Stabilizator step-down na 5V...

Może któryś kolega będzie mógł podpowiedzieć, i uniknę przekopywania stosów
datasheetów...
Potrzebny mi stabilizator step-down na 5V, o stosunkowo małej obciążalności
(1A góra , ale 500mA  też wystarczy),
coś małego, taniego w miarę, co by było w TME i do czego można (najlepiej
też w TME no ale w ferysterze też może być) można zanabyć
dławik, wszystko najchętniej SMD.  Całość to ma być zasilacz do prostej
elektroniki (głównie atmega + parę pierdółek), z zasilacza 12V.

Nie bardzo chcę dawać 7805, chociaż pewnie też by się specjalnie nie grzał
przy tym prądzie, ale jakoś tak spodobał mi się LM 2673, który mi tu jeden
z kolegów polecił, i postanowiłem przerzucić się na te step-down'y :), tyle
że ten LM to akurat armata na muchę...
A że TME mam pod tzw. "nosem", to najwygodniej mi u nich kupować...

Temat pewnie popularny , więc może ktoś ma to przerobione i podpowie ?

pozdr.

Re: Stabilizator step-down na 5V...
MoBF%e MC34063
G.B.

Re: Stabilizator step-down na 5V...
Do atmegi szkoda dawac cos lepszego niz 7805.

Re: Stabilizator step-down na 5V...
Hello sundayman,

W serii LM267x masz LM2671/2/4/5 - 0.5 i 1A

Re: Stabilizator step-down na 5V...

W TME żaden z tych układów nie ma ceny niższej niż 10zł. To jakaś
fanaberia TME, czy to rzeczywiście jest tak drogie?

Re: Stabilizator step-down na 5V...
Hello Zbych,

Jest drogie :( I pomyśleć, że dawno temu kupowałem 2675 po 2.10 PLN na
Allegro...

Jak Ci nie zależy na sprawności, to użyj serii 257x. A jak nie zależy
Ci na niczym poza ceną - MC34063.

Re: Stabilizator step-down na 5V...
[...]

a może takie coś ?
http://allegro.pl/item1055543789_przetwornica_napiecia_stalego_dc1_1a.html
małe i zgrabne i działa :)

mają też o większej obciążalności.

pozdrawiam
Witek

Re: Stabilizator step-down na 5V...
:):):):)

To sie nazywa przerost formy nad trescia.

Re: Stabilizator step-down na 5V...
BF%alnoB6%ci

szukaB3%eB6% LM2675 ?

mniejszy prB1%d, mniejsza obudowa

(w tme jest i smd i dip)

Re: Stabilizator step-down na 5V...
No tak, LM są  najsympatyczniejsze, ale te ceny faktycznie jakoś nie chcą
być mniejsze niż kilkanaście zł...
Do 1 szt nie ma problemu, ale być może to będę powielał w przyszłości, więc
wygląda na to że się przyjrzę temu MC34063.
Co prawda to chyba taki produkt minionej epoki mam wrażenie, no ale po
przejrzeniu datasheeta wygląda, że będzie ok,
a w koncu to najważniejsze...

W aplikacji jest stabilizator na 5V 500mA, bez zewnętrznego tranzystora, z
dławikiem 220uH, tylko jak zwykle
się zastanawiam czy TME-owskie dławiki się nadadzą (bo tam 100kHz ma być
podobno) ?

Z tym poprzednim LM-em eksperymentowałem z dławikami poleconymi przez kolegę
RoMan'a z ferrystera, i nie sprawdzałem tych z TME
chociaż nawet kupiłem, no ale nie było jakoś czasu... Zresztą muszę
powiedzieć, że ten LM2673 bardzo się ładnie sprawdził, przy 5V 2A nawet
ciepły nie jest...
No sama przyjemność i sport, jak to się mówi.

Najgorsze, że w TME nie ma informacji o dopuszczalnych częstotliwościach
tych dławików, które mają.
Np. DE1207-220 mógłby się nadawać, ale w datasheecie jest tylko "excellent
for power line dc to dc conventers"...
No i jak tu z nimi dojść do czegoś ?

Re: Stabilizator step-down na 5V...
przysz�o�ci, wi�c

Uważaj z tym układem! Generalnie działa dobrze, jest tani, fajny,
uniwersalny, niby super. Ale działanie ma zdecydowanie inne niż typowe
przetwornice... on nie ma stałej częstotliwości kluczowania! On po
prostu włącza i wyłącza klucz wtedy, kiedy potrzeba, albo na określony
czas... Przez co ciężko przewidzieć na jakiej częstotliwości będzie
pracować...
Nie mówię, że Ci go stanowczo odradzam... ale tak jak piszesz - jest z
poprzedniej epoki i musisz wiedzieć, jak działa, żeby nie było
niespodzianek... W sumie to w 3 zdaniach można go opisać tak...
Czeka, aż napięcie wyjściowe spadnie poniżej zadanego. Włącza klucz na
określony czas, ale jeśli wykryje zbyt duży prąd - to natychmiast
wyłącza!. Wyłącza klucz i czeka znowu na spadek napięcia, ale nie krócej
niż określony minimalny czas...

byďż˝

Będzie tyle ile wyjdzie... jest kondensator, który ustala minimalny czas
wyłączenia klucza. Czas załączenia może być bardzo krótki (w przypadku
na przykład zwarcia itp). Więc maksymalną częstotliwość pracy możesz
oszacować :)...

kolegďż˝
nawet

No tak, typowy gotowiec... nie jest uniwersalny, nie jest tani, ale
prosty w zastosowaniu :). Ja używałem w sumie dwóch LMowych przetwornic
(nie pamięta nawet jakich - szukałem raczej najtańszych) i byłem
zadowolony. Działały "z marszu"... Dławików specjalnie nie dobierałem ;)...

"excellent

...ja kupowałem dławiki w Seguro, choć wybór tam mają mizerny, to się
nadawały ;).. ale właśnie ja Seguro mam "pod nosem", a nie TME :)... i
stąd takie a nie inne preferencje ;)...

A swoją drogą - nie porównywałem tych ofert, ale w Seguro są dostępne
jakieś układy przetwornic w cenie nawet 5zł/sztukę brutto...
Wejdź w Układy analogowe -> Stabilizatory impulsowe :)...

  Konop

Re: Stabilizator step-down na 5V...

Nie wyłącza natychmiast, tylko przyśpiesza wyłączenie.

Re: Stabilizator step-down na 5V...
No to sprawdze tego MC i ewentualnie LM2574 jeszcze, bo cena w okolicach
5zł, to jeszcze jest w miarę rozsądnie.

A tak na marginesie, to ceny z TME zaczynają mnie lekko irytować...

Re: Stabilizator step-down na 5V...

TME to sklep dla Detalistow i nawiedzonych co do ATMEGI podlaczaja
stabilizator przeznaczony dla zlozonych systemow.

Re: Stabilizator step-down na 5V...

No dobrze, już znam Twoje kolego zdanie, daruj sobie...

Re: Stabilizator step-down na 5V...

Moim skromnym zdaniem to idiotyzm ladowac stabilizator do ukladu ktory
kosztuje wiecej niz sam procesor . Slyszales kiedys o czyms takim jak
optymalizacja?

Re: Stabilizator step-down na 5V...

A skąd kolega wie, ile układ ma kosztować ? Bo nic nie pisałem o tym ?
Zdaje się, że głównie określiłem, że nie bierze więcej niż 500 mA.
A sformułowanie "atmega + parę pierdółek" może równie dobrze oznaczać np.
MCU + procesor audio za kilkanaście EUR + kilka innych jeszcze rzeczy.

I właśnie dla tej "optymalizacji" szukam niedrogiej przetwornicy, bo mam
taki nawyk, żeby koszty ciąć, chociaż mógłbym zupełnie spokojnie
tam wstawić stabilizator za 20 zł. Tylko po co ? No i właśnie dla
"elegancji" wolę tani MC, o ile oczywiście spełni inne wymagania.

Zanim kolega zacznie strofować, to bym radził zrobić sobie herbatkę, i się
zastanowić, czy akurat to jest najbardziej pożyteczna forma...

Re: Stabilizator step-down na 5V...
Hello sundayman,

wymagania.

Ja cię bardzo proszę - nie pisz obok siebie "elegancja" i "MC34063",
to to nie wypada. Naprawdę. Przeklniesz ten układ jeszcze niejeden
raz. Jego jedyną zaletą jest cena. Innych brak.

Re: Stabilizator step-down na 5V...

No, chodziło mi tylko o elegancję w kontekscie racjonalnego podejścia do
kosztów...
Ale powiem tak, z tego co widzę, kolega się dobrze orientuje w tematyce
zasilania, więc w takim razie
wezmę sobie tą uwagę zakonotuję :)

Sprawdzę co to za wynalazek, a jak będą problemy, to się o nim zapomni i po
kłopocie...

Re: Stabilizator step-down na 5V...

jakkolwiek biorę też pod uwagę opcję "zapomnięcia" od razu :)

Site Timeline