wzbudzenie

czy stosując wzmacniacz odwracający o wzmocnieniu 1, muszę się martwić o
możliwość wzbudzenia? jeśli tak to jak się z tym uporać?

Re: wzbudzenie
Masz na myB6%li wzmacniacz operacyjny z pEA%tlB1% sprzEA%BFenia zwrotnego?
JeB6%li tak - niektF3%re wzmacniacze mogB1% siEA% wzbudzaE6%, producent pod=
aje
wtedy w katalogu minimalne dozwolone wzmocnienie.

Re: wzbudzenie

Tu masz dwie książki na ten temat:

http://chomikuj.pl/Hsilgne33

Walter Jung i Ron Mancini. Powinien je przeczytać każdy, kto chce wziąć
wzmacniacz operacyjny do ręki.
Pobierzesz je legalnie, zostały oddane do domeny publicznej przez Analog
Devices i Texas Instrument.

PP

Re: wzbudzenie
ale jak zabezpieczyć się przed wzbudzeniem? kondzior w sprzężeniu to
głupota, kondzior między - i masą też głupota, nie mam pomysłu...

Re: wzbudzenie

To twoje pytanie to jest z gatunku: Co zrobić żeby samochód się nie psuł?
Co zrobić żeby być zdrowym?
W tych książkach są metody praktyczne i jest wiedza teoretyczna.  W skrócie
- musisz odpowiednio ukształtować charakterystyki transmitancyjne układu w
całym wchodzącym w grę zakresie częstotliwości.
--
Jacek

Re: wzbudzenie

  W nocie aplikacyjnej danego układu powinien być podany przykład
kompensacji aby układ się nie wzbudzał przy k=1. A najlepiej wybierz
taki układ który jest stabilny dla k=1.

Re: wzbudzenie
TL084 jest czy nie jest stabilny? a dlaczego przy wyższych wzmocnieniach nie
wzbudza się, a przy małym =1 już tak... co za magia? chyba powinno być
odwrotnie?

Re: wzbudzenie

A nie możesz w końcu przeczytać te książki, które ci zaproponowano (ew.
jeszcze Tietze-Schenk Elektronika), a nie zawracać dupę pierdołami?

Re: wzbudzenie

te ksiażki mają po 900 stron, do tego po angielsku... proszę o radę, będzie
szybciej.

Re: wzbudzenie

No to uwierz na słowo. Jak nie, to są książki po polsku (np. ww wymieniona),
gdzie masz to trochę prościej. Albo poszukaj w sieci, co to jest stabilność
w sensie Nyquista albo stabilność BIBO. Tietze-Schenk jest dość prosto
napisana. Po prostu poczytaj, bo wiedzy do głowy ci nikt nie wpakuje. A
dlaczego tak jest, że im mniejsze wzmocnienie wzmacniacza operacyjnego tym
większe prawdopodobieństwo wzbudzenia jest prawdą. Dlaczego tak jest, nie
jest takie proste. Co do TL084, to nie jest on stabilny przy wzmocnieniu
jednostkowym (choć niektórzy stanowią inaczej), a także przy obciążeniu
przeważająco reaktancyjnym.

Re: wzbudzenie

masz wyjscie bezposrednio dolaczone do wejscia (-).
Przy pewnej czestoliwosci opoznienia we wzmacniaczu sa tak duze, ze
stanowia przesuniecie fazy o 180 stopni ... i sie wzbudza. Chyba ze
wzmocnienie wewnetrzne przy tej czestotliwosci ma juz ponizej 1.

W ukladzie o wiekszym wzmocnieniu w obwodzie sprzezenia jest dzielnik.
Ktory dodatkowo tlumi potencjalne wzbudzenie, wiec jest potrzebny uklad o
wiekszym wzbudzeniu wewnetrznym. I juz nie kazdy sie wzbudzi.

J.

Re: wzbudzenie
a widziałeś może gdzieś jakieś książki traktujące na temat generatorów (LC,
kwarcowych)? mam te polskie dzieła, ale one są conajmniej cienkie...

Re: wzbudzenie
macie może Panowie jakieś linki skąd zassać te książki w pdfie które
wystawiają na ebayu (o generatorach)? ceny powalają... a jakoś na mule nie
widać...

Re: wzbudzenie

Jerzy Pawłowski: Wzmacniacze i generatory (2 tomy). Powinny być w
bibliotekach. Cienkie nie są, wręcz grube. Ale nie wiem, czy zrozumiesz,
bo raczej dużo teorii, mało praktyki. No napiszę jeszcze raz: Tietze,
Schenk "Elektronika". Bardzo dobra książka. W Niemczech wydana chyba
20++ razy, w Polsce przynajmniej raz. Wśród studentów elektroniki
nazywana Biblią. Warto kupić, choć droga. Ja mam 2 wydania niemieckie,
kupiłem wydania n-1 za pół ceny.

Re: wzbudzenie
Hello Waldemar,

A stara, dobra cegiełka Golde? Miała chyba ze 20 wydań...

Re: wzbudzenie

Dla chętnych są całe tony darmowych not aplikacyjnych pisanych przez Boba
Peasea, Jima Williamsa i innych dostepne na stronach Nationala, Lineara itp.
Nie gorsze a często dużo lepsze niż książki.

Łukasz

Re: wzbudzenie

Też dobra, ale wolę Tietze-Schenk ;-).

Bob Pease pisał świetne noty, dalej aktualne i naprawdę świetne. Facet
był Papieżem układów analogowych. Niestety dla naszego identyfikatora są
one po angielsku.

Re: wzbudzenie
Hello Waldemar,

Jasne, bo Ty z nimi poszprechasz a ja nie ;P A Goldego to ja
rozgryzałem, jak jeszcze tytuł brzmiał "Tranzystorowe wzmacniacze
prądu stałego, operacyjne i szerokopasmowe". W latach 70-tych znikło z
tytułu "tranzystorowe"...

Cóż... Mi parę lat zajęło nauczenie się angielskiego na tyle, żeby
dokumentacje czytać. Ale warto było.

Re: wzbudzenie
Hello Ukaniu,

Ale tu przemknęło jakieś marudzenie na angielski. Poza tym - noty
aplikacyjne dotycza konkretnych rozwiązań - nie odpowiadają na pytania
dość podstawowe.

Re: wzbudzenie

Bez angielskiego w elektronice to się nie powalczy, szkoda czasu.
Co d rozwiązań szczegółowych - oj ile ja sie naczytałem elektronicznej
"beletrystyki". W wykonaniu wspomnianego Boba czy Jima czy wielu innych.
Pierwsze lepsze z brzegu a wygląda smakowicie :-)

http://www.analog.com/library/analogDialogue/archives/39-05/Web_Ch1_final_R.pdf

Ja swojego czasu wykopywałem takie perełeczki, że hoho, tylko czasu za mało
aby to przeczytać i przetrawić.

--
Pozdrawiam, Łukasz

Site Timeline