar ett USB-interface. Utformning av
kontakt/gränsnitt är mönsterskyddat och kontrollerat av antal företag.
Som kontakttillverkare kan du inte få din kontakt certifierad av någon
fristående standardiseringsorganisation typ IEEE, DIN, ISO.
Det står vem som helst fritt att utfoma egna kontakter men icke
USB-medlemmar får inte kalla dessa USB, sätta på USB-loggan eller på
annat sätt göra varumärkesintrång.
Däremot kan man säga att det har blivit standard med att vissa
produktkategorier förväntas ha USB-anslutning.

mini-USB är alltid guldförgyllda på kontaktytorna. I annat fall är det
ingen USB-kabel, dvs loggan får inte stå på kontakten.
Fyrpoliga mini-USB kontakter finns ej.
"Mini B" är den vanligaste.
Mini A är en del av USB ont the go där man inte kräver någon
överordnad kontroller.
"Mini AB" är en relativt ny kontaktyp.
Anledningen till att ha flera kontaktdon av likartad storlek är att
inkompatibla enheter inte ska kunna kopplas samman.
Ännu flera kontakt-typer är på gång och första USB wireless
produkterna kommer kanske under sommaren.

/Alf

Site Timeline