wybieranie impulsowe w telefonie - które piny?

Witam,

Mam stary telefon z czteropinową wtyczką. Chcę użyć go do innego celu. Słyszałem, że tarcza w telefonie z wybieraniem impulsowym działa tak, że jeśli wykręcę 7, to przy powrocie tarczy któreś dwa piny zostaną na krótko siedem razy zwarte. Które?

Szukałem w googlach ("wtyczka telefoniczna schemat"), próbowałem sprawdzić to eksperymentalnie i nic.

Może wy wiecie?

Reply to
Piotr Sobolewski

Użytkownik "Piotr Sobolewski" <piotr snipped-for-privacy@bezspamuprosze-o2.pl napisał w wiadomości news:do6088$35s$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl

Wtyczka WT-4 ? Linia telefoniczna w gnieździe (GT-4) powinna być podpięta do dwóch _prawych_ pinów. Choć w praktyce bywało różnie.

Niedokładnie. Tarcza zawiera dwa styki. Jeden zwiera obwód rozmówny na czas wybierania, żeby abonent nie słyszał własnego impulsowania. Ten styk jest rozwarty w stanie spoczynkowym a zwiera gdy tarcza zostanie wytrącona z położenia spoczynkowego

Drugi to właściwy zestyk wybierczy. W stanie spoczynkowym i podczas naciągania tarczy jest zawsze zwarty. W czasie ruchu powrotnego jest _rozwierany_ generując impulsy wybiercze (impuls=rozwarcie). Czas trwania i wypełnienie impulsów zależy od typu tarczy (A, E(ricsson), S(iemens)). W PL najczęściej używano tarcz typu "A" generujących impulsy o wypełnieniu 2/3:

10imp/s, 66ms - rozwarcie, 33ms - zwarcie

Zobacz:

Marek Dzwonnik

Mon, 19 Dec 2005 10:59:12 +0100 jednostka biologiczna o nazwie Piotr Sobolewski <piotr snipped-for-privacy@bezspamuprosze-o2.pl wyslala do portu

119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Najlepiej rozkręć gniazdko i zobacz do których styków jest przyłączona linia. Należy zwierać właśnie te :->

Reply to
BLE_Maciek

A jak wykrecisz "zero" to ile razy zostana zwarte? Do wtyczki powinny wchodzic 2 przewody - rozkrec wtyczke. Zalezy do czego chcesz wykorzystac - jezeli tylko do wykonania zadanej ilosci zwarc - to rozkrec telefon, podepnij sie bezposrednio do stykow mechanizmu tarczy.

Pozdrrr... Reksio

Reply to
Reksio

A jeśli monterzy nic nie pochrzanili to są tam kabelki: zielony i czerwony.

Roman

Reply to
Roman

10

Pozdr Krzych

Reply to
Krzysztof L

Zartowalem tylko :-)

Pozdrrr... Reksio

Reply to
Reksio

Oto co Reksio napisał:

No to macie jeszcze info z Jurassic Park rodem: Otóż styki impulsowe zawsze rozwierają się o dwa razy więcej niż potrzebna ilość impulsów, tylko że dwa pierwsze impulsy są zawsze zwierane przez styki "seryjne". Czyli kiedy kręcimy "0" to styki impulsowe rozwierają sie

12 razy... :) Ma to na celu "ominięcie" tej fazy rozkręcania się sprężyny kiedy praca całego mechanizmu jest jeszcze niezbyt ustabilizowana. Eeeechh, kto dziś potrafi opisać po kolei działanie wszystkich przekaźników w szukaczu liniowym Strowgera czy w wybieraku grupowym Siemensa? :) Pomału już zaczyna brakować tych co wiedzą jak działa pentoda... Wszystkim starym lampowo - przekaźnikowym reliktom życzę najlepszego z Nowym Rokiem oraz długiego jeszcze trwania, albowiem tylko oni są w stanie docenić postęp w elektronice jaki się dokonał za jednego ludzkiego życia! Trzymajmy się, panowie! Dosiego!
Reply to
Jacek Maciejewski
[...]

Szukacz jest banalny. PBXowy wybierak liniowy to jest wyzwanie ;-) Szukacz ma zaledwie dwa przekaźniki, chyba, że chcesz rozpatrywać jeszcze przekaźniki liniowe, 'kontrolkę' szukaczy i wybierak obrotowy. A i tak wszystko niknie przy PZRach - 101 przekaxników w jednym pudle...

Grupowy Siemensa tez jest prosty.

I wzajemnie :-)

Użytkownik "BLE_Maciek" <i80c586@cyberspace_NO_SPAM_.org> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@4ax.com...

chciałeś zapewne napisać "rozwierać" ;-) bo najpierw należy zewrzeć aby uzyskać ciągły sygnał, a potem rozewrzeć odpowiednią ilość razy... wybierałem tak kiedyś numery stukając w "widełki" ... :)

Piotr

Reply to
ZeN

A jest ktos kto jeszcze pamieta jak dzialala pentaconta ? :-)

pamiętam szum przekaźników pentaconty

Władysław

To akurat wszyscy więdzą - ekipa pęta sie po kątach i lepiej niech niczego nie dotyka, bo popsuję ;-P

Mon, 19 Dec 2005 19:54:27 +0100 jednostka biologiczna o nazwie "ZeN" snipped-for-privacy@nospam.pl wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Może i tak, nie pamiętam już takich szczegółow. Ale jak zewrzesz całkowicie to na czym chcesz ten dialtone usłyszeć ? :->

Do dzisiaj się tak da ...

Reply to
BLE_Maciek

Mon, 19 Dec 2005 16:44:07 +0100 jednostka biologiczna o nazwie Jacek Maciejewski snipped-for-privacy@go2.pl wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Jakoś po przełączeniu współczesnego telefonu na wybieranie impulsowe nie słychać żeby pykało więcej niż wybrana cyfra, ale AFAIR jak były mechaniczne tarcze to występowały w trzech wejsjach, odpowiednio do central z którymi telefon miał współpracować - Strowger, Siemens i Pentaconta. Wiem bo mam stary katalog tarcz i wkładek słuchawkowych. Więc pewnie tam gdzie było to potrzebne - były tarcze pykające więcej razy.

Hmm a jak to wybieranie tonowe działa ? Pewnie w EWSD czy S-12 tony DTMF są wzmacniane przez wzmacniacz dużej mocy, podawane na potężny elektromagnes, a reszta wybieraka działa na zasadzie częstościomierza wibracyjnego - odpowiednie blaszki wpadają w drgania i uruchamiają styki ;->

Ja wiem, ja wiem ;-P (A mam dopiero/aż 23 lata :-) )

Reply to
BLE_Maciek

Mon, 19 Dec 2005 20:46:55 +0100 jednostka biologiczna o nazwie J.F. <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

A skąd ma pamiętać ? O ile o innych dziedzinach techniki/elektroniki zawsze można było się sporo dowiedzieć, o tyle o działaniu central, telefonii praktycznie nie było żadnch informacji.

Reply to
BLE_Maciek

Mon, 19 Dec 2005 11:24:24 +0100 jednostka biologiczna o nazwie "Marek Dzwonnik" <mdz@WIADOMO_PO_CO_TO.message.pl> wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

U mnie w domu były to zawsze dwa dolne.

Reply to
BLE_Maciek

Bo nie pyka więcej - 'rozbiegowe' impulsy i tak były zwarte.

Mylisz się. Ilość impulsów nie zmieniała się w zależnosci od centrali. W Polsce były stosowane dwa rodzaje tarcz - telefoniczne o wypełnieniu

67/33% i dalekopisowe o wypełnieniu 80/20%. Inne typy (a w zasadzie jedyny inny: 50/50%) były produkowane tylko na eksport. [...]

Ponieważ we wtyczne masz zworę między górnym prawym i dolnym lewym. Zgodnie ze sztuką powinno być podłączenie po prawej ale sam też łączyłem na dół ;-)

Tue, 20 Dec 2005 15:08:00 +0100 jednostka biologiczna o nazwie RoMan Mandziejewicz snipped-for-privacy@pik-net.pl wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Fakt, była też zwora, i to taka fabryczna, blaszana.

Reply to
BLE_Maciek