zaawansowana edycja w Protelu

Hej szukam sposobu, jak w DXP2004 do wszystkich designatorow na koncu dodac 1 literke oczywiscie mozna to zrobic recznie, ale ja chce automatycznie, bo PCB liczy ponad 800 elementow. O co chodzi.. w celu redukcji ksoztow, chce 3 oddzielne PCB bedace roznymi plytkami tego samego projektu wrzucic na 1 PCB. Wtedy odpadaja odzielne dokumentacje do plytek, oddzielne sita do montazu, kleju, itd oszczednosci sa na kilka tys zl, wiec warte zachodu. PCB sa 4 warstwowe.

Oczywiscie w przypadku samych PCB mozna je wrzucic na 1, jest w DXP opcja place embedded board array, wygenerowac gerbery i wyslac. Problem zaczyna sie z montazem automatycznym - desygnatory elementow powtarzaja sie zatem dla jednej z PCB chce w jakis sposob, jednym poleceniem wszystkim desygnatorom dodac np literke s np R1 => R1s, IC1 => IC1s drugiej plytce dodam literke p, itd to samo zrobie na PCB. da to unikalne nazwy elementow. no i wlasnie pytanie, jak to zrobic. Jak na samym schemacie zrobie np annotate uzywajac numerow zaczynajacych sie od np 100, to na PCB bede mial smietnik, bo mi juz nie zsynchronizuje SCH z PCB. gmeralem w zaawansowanych opcjach, zapytaniach do bazy danych, ale wszystko to dotyczy zaznaczania elementow nie znalazlem nic co tyczy czesciwoej edycji nazw elementow probowalem dzialan z * , ?, ale nie dziala to. ma ktos z Was jakis pomysl? Pozdr

Reply to
Greg(G.Kasprowicz

Ja używam jeszcze Protela99. W Schematicu jest opcja Design|Update PCB. Na zdrowy chłopski rozum coś podobnego powinno być w DXP. Można zrobić sztuczkę z Annotate (pamiętając o węzłach typu masa), skleić tyle schematów ile trzeba i zrobić Update PCB. Powinno zadziałać. Daj znać czy się udało, przedemną też montaż automatyczny. Siema, K.

Reply to
John Smith

Moje 2 grosze - w Altium Designer 6 program sam dodaje do dublujących się desygnatorów w PCB końcówki np. R1_1, R1_2 itd. Albo jest to nowy ficzer w stosunku do DXP2004, albo defaultowo włączyli jakąś opcję.

Reply to
tbird

tbird pisze:

Takie automatyczne dodawanie końcówek istnieje już w 99SE. Przetestowane z powodzeniem na panelach do montażu automatycznego.

Pozdrawiam, Pawel.

Reply to
Paweł Hadam
Reply to
Greg(G.Kasprowicz
Reply to
Greg(G.Kasprowicz
[...]

Da się zrobić, choć dla 800 elementów z pół godziny potrwa. Jeszcze raz, masz kilka projektów które chcesz umieścić na jednym PCB. Designator-y nie mogą sie powtarzać.

Jakby nie patrzeć trzeba przemianować Designator-y elementów w Schematic-u i PCB. Przemianowanie elementów można zrobić zaczynając w Schematic-u i robiąc update PCB albo odwrotnie. Obydwa właśnie sprawdziłem.

Wariant pierwszy - od strony PCB. Wybierz komponent np. Rezystor, we właściwościach kliknij Global, w Copy Atribbutes wpisz {R=aR} gdzie: "R" - poszukiwany napis we wszystkich Designator-ach, zaś "aR" nowy designator wszystkich rezystowów. Tu uwaga w P99 zauważyłem błąd, nie zamienia elementu wybranego, choć zamienia pozostałe. W tym miejscu, zamiast zamieniać pozostałe Designator-y radziłbym zrobić Update Schematic. Klikamy Update Schematic|Preview Changes i trzeba przyporządkować nowe oznaczenia w miejsce starych, ale to prosta robota i nawet dla dużej ilości elementów nie powinno być kłopotu. Wracasz do kroku zamiany Designatorów z następną początkową literką, znowu robiąc Match Components dla kolejnej literki Designator-a.

Wariant drugi - od strony Schematic-a. Zrobić Annotate tak aby wyeliminować powtarzające się numery elementów. Update PCB podobnie z tym, że nie można pominąć etapu dopasowywania elementów (pokaże się okiento pod "Preview changes"). Dopasowanym elementom jedynie zamienia Designator-y i nazwy net-ów nie ruszając elementu na płytce.

Na koniec - etap testu, poskładaną płytkę rozbierz na płytki składowe i porównaj netlisty, tę ze Schematic-a z tą wygenerowaną z PCB.

Zmiany rób na kopiach dokumentów. Można o tym zapomnieć. Jak pisałem w pół godziny powinieneś się zmieścić. Pozdr, K.

Reply to
John Smith

Greg(G.Kasprowicz) pisze:

Teraz chyba ja nie rozumiem o co chodzi....

Z mojej strony wygląda to tak:

  1. Robię projekt PCB1
  2. Robię projekt PCB2

itd...

  1. Tworzę nowy plik PCB, kopiuję zaprojektowanie PCB (może być kilka kopii tej samej płytki). Pierwsza płytka kopiuje się bez zmian, natomiast dla każdej następnej designatory elementów są modyfikowane przez dodanie końcówki _1, _2 itd., jeśli istnieje już element o takim samym oznaczeniu. Powstaje panel PCB wielu różnych (czy też kopii) płytek, z różniącymi się designatorami elementów.

Nie wiem, czy to rozszerzanie nazw się jakoś w protelu ustawia czy nie, niemniej na standardowej instalacji 99SE działa tak jak opisałem.

Oczywiście na takim grupowym panelu można zapomnieć o jakichkolwiek zmianach, dlatego trzeba go tworzyć z wersji ostatecznych PCB. I na pytania o przebudowywaniu polygonów odpowiadamy "nie" :).

Pozdrawiam, Paweł.

Reply to
Paweł Hadam
[...]

PCB faktycznie tak się może zachować (zależnie od ustawionych opcji), ale wtedy mamy rozszychronizowane oznaczenia w Schematic-u i PCB. K.

Reply to
John Smith

Witam,

Z moich doświadczeń wynika, że dublowanie się designatorów nie stwarza problemu przy montażu, automat używa tylko kolumn Comment, Footrpint i współrzędnych X, Y. Designatory nie są mu do niczego potrzebne.

Pozdrawiam.

Reply to
A.W.
Reply to
Greg(G.Kasprowicz
Reply to
Greg(G.Kasprowicz
Reply to
Greg(G.Kasprowicz

To są dwa warianty pierwszy LUB drugi. Wystarczy jeden, ja pokazałem możliwości.

Tak jestem pewien, najpierw sprawdziłem później napisałem post. Kluczem do sukcesu jest "Match Components", niepasujące, czyli te ze zmienionymi Designator-ami będą usunięte i wstawione ponownie obok płytki. Jak zrobisz Match to tylko zamieni Designator bez zmiany pozostałych atrubutów jak położenie, połaczenia itp. Sprawdzone.

Cała ta robota i tak może być na marne, jak napisał A.W. w poście wcześniej, automatowi do montażu dublowane Designator-y mogą nie przeszkadzać. Może lepiej sprawdź tę wiadomość i powiadom grupę. Pozdrawiam, K.

Reply to
John Smith
Reply to
Greg(G.Kasprowicz

Proszę bardzo, od tego tu jesteśmy. K.

Reply to
John Smith

Greg(G.Kasprowicz) pisze:

Skoro mowa o automatach... Dlaczego niektóre elementy są w pick@place obrócone o 360* - rozumiem, że automat optymalizuje i nie obraca dookoła.

Jednak ważniejsze pytanie - z moich ostatnich doświadczeń wynika, że wygenerowany pick&place wymaga dodatkowo obróbki co do kątów obrotu. Jak temu zaradzić? Wydaje mi się, że kluczem do sukcesu jest rysowanie elementu w bibliotece pcb tak, jak będzie podawany z taśmy lub innego opakowania. Ale jakoś nie zawsze widzę szczegóły umieszczenia w opakowaniu w datasheetach. Czy ktoś może na ten temat powiedzieć coś więcej? Poza tym nie wiem dlaczego ale także koordynaty generowane np. przez Altiuma wymagają lekkiej korekty na automacie. Tak czy inaczej byłem niemiło zaskoczony jak widziałem ile pracy trzeba jeszcze włożyć, aby z pliku pick&place zmusić automat do tego, co zamierzaliśmy osiągnąć.

Reply to
EM