przekaźnik

Witam. Chciałbym zastosować w urzadzeniu układ taki, jak w AVT-1247. W skrócie: Triak załącza i rozłącza zasilanie grzałki 1,5kW, a przekaźnik zwiera triaka w czasie pracy. Chcę w ten sposób uniknąć wydzielania ciepła na triaku. Autor zaleca stosowanie optotriaka bez załączania w zerze. Czy nie bedzie w takim przypadku generował zakłóceń?

Reply to
niebieski

"Optotriak U1 nie może być wyposażony w obwód detekcji przejścia napięcia sieci przez zero – związane jest to z jego za− chowaniem przy rozłączaniu."

Reply to
niebieski

W dniu 2011-07-17 16:18, niebieski pisze:

AVT1247 to fuzz. Nie ma tam ani triaka, ani przekaźnika.

Pozdrawiam, Paweł

Reply to
Paweł Pawłowicz

W dniu 17.07.2011 17:20, Paweł Pawłowicz pisze:

Pomyłka! - AVT2147

Reply to
niebieski

W dniu 2011-07-17 16:29, niebieski pisze:

Triak musi się włączyć natychmiast przy wyłączeniu przekaźnika, stąd ten wymóg. Mam wątpliwości, czy taki układ ma sens. Styki przekaźnika utleniają się, przy przełączaniu prądu następuje ich samooczyszczanie. Ten "wieczny przekaźnik" eliminuje to zjawisko.

6.5A to nie taki duży prąd. Odpowiedni triak ALBO odpowiedni przekaźnik powinny załatwić sprawę.

Pozdrawiam, Paweł

Reply to
Paweł Pawłowicz

W dniu 17.07.2011 19:36, Paweł Pawłowicz pisze:

A co się stanie jesli tenwymóg nie zostanie spełniony? Stosując układ z załączeniem w zerze, po rozwarciu sie styków przekaźnika triak przez pewien czas nie przewodzi. Czyli obwód zostaje rozłaczany przez przekaźnik i następuje iskrzenie.

Szukałem w sieci czegoś na ten temat, ale nie znalazłem. W jakim stopniu to szkodzi stykom i czy branie udziału przez styki w rozłączaniu obwodu nie byłoby wystarczającym sposobem na ich samooczyszczanie się? A może wystarczyłoby co jakiś czas załączyć i rozłączyć obwód samym przekaźnikiem?

Z samym triakiem mam problemy, bo wydziela zbyt dużo ciepła. Chyba, że to wynika z zastosowanego triaka. Nie wiem. Może ktoś podpowie. zastosowałem TIC225 na 8A. W drodze są triaki BTA na 16A - jak dotrą to sprawdzę. Odnośnie przekaźnika, to obawiam się o ich zużycie, gdyż grzałki są załączanie i rozłączane kilkanaście razy na minutę.

Oto link do mojego wątku dot. tej sprawy na elektrodzie:

Pozdrawiam Krzysztof

Reply to
niebieski

A moze takie co?

wchpikus

W dniu 18.07.2011 10:08, wchpikus pisze:

takiej obudowie:

niebieski

Witam!

Obudowa jest mala, ma ok 5cm na 5cm, na dole lity radiator, wiec spokojnie ma gdzie oddac cieplo. Zmiescilbys takich z 10 tam:)

Reply to
wchpikus

W dniu 18.07.2011 10:39, wchpikus pisze:

Z oddawaniem ciepła to i mój układ nie miałby problemu. Problem jest właśnie z tym ciepłem. Przypominam, że obudowa jest wykonana z tworzywa sztucznego i jest w wykonaniu IP44.

Reply to
niebieski

Witam! Zawsze mozesz uklad wykonawczy zamontowac kolo grzalki, a doprowadzic tylko sterowanie.

Reply to
wchpikus

W swojej wiadomości niebieski napisał:

Jeśli masz tam procesor to możesz sprawdzać po wyłączeniu triaka czy przekaźnik łączy, jak nie to cykl bez triaka samym przekaźnikiem. Ponad to przy 6A i 230V myślę że jak odpuści triak styki same się oczyszczą bez klikania.

Na triaku zawsze będzie się wydzielać ok 6-7W ponieważ spadek napięcia na przewodzącym triaku wynosi ok 1V.

Reply to
j.r.

W dniu 18.07.2011 11:08, wchpikus pisze:

Tak mi nie pasuje. Chciałbym to wszystko mieć w jednej obudowie i nie ingerować w jej kontrukcję. Skrzynka bedzie wisiała na scianie, ale czasem może być potrzebne przeniesienie i używanie jej w innym miejscu.

Reply to
niebieski

W dniu 18.07.2011 11:29, j.r. pisze:

Na razie steruje tym układ na 555, ale później bedzie to robił procesor AVR. Kontrolę działania częsci wykonawczej mam zamiar zrealizować przy pomocy transoptorów.

Też myślę, że tak będzie OK.

A jak jest z proponowanymi przekaźnikami elektronicznymi? One też są oparte pewnie na triakach.

Reply to
niebieski

W swojej wiadomości niebieski napisał:

Niestety tak, CRYDOMy 24XX dodatkowo przepuszczają ok 30mA w stanie wyłączenia dla zasilenia części wysokonapięciowej :( Może rozwiązaniem będzie zastosowanie radiatora jednostronnie żebrowanego lub wręcz płaskownika aluminiowego przykręconego z boku na zewnątrz przez uszczelkę gumową z wycięciem w obudowie pod izolowane triaki?

Cena radiatora i robocizny w stosunku do solidnego stycznika będzie porównalna...

Reply to
j.r.

W dniu 18.07.2011 13:01, j.r. pisze:

W ten sposób mogę zrobić w każdej chwili, bez kombinowania z przekaźnikami. Chciałbym to jednak zrobić bez ingerencji w konstrukcję obudowy.

Stycznik załączany co 10s pewnie by sie grzał i zużywał.

Reply to
niebieski