Zegarek na mikrokontrolerze

Witam

Korzystając z wakacji zacząłem się bawić AVRkami. Aktualnie kombinuję z timerami, i dziwne rzeczy mi wychodzą: dostaję nie tę częstotliwość którą powiniennem. Attiny12, zegar wewnętrzny 1,2MHz, ustawiłem bity kalibracyjne w OSCCAL wg wartości sczytanych z chipa Timer ma zegar CK/8 Powiniennem mieć f=1200000/256/8/2=292,96Hz

256 - pojemność licznika timera 8 - dzielnik częstotliwości timera 2 - nie wiem czeu ale musi byc :/ A pomiar dobrej klasy miernikiem częstotliwości = 296Hz

Czy ta rozbieżność wynika z niedokładności wewnętrznego generatora? Czy po zastosowaniu kwarcu możnaby zrobić dokładny zegarek?

Reply to
scx

Są trzy rodzaje tych zegarów - 1337, 1338 i 1339. Przyjrzyj się uważnie datasheetowi i wybierz ten, który Ci najbardziej odpowiada (różnice są w tym, czy jest dodatkowy pin do podłączenia baterii, czy linia ALARM, itp). Sam zamówiłem sobie te scalaczki i kiedy do mnie dotarły, zorientowałem się, że wybrałem akurat te najmniej interesujące (i bez możliwości podłączenia baterii). :(

Kosma

Reply to
Kosma

4s wychodza jak wykladowca podstawi 50ppm. W praktyce mozna _dostroic_ dokladniej, a jak zadbac o utrzymanie temperatury to i utrzymac dokaldnosc. Ewentualnie zamiast termostatu mozna sie pobawic w pomiar temperatury i korekcje wprowadzac.

Kolega ma jednak odchylke rzedu 1%, i to zdecydowanie jest kwestia wewnetrznego generatora.

RTC jest tylko tak dokladne jak kwarc ktory tym steruje.

Pytanie do uzytkownikow czy akceptuja odchylke rzedu minuta na tydzien, czy chce im sie bawic w strojenie i kompensacje zeby wyszla minuta na miesiac, czy szukaja czegos lepszego - a wtedy czy precyzyjny kwarc, czy DCF lub GPS.

Michał Słowik napisał(a):

Ale trzeba także doliczyć zmiany spowodowane zmianą temperatury. Latem masz 35°C a zimą otworzysz okno i masz 5°C. I jeszcze pytanie, na ile te

32.768kHz jest na prawdę 32.768kHz :)
Reply to
Filip Ozimek

10 ppm to jest sekunda na dobe. po pol roku moze byc juz 3 minuty.

Pod warunkiem ze temperatura sie utrzyma.

scx napisał(a):

Na poczatek upewnij sie ze dobrze obsluguejsz licznik/timer - poczytaj dokladnie i ze zrozumieniem datasheet rozdzial o timerach. Do rejestru wpisuje sie (wartosc-1)

Jesli chcesz dokladniejszej analizy Twojego przypadku - zapodaj fragment kodu ktory daje Ci rozbieznosc.

Mozna zrobic dokladny zegarek na AVR i na kwarcu. Zwlaszcza jesli zastosujesz kwarc 32768Hz, na np. atmega z trzecim timerem, ktory jest przystosowany do takiego trybu pracy. Ale nawet jesli uzyjesz nizszy AVR i kwarc kilka MHz to tez powineines uzyskac przyzwoita dokladnosc. Choc zalezy jakiej wymagasz...

Reply to
DJ