wyświetlaczy LED

Dnia Sat, 13 Oct 2012 18:31:23 +0200, Bartosz Derleta napisał(a):

Zadziala, ale w ramach dalszej nauki: maksymalne napiecie Ugs bedzie w tym ukladzie jakie ? A te tranzystory maja jakie dopuszczalne ? podpowiem ze 20V

Az za male. To sa male tranzystory, pojemnosc bramki bedzie ponizej 1nF, przy 1k rozladuja bramke w 1us, a jaka masz czestostliwosc/okres swiecenia?

przy 1k bedzie sie tam wydzielac 225mW ... no, ale z cyklem 1:4, wiec znosnie, ale osobiscie dalbym wiecej. 5, moze nawet 10k.

No to przy okazji dalsze elementy do nauki/sprawdzenia:

-moc tracona w tranzystorach,

-moc tracona w opornikach katodowych,

Ciezkie jest zycie elektronika :-)

W dniu 2012-10-13 19:10, J.F. pisze:

Hm, napięcie Ugs to napięcie na bramce, tak? nie wiem, 0-5v na bramce NMOS, 0-15v na bramce PMOS? kurczę, zabij mnie, nie znam się na tym ;c

10k to bardzo fajne rezystory, z tego co widzę... spróbuję 10k.

Poddaję się. Zapewne trzeba by obliczyć spadek napiecia na diodach, nie wiem czy dekoder BCD też nie ma jakichś "oporów", no nie wiem jak się za to zabrać.

Niestety, nie jestem elektronikiem i nie planowałem nim nigdy być. To co składam, to projekt budzika z alarmami, sterowanego poprzez FT232 i IRM8602S. O ile stronę programową tego przedsięwzięcia ogarniam bez problemu, to część bardziej analogowa jest dla mnie sporym problemem, dla jakby nie było, bardziej informatyka niż elektronika... :( i tak, mam świadomość że z każdym kolejnym postem się kompromituję, no ale cóż... urządzonko robię dla samego siebie, może czegoś się jednak nauczę dzięki wam.

Reply to
Bartosz Derleta

Dnia Sat, 13 Oct 2012 19:23:50 +0200, Bartosz Derleta napisał(a):

Dobrze kombinujesz, 15Vna bramce pmos moze wystapic, a ze on wytrzymuje

20V, to problemu nie ma.

Ale ... poprzednio sobie popatrzylem tylko na anody, a teraz patrze na katody: a) 4543 ... nie moge sie doczytac jaki ma prad maksymalny .. 10mA czy tylko

3mA. A ty bys chcial ze 100.

b) on ma wyjscia dwustanowe - zapewne przekroczysz dopuszczalne napiecie wsteczne na LED. Raczej nie zaszkodzi, ale doradzalbym jednak jakis inny uklad z wyjsciamu OC/OD, a w ogole to obnizyc napiecie zasilania, 15V to sporo za duzo. nawet zwykly 7447 powinien dac rade, zasilisz go z 5V, wejscia podaczysz bezposrednio do procka.

c) brakuje ci w tym ukladzie rezystorow do masy na jego wejsciach. Stan wysoki wymusi tranzystor pmos, a co wymusi stan niski ?

d) w ogole w tym przypadku to ten tranzystor pmos jest niepotrzebny, sam nmos dobrze zmieni napiecia, a ze odwroci ... odwrocic mozesz programowo.

e) a w ogole to ja bym wywalil ten dekoder, dasz 7 tranzystorow bs170 sterujacych bezposrednio katodami. Oczywiscie trzeba 7 portow .. ale jak juz sie zdecydowales na overkill i dales atMega do zegarka, to portow widac jest sporo :-)

W dniu 2012-10-14 12:43, J.F. pisze:

No i w sumie to byłoby dobre wyjście, co prawda będę trochę musiał przerobić układ, no ale, portów starczy. CD4543 i tak mi się nie do końca podoba, bo nie obsługuje hex, a nie znalazłem takiego co obsługuje i w dodatku jest pod wspólną anodę. Czyli - zasilanie anod jest ok, na katody po NMOSie i tyle w temacie? Wydaje się być o-k :)

Poza tym - czemu overkill? Wspomniałem, że zegarek ma się komunikować z komputerem po FT232, zabudowałem odbiornik IR, komunikacja z RTC po i2c, być może synchronizacja czasu radiem (ale najpierw bym się musiał dowiedzieć, czy to będzie u mnie działać), sterowanie zewnętrznymi urządzeniami przez przekaźniki, syrena, buzzer... ATTiny zdecydowanie by się nie nadał.

Problem raczej chyba w tym, że 5V jest ze stabilizatora, nie chce podłączać tych ledów pod niego, i bez tego się grzeje. Układu zasilania nie chcę już przerabiać, wiem że mogę tam wrzucić LM337 albo przed to jeszcze np. LM7812, ale prościej chyba jednak już zasilić te LEDy sprzed stabilizatora przez odpowiednie rezystory...

Reply to
Bartosz Derleta

Na atmedze8 da się spokojnie wysterować jeszcze więcej ;)

Przy czym tutaj mam celowo obniżony prąd w ledach, bo przy maksymalnej jasności zbyt przeszkadza.

Reply to
Michoo

Dnia Sun, 14 Oct 2012 13:57:06 +0200, Bartosz Derleta napisał(a):

Nawet nie bardzo mozesz, bo te wyswietlacze nieco wiekszego napiecia potrzebuja.

Nic nie stoi na przeszkodzie.

Nie, rezystory musza byc w katodach, bo w prad anodowy rozny jest i zalezy od ilosci zapalonych segmentow.

A to być może.

Ponieważ kompletnie nie wie co robi to wszędzie daje rezystory zabezpieczające. Kto go tam wie, czy dla MOSów nie dał 100k albo 1M - nic nie napisał o wartościach. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

One to maja bardzo duza :-)

Jesli jednak podlaczasz to do magistrali ktora ma np 5MHz, albo jest to transmisja szeregowa 10Mbps, to nie jest juz tak rozowo ...

J.F

Użytkownik "Bartosz Derleta" snipped-for-privacy@derleta.ocm napisał w wiadomości news:k5c50u$j90$ snipped-for-privacy@news.icm.edu.pl...

N-MOS pozwala zmienić poziom sygnału z 0-5V na 0-15V, a P-MOS jest kluczem, aby w anody wyświetlaczy wpuścić od +15V dużo prądu. Do sterowania 4543 nie potrzebujesz takiego prądu więc wystarczy N-MOS.

4543 to ogólnie układ o słabych liniach wyjściowych. Na przykład TI:
jego wersje nazywa driverem LCD (LCD prawie nie potrzebuje prądu, a wyświetlacz LED potrzebuje).

Są różne 4543, nie wiem dokładnie jaki Ty masz. W karcie katalogowej:

górze strony 7 parametr IoL przy zasilaniu 15V (3-cia linijka) przy T=25st jest 3mA przy warunku Vo=1,5V to oznacza, że jak przy zasileniu scalaka z 15V zaczniesz z jego wyjścia pobierać prąd ciągnąc go w górę (IoL - prąd wyjściowy w stanie 0 na wyjściu) to gdy pobierzesz 3mA to jego wyjście, które chce utrzymywać stan 0 jest na tyle słabe, że już ustąpi aż na 1,5V. Wykresy znalazłem w starej karcie:
4 Fig. 5 - typowa charakterystyka. Przy zasilaniu 15V (ta najwyższa linia) przy 3mA (skala po lewej) napięcie na wyjściu będzie około 0,5V, ale już przy 20mA będzie aż 6,5V. A Ty chcesz na przykład mieć średni prąd 10mA więc przy wypełnieniu 1/4 potrzebujesz około 40mA - tego ten scalak nie da. Dodatkowo 20mA * 6,5V to jest 130mW mocy wydzielonej w scalaku. Razy 8 linii = ponad 1W - oj będzie gorący.

Od strony katod musisz mieć jakieś klucze (np. N-MOS sterowany prosto z procesora) i rezystory ustalające prąd.

Gdy robiłem taki wyświetlacz (bibi-W10) to zrezygnowałem z multipleksowania i zastosowałem 4 szt. MBI5170 (w Maritexie po kilka zł) - anody podpięte prosto pod 12V. MBI5170 to zestaw 8 źródeł prądowych, sterowanie SPI - można nie tylko włączać/wyłączać poszczególne segmenty, ale też sterować prądem (wszystkich segmentów wspólnie) regulując jasność wyświetlania (zastosowałem fotorezystor aby dopasowywać jasność świecenia do warunków oświetlenia). Są też jakieś MBI zawierające od razu 16 źródeł prądowych. Są też scalaki (chyba TI) zapewniające niezależne sterowanie jasnością każdej linii (przez PWM) - celem jest w zasadzie jedynie obniżenie prądu dla kropki, bo przy tym samym prądzie w stosunku do segmentu świeci za jasno (o ile pamiętam to tę regulację nazwali "dot compensation").

Nie patrz na nie jak na rezystory bramka-źródło PMOS, ale jak na obciążenie którym steruje NMOS. Jak NMOS zwiera do masy to na jego drenie jest 0, jak się wyłącza to napięcie by nie wiedziało jakie ma być. Coś musi je podciągnąć do góry i taka jest rola tych rezystorów.

1k mogą być, ale przy 15V P=U*U/R = 0,225W. Jak zastosowałeś rezystory 0,1W to za małe i będą bardzo gorące. Zamiast dawać większe gabarytowo lepiej dać trochę większe wartościowo. P.G.
Reply to
Piotr Gałka

W dniu 2012-10-15 09:44, Piotr Gałka pisze:

:D made my day, serio

Nie no, tylko na wylocie z ATmegi daję 10k, żeby przez jakieś głupie eksperymenty nie upalić proca od razu. Co do reszty, to postaram się dobrać jakieś sensowniejsze jak tylko trochę poogarniam ten temat :) Nie ukrywam, że i tak to wszystko okazało się bardziej skomplikowane niż planowałem, w końcu z elektroniką nie mam za wiele wspólnego, muszę przyznać.

Reply to
Bartosz Derleta