Napięcie wsteczne emiter-baza

Wszelkie katalogi do jakich dotarłem podają napięcie wsteczne, które wytrzymuje złącze emiter-baza tranzystora max. 5V. Słyszał ktoś może otranzystorze bipolarnym, który wytrzymywałby większe napięcie? Przynajmniej jakiś kierunek poszukiwań. pozdrawiam, Andrzej

Reply to
Andrzej

W dniu 2013-05-26 09:18, Andrzej pisze:

Bez dokładniejszych informacji trudno cokolwiek pisać. W każdym razie będzie ciężko. Sama technologia pozwalająca uzyskać stosunkowo duże wzmocnienie wymaga domieszkowania, które raczej powoduje słabą wytrzymałość napięciową złącza BE. Poza tym na to nie ma ciśnienia, te sprawy załatwia się układowo. W paru tranzystorach wysokonapięciowych znalazłem 9V, ale tu musi być coś kosztem czegoś i nie spodziewałbym się większych wartości (to i tak sporo). Większe wartości wymagałyby użycia innej technologii, np tranzystory stopowe, tylko tu od razu wzmocnienie i parę innych parametrów od razu leci w dół, no i trudno takie tranzystory uznać za nowoczesne. Nie wiem, jak wygląda temat tranzystorów opartych o węgiel (jakieś diody wysokonapięciowe podobno są). Generalnie znacznie rozsądniej jest zbudować układ, który nie dopuści do pojawienia się wyższych napięć niż szukać tranzystora o dziwnych parametrach.

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

W dniu 26.05.2013 09:18, Andrzej pisze:

Witam A jeśli wolno spytać, to w jakim celu taki tranzystor ? Złącze B-E normalnie pracuje w stronę przewodzenia. Jeśli w układzie może wystąpić sytuacja, w której napięcie zaporowe na złączu B-E przekracza napięcie przebicja złącza, to trzeba zabezpieczyc tranzystor np włączając diodę między baze a emiter tranzystora w stronę zaporową.

Pozdrawiam Grzegorz

Reply to
Grzegorz Kurczyk

W dniu 26.05.2013 09:18, Andrzej pisze:

Dodaj mu diodę w szereg z emiterem :-)

Na twoim miejscu nie przywiązywałbym się do konkretnej wartości tego napięcia. Kumpel chciał kiedyś użyć złącza B-E jako zenerki pracującej przy małych prądach. Testy wyszły ok, tylko trochę się zdziwił jak próbne pakiety przyszły z montażu i BC847 od innego producenta miał napięcie przebicia rzędu 9V, zamiast 5 których się spodziewał.

Reply to
Zbych

Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" <_dadoro snipped-for-privacy@wp.com napisał w wiadomości news:knt4ji$kf1$ snipped-for-privacy@node1.news.atman.pl...

Rzuć jakimś typem, jeśli można.

Reply to
Andrzej

Użytkownik "Grzegorz Kurczyk" snipped-for-privacy@control.slupsk.pl> napisał w wiadomości news:51a216aa$0$1267$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Jest taki układ wzmacniacza dwukierunkowego (bi-directional). Pracuje na dwu tranzystorach PNP/NPN. Zawsze jeden przewodzi, a na BE drugiego jest prawie całe odwrotne napięcie zasilania. Można oczywiście zasilać układ napięciem 6V, ale wolałbym większym. Inna metoda uzyskania dwukierunkowości to zastosowanie diod w torze sygnału i może do tego dojdzie, ale boję się szumów. pozdrawiam, Andrzej

Reply to
Andrzej

W dniu 2013-05-26 21:52, Andrzej pisze:

Dawno temu z braku diod Zenera (lub przy abstrakcyjnej ich cenie) używałem BC108. AFAIR miały właśnie 9V. Możesz zdradzić, do czego ma być ten tranzystor?

Pozdrawiam, Paweł

Reply to
Paweł Pawłowicz

W dniu 2013-05-26 21:52, Andrzej pisze:

BUL38D BUL810 MJE18004

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" <_dadoro snipped-for-privacy@wp.com napisał w wiadomości news:kntqah$ccu$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl...

Dzięki. Rzeczywiście trochę nie ta klasa. Chyba lepiej wziąć garść BC107/177 i podobnych i pomierzyć. Kiedyś dawno temu z braku innych robiłem wzmacniacz zasilany z 50V na selekcjonowanych BF520.

Reply to
Andrzej

W dniu 2013-05-26 22:57, Andrzej pisze:

A po co takie napięcie na złączu BE? Ja bym nie liczył, że da się coś wyselekcjonować. Co innego na złączu BC. Może zastanów się nad układem. Złącze BE niekoniecznie ulegnie zniszczeniu po przekroczeniu napięcia przebicia złącza - potraktuj to jako diodę Zenera i zastanów się nad skutkami przebicia.

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

W dniu 2013-05-26 22:07, Andrzej pisze:

Chodzi o ten układ?

To daj diody w emiterach, za kondensatorami.

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" <_dadoro snipped-for-privacy@wp.com napisał w wiadomości news:knut3f$mk5$ snipped-for-privacy@mx1.internetia.pl...

Tak. Dziękuję za pomoc. Będę kombinować. pozdrawiam, Andrzej

Reply to
Andrzej

Użytkownik Paweł Pawłowicz napisał:

BC 107, BC 108, BC 109, BF519, BF 520 i BF521 to dokładnie ten sam tranzystor był. Te same maski, ta sama linia technologiczna i te same parametry procesu. A który będzie którym decydowały pomiary ostrzowe - zaś jak coś się w ogóle na tranzystor nie nadawało to pakowano to w obudowę dwukońcówkową i robiło za diodę Zenera (oznaczenia już nie pomnę...) Zresztą w układach scalonych prawie wcale nie stosuje się struktur diodowych do stabilizacji napięcia - na cztery lata projektowania i osiem lat rozbierania układów na czystą diodę Zenera trafiłem chyba tylko raz (ale to był naprawdę dziwaczny układ wysokonapięciowy w technologii SOI). We wszystkich pozostałych przypadkach za diodę Zenera robiły struktury NPN z kolektorem zwartym metalizacją do bazy.