Wymiana sprawnej świetlówki LCD - poprawi się?

Siadł mi inwerter w lapku. Jako że nie miałem innej możliwości to kupiłem
najpierw świetlówkę (jest na tyle tania że nie opłaca się jej zwracać) i
po
sprawdzeniu okazało się że to jednak inwerter.
Teraz pytanko. Mam fabrycznie nową świetlówkę i 2 letnią w matrycy. Nic jej
nie dolega ale zastanawiam się czy świetlówki ulegają wypaleniu/zmianie
barwy w przeciągu 2 lat. Laptop jako podstawowe narzędzie pracy chodził
przez ten okres po kilka h dziennie.
Co o tym sądzicie?
Fakt, że wymiana świetlówki to operacja ryzykowna i wymagająca
doświadczenia
proszę pominąć.

Re: Wymiana sprawnej świetlówki LCD - poprawi się ?

JeB6%li poradzisz sobie z wymianB1%, to zdecydowanie warto. A6%wietlF3%wka
oczywiB6%cie siEA% wypala.

Re: Wymiana sprawnej świetlówki LCD - poprawi się?

Pytanie #1 czy tam jest tylko jedna świetlówka? To raczej nietypowe.
Zwykle są dwie: jedna na górze a druga na dole...

Pytanie #2 świetlówka się zużywa, oczywiście, ale czy zauważysz różnicę
pomiędzy nową a starą? Bo jeśli nie, to jesteś taki jak audiofil który
wydaje kupę szmalu na sprzęt hi-fi który odtwarza częstotliwości które
słyszy wyłącznie jego pies... Choć czasem w reklamach widzę że
wzmacniasz przenosi nawet 100kHz, tego nawet pies nie słyszy :-)

Re: Wymiana sprawnej świetlówki LCD - poprawi się?

Ale jest w tymjeszcze drugie dno - mozliwosc padu swietlowki.
Skoro juz mamy rozebrane, to moze warto wstawic nowa i moze juz nie
trzeba bedzie drugi raz rozbierac.

A z drugiej strony - ryzyko w czasie wymiany, oraz ... czy ta nowa
aby na pewno dluzej pochodzi niz stara :-)

J.

Re: Wymiana sprawnej świetlówki LCD - poprawi się?

poza tym jest stare przysłowie elektroników "nie naprawiaj zanim się nie
zepsuje"...
Osobiście bym odradzał, bo skoro jest dobrze, to nie ma specjalnie
uzasadnienia.
Może być zarówno tak, że stara świetlówka pochodzi jeszcze 3 lata, a nowa
padnie za 3 dni - albo odwrotnie.
Nie ma możliwości ustalenia tego faktu... Ale jak masz nową - to wtedy sobie
wymienisz.
A jak teraz wymienisz na nową - to w razie czego będziesz nową wymieniał na
starą... :)

Re: Wymiana sprawnej świetlówki LCD - poprawi się?

Ja zakładam że on ma już tego laptopa rozebranego na kawałki,
bo wymieniał przecież inverter do świetlówki.
Nie ma więc dodatkowego ryzyka że coś pójdzie nie tak z wymianą.

Jeśli jest tam tylko jedna świetlówka to bym ją wymienił, czemu nie.
A starą zostawiłbym sobie na "zapas" :-) I pewnie nigdy nie użył... :-)

Re: Wymiana sprawnej świetlówki LCD - p oprawi się?

BA! On już chyba nawet wymienił tą świetlówkę na nową i pyta, czy
wymienić na zod na starą :)...
"(...) kupiłem najpierw świetlówkę (...) i po sprawdzeniu okazało się że
to jednak inwerter. "

  Konop

Re: Wymiana sprawnej świetlówki LCD - poprawi się?
Świetlówkę można sprawdzić bez rozbierania matrycy.

A tak swoja drogą to nie polecam rozbierania matrycy. Wymieniałem raz
świetlówkę w jakimś ACERze czy innym szmelcu. Jak dla mnie - masakra. To
trzeba robić w warunkach prawie sterylnych a mimo to na filtrach zostają
ślady. Moduł matrycy zaklejony jest taśmą, którą trzeba przeciąć. Wszędzie
czają się tasiemki sygnałowe cienkie jak polsilver. Dodatkowo świetlówka
schowana jest pod płytką elektroniki, którą trzeba odgiąć a przytwierdzona
jest do matrycy w zasadzie w sposób jednorazowy.

Aby zrobić to dobrze należy rozebrać wcześniej z 10 matryc. Takie jest moje
zdanie. Więc skoro matryca działa to ja bym nie ruszał.

PC

P.S.
Jak ten laptop to właśnie ACER to niestety często siada płyta główna a nie
inwerter. Nie wiem dlaczego ale tak one mają. Coś na płycie zdycha i nie ma
podświetlenia.
Przy okazji może ktoś się spotkał i podpowie co tam siada, czy to jest
naprawialne bo spotkałem juz kilka egzemplarzy ACERa.

Re: Wymiana sprawnej świetlówki LCD - poprawi się?

Inwerter ma zwykle 4 piny: GND, Vcc, On/Off i Dimmer (PWM lub analogowy).
Jeśli wiesz na 100% że inwerter sam z siebie jest dobry to niewiele rzeczy
może paść na płycie głównej aby nie świecił. Zasilanie zwykle jest, ON/OFF
i Dimmer to jakieś mosfety, które chyba łatwo wymienić, no chyba że te dwa
sygnały lecą wprost z chipsetu w jakiejś kostce BGA, ale wątpię...

Re: Wymiana sprawnej świetlówki LCD - poprawi się?

Może w ogóle lepiej zamiast rozbierać starego nowy laptop sobie sprawić.
Może.

Odp: Wymiana sprawnej świetlówki LCD - poprawi się?

Zwykle jest jedna świetlówka. Na dole. 85% lapków tak ma.
Łaj? Bikoz 2 świetlówki żrą 2x więcej niż 1. Dodatkowo łatwość ustawienia
matrycy pod odpowiednim kątem pozwala w dużym stopniu zniwelować
niedogodności podświetlania z jednej strony. Może mówisz o stacjonarnych
monitorach LCD. Tam energożerność nie jest aż tak istotna i najczęściej
powierzchnia do podświetlenia dużo większa.

Re: Odp: Wymiana sprawnej świetlówki LCD - poprawi się?

To fascynujące że jedną świetlówką udało im się uzyskać jednomierną
jasność tła na całym ekranie... Te większe, 15.3" i 17" też mają jedną?
Chyba dopiero od niedawna, gdy ekrany są szerokie i wąskie (panorama)...

Re: Odp: Wymiana sprawnej świetlówki LCD - poprawi się?

kto powiedział, że się udało?

e.

Re: Wymiana sprawnej świetlówki LCD - poprawi się?

 tak widziałem róznicę stara-nowa. Stara dostawała odcień różowawy zamiast
białego. Po rozgrzaniu było troche lepiej.
Wątkotwórca nie pisze w jakim stanie jest stara.

A co do 100kHz we wzmacniaczu.. tu pasmo mówi nie tylko o paśmie ale i
posrednio o zniekształceniach fazowych i SR wzmacniacza.
A fazowe to już słychać.

Fakt, jak ktos pisnie że słyszy lepiej bo ma 100 zamiast 80 to ;) ale ze
słuchem jest jak ze wzrokiem
Każdy ma inne wymagania dlatego można tak gadać i gadać...

--
Irokez

Re: Wymiana sprawnej świetlówki LCD - poprawi się?

Sprawdź u producenta notebooka lub w serwisie firmowym notebooka jaka jest
teoretyczna trwałość tej świetlówki.
Zapytaj się też po jakim czasie wymieniają świetlówki. Może te dwa lata to
pryszcz.
Poza tym uważam że świetlówka w notebooku jest lepsza niż ta kupiona jako
część zamienna.
dziadek

Re: Wymiana sprawnej świetlówki LCD - poprawi się?

czasem inwerter pada dlatego ze swietlowka jest wypalona. przerabialem ten
temat pare razy... wymieniasz inwerter i po krotkim czasie nowy pada
rowniez... calosc pracuje w trybie 'ciaglego zaplonu' .

latwo sprawdzic 'czy warto' - podepnij zasilanie inwertera przez
amperomierz, a pozniej zmierz jaki prad plynie po podlaczeniu swietlowki A i
swietlowki B. jesli swietlowka jest stara i wypalona - bedzie wiekszy.

jesli nie - pomysl raczej nad poprawieniem chlodzenia inwertera, zwykle da
sie dolutowac np. kawalek blaszki jako ekstra chlodzenie tranzystorow
kluczujacyh, ew. mozna nieelegancko zapchac calosc pasta silikonowa czy
wywiercic pare otworow w obudowie