pomiar pozycji, mała burza mózgów ;-)

Hej grupowiczom.

Poszukuję paru pomysłów na pomiar położenia obiektu (głowy), najlepiej w
3 wymiarach.

Warunki brzegowe:

1. głowa jest przykryta w 90%
2. optyczne systemy patrzące "odgórnie" odpadają
3. część aparatury (najlepiej pasywna, lub prawie pasywna) montowana do
głowy musi być lekka i prosta w montażu (lekarzo-odporna)
4. śruby, dyble itp w głowie odpadają. Głowa jest żywa i połączona z
resztą człowieka szyją ;-)
5. Dokładność pomiaru <1mm, najlepiej 0.1-0.2mm, x, y, z

Na razie mam pomysł na system akcelerometryczny i/lub
elektromagnetyczny, ale trochę mam objekcje ze względu na kalibrację/offset.

Macie inne pomysły?

Re: pomiar pozycji, mała burza mózgów ;-)

A dlaczego optyczne metody odpadają? Kamera byłaby dobra.
Trzy kamery, trzy osie, a znaczniki na "przykryciu" spełniają wymaganie
pasywności.
K.

Re: pomiar pozycji, mała burza mózgów ;-)

Niestety ze względów logistycznych "niedasie". To jest coś w rodzaju
stołu (lub półleżanki) operacyjnej i tam się da ewentualnie dać jedną
kamerę w osi głowy. Niestety pole widzenia jest trochę za małe, a
przykrycie może się w trakcie operacji poruszać niezależnie od głowy.
Pacjent nie jest pod narkozą, tylko znieczuleniem miejscowym i może
poruszać głową (choć nie powinien).

Re: pomiar pozycji, mała burza mózgów ;-)

Poruszanie się przykrycia to nie problem, póki markery
(odpowiednia ich liczba) są widoczne.
Jak się zmieści kamera, to zmieści się i laser...

Innym pomysłem może być zrobienie "GPSa" na bardzo duże częstotliwości.
Kilka nadajników na leżance, na ciele odbiorniki. Ale to będzie trudne
techniczne i z <1mm może być problem.

pzdr
bartekltg

Re: pomiar pozycji, mała burza mózgów ;-)
On Wed, 28 Nov 2012 15:41:44 +0100, Waldemar Krzok

Warto by ustalić, jaka część głowy nie powinna się poruszać, a więc
przemieszczenie _czego_ ma być mierzone... Jeżeli nadajnik/znacznik będzie
np. umieszczony na skórze, to byle zmiana mimiki twarzy może go poruszyć.
Chyba że wymagany czas bezruchu jest rzędu ułamka sekundy...

Żeby punkt pomiaru był zamocowany na sztywno (bez przykręcania do kości
czaszki), może przytwierdzić go do zębów w górnej szczęce?

--
Artur Stachura

Re: pomiar pozycji, mała burza mózgów ;-)
  Powitanko,

Moze Wieslaw Bicz cos doradzi w ultradzwiekach? Oczywiscie f znacznie
wyzsza niz standardowe 40kHz.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
Re: pomiar pozycji, mała burza mózgów ;-)

Dlaczego wyższa? Można nawet na audio zrobić i do tego korelację fa
zy
z kilku mikrofonów, bez problemu można zejść z rozdzielczością
do dużo
mniej niż długość fali, a sygnał może być nadawany w sposób
 ciągły.
Może niekoniecznie CW, a np. coś z szumem (pseudolosowym) i w sofcie
korelatory do szukania przesunięcia fazy.

W dniu 2012-11-28 15:54, Pawel O'Pajak pisze:
 >   Powitanko,

 > Moze Wieslaw Bicz cos doradzi w ultradzwiekach? Oczywiscie f znacznie
 > wyzsza niz standardowe 40kHz.
 >
 >
 > Pozdroofka,
 > Pawel Chorzempa
Ponieważ zostałem wywołany to mogę potwierdzić, że pomiar ultradźwiękowy

może być tutaj zrealizowany. Nawet na kilku standardowych czujnikach
powinno się udać. Można też spróbować innych rozwiązań, np. z
nadajnikiem na głowie.

Wszystko zależy od tego, czy potrzebne jest jedno takie urządzenie, czy
też seria i jakie środki są do dyspozycji.

Nie widzę jednak powodu, żeby używać znacznie wyższych częstotliwości
niż te bliskie słyszalnym, ale mogą mieć one zalety. Przemysłowe
czujniki odległości nie bez powodu pracują na przynajmniej 100kHz przy
niezbyt wielkich dystansach.

W. Bicz

Re: pomiar pozycji, mała burza mózgów ;-)

Zaskoczyło mnie niedawno urządzenie które służy do zdejmowania wymiarów
mebli. Niestety nie mogę teraz go znaleźć na sieci, ale może ktoś będzie
mial więcej szczęścia (były filmy na youtube).

Jest ruchoma głowica kręcąca się swobodnie w osi pionowej i następnie w
poziomej. Głowica to niewielki odcinek rurki z której wychodzi lekka
linka. W środku jest zwijana. Urzadzenie stawia się *gdzieś* a nastepnie
wyciąga tę linkę i dotyka punktów charakterystycznych mebli. Glowica
odczytuje długośc linki i kąty wychylenia głowicy i na podstawie tego
umieszcza to gdzieś w przestrzeni. Dokładnośc byla zaskakująca - przy
odleglości 2 metrów twierdzili że jest poniżej 1mm. Trudno powiedzieć,
trzeba zobaczyć. Głowica wygląda jak wypisz-wymaluj kopuła czołgu z
lufą, te same stopnie swobody.

Nie wykluczam, że gdyby przymocowac do głowy 3 linki ze zwijaczami i
enkoderami dało by radę wyliczyć pozycje z zaskakującą dokładnością.
Dokładność enkodera chyba była by lepsza niż mechanizmu zwijania linki
więc to problem raczej mechaniczny.

Re: pomiar pozycji, mała burza mózgów ;-)

a naprawdę osiągniesz taką precyzję w elektromagnetycznym, zwłaszcza jak
ci wjedzie w pole coś metalowego?

--
Pozdr.
Michał

Re: pomiar pozycji, mała burza mózgów ;-)

Facetów w beretach z antenką widywałem nieraz. Zawsze się wtedy
zastanawiałem o co chodzi i po co to wszystko. Teraz zaczynam
kojarzyć, wydaje mi się, że już wiem w których gabinetach bywają
i z jakimi lekarzami się zadają. Może zamiast wyważać otwarte
drzwi, lepiej którego zagadnąć i spytać, jak ten system działa?

Silver wings upon their chest,
These are men, America's best.
Re: pomiar pozycji, mała burza mózgów ;-)

sprawdź freetrack, facetrack

--
AlexY
http://nadzieja.pl/inne/spam.html

http://www.youtube.com/watch?v=Eyw6t85Ub6Y

Trochę analizy+odpowiednio zaprojektowane zwykłe PCB.
S.

Site Timeline