Wysterowanie wyświetlaczy LED - Page 2

Re: Wysterowanie wyświetlaczy LED
Użytkownik "Michoo"  napisał w wiadomości grup

One to maja bardzo duza :-)

Jesli jednak podlaczasz to do magistrali ktora ma np 5MHz, albo jest
to transmisja szeregowa 10Mbps, to nie jest juz tak rozowo ...

J.

Re: Wysterowanie wyświetlaczy LED

Moglby, wrecz niemal pewne :-)
oporniki zreszta nie rozwiazuja problemu. Nadal sa przylaczone do tych
15.3V, tylko prad plynie znosny, a procek z reguly ma jakies diody
zapezpieczajace ... o ile zasilacz ma gdzie te miliampery upuscic.

Potrzebujesz wyjscie typu OC (open collector), i to "wysokonapieciowe".
A poniewaz we wspolczesnych prockach takich nie ma ... trzeba dodatkowy
tranzystor (czyli razem dwa).
Albo jak wczesniej pisalem - uzyc dekodera z wyjsciami OC.

nie zapomnij dac rezystora miedzy bramka tranzystora pmos a jego zrodlem.
No i 16V to za duzo - 7-8 byloby w sam raz.

W tym przypadku ... niemal by sie dalo :-)
Potrzebujesz na anodzie wyswietlacza wlaczonego ok 6V, o ile zmniejszysz
oporniki w katodach, i tyle bedzie na S tranzystora. Zeby otworzyc BS170
trzeba jakies 3V, wiec na bramke trzeba podac 9V. Na drenie tez moze tyle
byc, wiec zasilacz 9V.
Zeby ten wyswietlacz wylaczyc wystarczy mu obnizyc napiecie do ok 3V,
nie chce mi sie pdf szukac, ale zakladam ze przy 1V Ugs to BS170 ledwo
zaczyna przewodzic - musimy obnizyc napiecie/potencjal bramki do 4V.
uP zmienia napiecie na wyjsciu o ok 5V, wiec w zasadzie wystarcza.
Trzeba tylko przesunac poziom 0-5V do 4-9V.
Jedna zenerka i opornik, drugi opornik dla bezpieczenstwa :-)

Nie - to w procesie nauczania nie kladzie sie nacisku na to "jak tranzystor
naprawde dziala". A inzynierow sie katuje macierzami zamiast zaczac od tego
jak zaswiecic diode :-)

J.

Re: Wysterowanie wyświetlaczy LED
Witajcie jeszcze raz,

Wyprodukowałem coś takiego:
http://derleta.com/pub/schematy/ledy.png
( http://derleta.com/pub/schematy/ledy.sch )

Proszę nie bić za koślawy schemat, uczyłem się Eagle przed chwilą,
próbując go wyprodukować, obiecuję że postaram się poćwiczyć trochę
robienie schematów. Jeśli ktoś mimo wszystko zdecyduje się to obejrzeć i
wyrazić własne zdanie, będę wdzięczny.

W rolach głównych:
8 x BS170, 8 x BS250 w układzie proponowanym przez Andrzeja W.

Teoria teorią, symulacje symulacjami, ma to szanse zagrać w
rzeczywistości? Rezystory bramka-źródło PMOS wystarczą 1k?

Bartosz Derleta

Re: Wysterowanie wyświetlaczy LED

Zadziala, ale w ramach dalszej nauki: maksymalne napiecie Ugs bedzie w tym
ukladzie jakie ? A te tranzystory maja jakie dopuszczalne ?
podpowiem ze 20V

Az za male. To sa male tranzystory, pojemnosc bramki bedzie ponizej 1nF,
przy 1k rozladuja bramke w 1us, a jaka masz czestostliwosc/okres swiecenia?

przy 1k bedzie sie tam wydzielac 225mW ... no, ale z cyklem 1:4, wiec
znosnie, ale osobiscie dalbym wiecej. 5, moze nawet 10k.

No to przy okazji dalsze elementy do nauki/sprawdzenia:
-moc tracona w tranzystorach,
-moc tracona w opornikach katodowych,

Ciezkie jest zycie elektronika :-)

J.

Re: Wysterowanie wyświetlaczy LED

Hm, napięcie Ugs to napięcie na bramce, tak?
nie wiem, 0-5v na bramce NMOS, 0-15v na bramce PMOS? kurczę, zabij mnie,
nie znam się na tym ;c

10k to bardzo fajne rezystory, z tego co widzę... spróbuję 10k.

Poddaję się. Zapewne trzeba by obliczyć spadek napiecia na diodach, nie
wiem czy dekoder BCD też nie ma jakichś "oporów", no nie wiem jak się za
to zabrać.

Niestety, nie jestem elektronikiem i nie planowałem nim nigdy być. To co
składam, to projekt budzika z alarmami, sterowanego poprzez FT232 i
IRM8602S. O ile stronę programową tego przedsięwzięcia ogarniam bez
problemu, to część bardziej analogowa jest dla mnie sporym problemem,
dla jakby nie było, bardziej informatyka niż elektronika... :( i tak,
mam świadomość że z każdym kolejnym postem się kompromituję, no ale
cóż... urządzonko robię dla samego siebie, może czegoś się jednak nauczę
dzięki wam.

Bartosz Derleta

Re: Wysterowanie wyświetlaczy LED

Dobrze kombinujesz, 15Vna bramce pmos moze wystapic, a ze on wytrzymuje
20V, to problemu nie ma.

Ale ... poprzednio sobie popatrzylem tylko na anody, a teraz patrze na
katody:
a) 4543 ... nie moge sie doczytac jaki ma prad maksymalny .. 10mA czy tylko
3mA.  A ty bys chcial ze 100.

b) on ma wyjscia dwustanowe - zapewne przekroczysz dopuszczalne napiecie
wsteczne na LED. Raczej nie zaszkodzi, ale doradzalbym jednak jakis inny
uklad z wyjsciamu OC/OD, a w ogole to obnizyc napiecie zasilania, 15V to
sporo za duzo. nawet zwykly 7447 powinien dac rade, zasilisz go z 5V,
wejscia podaczysz bezposrednio do procka.

c) brakuje ci w tym ukladzie rezystorow do masy na jego wejsciach.
   Stan wysoki wymusi tranzystor pmos, a co wymusi stan niski ?

d) w ogole w tym przypadku to ten tranzystor pmos jest niepotrzebny,
   sam nmos dobrze zmieni napiecia, a ze odwroci ... odwrocic mozesz
   programowo.

e) a w ogole to ja bym wywalil ten dekoder, dasz 7 tranzystorow bs170
sterujacych bezposrednio katodami. Oczywiscie trzeba 7 portow .. ale jak
juz sie zdecydowales na overkill i dales atMega do zegarka, to portow widac
jest sporo :-)

J.

Re: Wysterowanie wyświetlaczy LED

No i w sumie to byłoby dobre wyjście, co prawda będę trochę musiał
przerobić układ, no ale, portów starczy. CD4543 i tak mi się nie do
końca podoba, bo nie obsługuje hex, a nie znalazłem takiego co obsługuje
i w dodatku jest pod wspólną anodę. Czyli - zasilanie anod jest ok, na
katody po NMOSie i tyle w temacie? Wydaje się być o-k :)

Poza tym - czemu overkill? Wspomniałem, że zegarek ma się komunikować z
komputerem po FT232, zabudowałem odbiornik IR, komunikacja z RTC po i2c,
być może synchronizacja czasu radiem (ale najpierw bym się musiał
dowiedzieć, czy to będzie u mnie działać), sterowanie zewnętrznymi
urządzeniami przez przekaźniki, syrena, buzzer... ATTiny zdecydowanie by
się nie nadał.

Problem raczej chyba w tym, że 5V jest ze stabilizatora, nie chce
podłączać tych ledów pod niego, i bez tego się grzeje. Układu zasilania
nie chcę już przerabiać, wiem że mogę tam wrzucić LM337 albo przed to
jeszcze np. LM7812, ale prościej chyba jednak już zasilić te LEDy sprzed
stabilizatora przez odpowiednie rezystory...

Bartosz Derleta

Re: Wysterowanie wyświetlaczy LED

Nawet nie bardzo mozesz, bo te wyswietlacze nieco wiekszego napiecia
potrzebuja.

Nic nie stoi na przeszkodzie.

Nie, rezystory musza byc w katodach, bo w prad anodowy rozny jest i zalezy
od ilosci zapalonych segmentow.

J.

Re: Wysterowanie wyświetlaczy LED
Na atmedze8 da się spokojnie wysterować jeszcze więcej ;)
http://grota.be/~michoo/smieci/VID_20120930_165738.3gp

Przy czym tutaj mam celowo obniżony prąd w ledach, bo przy maksymalnej
jasności zbyt przeszkadza.

Re: Wysterowanie wyświetlaczy LE D

N-MOS pozwala zmienić poziom sygnału z 0-5V na 0-15V, a P-MOS jest kluczem,
aby w anody wyświetlaczy wpuścić od +15V dużo prądu.
Do sterowania 4543 nie potrzebujesz takiego prądu więc wystarczy N-MOS.

4543 to ogólnie układ o słabych liniach wyjściowych.
Na przykład TI:
http://www.ti.com/sitesearch/docs/universalsearch.tsp?searchTerm45%43&linkId=1
wszystkie jego wersje nazywa driverem LCD (LCD prawie nie potrzebuje prądu,
a wyświetlacz LED potrzebuje).

Są różne 4543, nie wiem dokładnie jaki Ty masz.
W karcie katalogowej:
http://www.nxp.com/documents/data_sheet/HEF4543B.pdf
na górze strony 7 parametr IoL przy zasilaniu 15V (3-cia linijka) przy
T25%st jest 3mA przy warunku Vo=1,5V to oznacza, że jak przy zasileniu
scalaka z 15V zaczniesz z jego wyjścia pobierać prąd ciągnąc go w górę
(IoL - prąd wyjściowy w stanie 0 na wyjściu) to gdy pobierzesz 3mA to jego
wyjście, które chce utrzymywać stan 0 jest na tyle słabe, że już ustąpi
aż
na 1,5V.
Wykresy znalazłem w starej karcie:
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/cd4543b.pdf
strona 4 Fig. 5 - typowa charakterystyka.
Przy zasilaniu 15V (ta najwyższa linia) przy 3mA (skala po lewej) napięcie
na wyjściu będzie około 0,5V, ale już przy 20mA będzie aż 6,5V.
A Ty chcesz na przykład mieć średni prąd 10mA więc przy wypełnieniu 1/4
potrzebujesz około 40mA - tego ten scalak nie da.
Dodatkowo 20mA * 6,5V to jest 130mW mocy wydzielonej w scalaku. Razy 8 linii
= ponad 1W - oj będzie gorący.

Od strony katod musisz mieć jakieś klucze (np. N-MOS sterowany prosto z
procesora) i rezystory ustalające prąd.

Gdy robiłem taki wyświetlacz (bibi-W10) to zrezygnowałem z multipleksowania
i zastosowałem 4 szt. MBI5170 (w Maritexie po kilka zł) - anody podpięte
prosto pod 12V.
MBI5170 to zestaw 8 źródeł prądowych, sterowanie SPI - można nie tylko
włączać/wyłączać poszczególne segmenty, ale też sterować prądem
(wszystkich
segmentów wspólnie) regulując jasność wyświetlania (zastosowałem
fotorezystor aby dopasowywać jasność świecenia do warunków oświetlenia).
Są też jakieś MBI zawierające od razu 16 źródeł prądowych.
Są też scalaki (chyba TI) zapewniające niezależne sterowanie jasnością
każdej linii (przez PWM) - celem jest w zasadzie jedynie obniżenie prądu dla
kropki, bo przy tym samym prądzie w stosunku do segmentu świeci za jasno (o
ile pamiętam to tę regulację nazwali "dot compensation").

Nie patrz na nie jak na rezystory bramka-źródło PMOS, ale jak na obciążenie

którym steruje NMOS. Jak NMOS zwiera do masy to na jego drenie jest 0, jak
się wyłącza to napięcie by nie wiedziało jakie ma być. Coś musi je
podciągnąć do góry i taka jest rola tych rezystorów.
1k mogą być, ale przy 15V P=U*U/R = 0,225W. Jak zastosowałeś rezystory 0,1W
to za małe i będą bardzo gorące. Zamiast dawać większe gabarytowo lepiej
dać
trochę większe wartościowo.
P.G.

Site Timeline