Napięcie wsteczne emiter-baza

Wszelkie katalogi do jakich dotarłem podają napięcie wsteczne,
które wytrzymuje złącze emiter-baza tranzystora max. 5V.
Słyszał ktoś może otranzystorze bipolarnym, który wytrzymywałby
większe napięcie? Przynajmniej jakiś kierunek poszukiwań.
pozdrawiam,
Andrzej

Re: Napięcie wsteczne emiter-baza

Bez dokładniejszych informacji trudno cokolwiek pisać. W każdym razie
będzie ciężko. Sama technologia pozwalająca uzyskać stosunkowo duże
wzmocnienie wymaga domieszkowania, które raczej powoduje słabą
wytrzymałość napięciową złącza BE. Poza tym na to nie ma ciśnienia, te
sprawy załatwia się układowo. W paru tranzystorach wysokonapięciowych
znalazłem 9V, ale tu musi być coś kosztem czegoś i nie spodziewałbym się
większych wartości (to i tak sporo). Większe wartości wymagałyby użycia
innej technologii, np tranzystory stopowe, tylko tu od razu wzmocnienie
i parę innych parametrów od razu leci w dół, no i trudno takie
tranzystory uznać za nowoczesne.
Nie wiem, jak wygląda temat tranzystorów opartych o węgiel (jakieś diody
wysokonapięciowe podobno są).
Generalnie znacznie rozsądniej jest zbudować układ, który nie dopuści do
pojawienia się wyższych napięć niż szukać tranzystora o dziwnych
parametrach.

Pozdrawiam

DD

Re: Napięcie wsteczne emiter-baz a

Rzuć jakimś typem, jeśli można.

Re: Napięcie wsteczne emiter-baza

Dawno temu z braku diod Zenera (lub przy abstrakcyjnej ich cenie)
używałem BC108. AFAIR miały właśnie 9V.
Możesz zdradzić, do czego ma być ten tranzystor?

Pozdrawiam,
Paweł

Re: Napięcie wsteczne emiter-baza
mości
 być
ci (to i

BC 107, BC 108, BC 109, BF519, BF 520 i BF521 to dokładnie ten sam
tranzystor był. Te same maski, ta sama linia technologiczna i te same
parametry procesu. A który będzie którym decydowały pomiary ostrz
owe -
zaś jak coś się w ogóle na tranzystor nie nadawało to pakowano
to w
obudowę dwukońcówkową i robiło za diodę Zenera (oznaczenia ju
ż nie
pomnę...) Zresztą w układach scalonych prawie wcale nie stosuje się

struktur diodowych do stabilizacji napięcia - na cztery lata
projektowania i osiem lat rozbierania układów na czystą diodę Zen
era
trafiłem chyba tylko raz (ale to był naprawdę dziwaczny układ
wysokonapięciowy w technologii SOI). We wszystkich pozostałych
przypadkach za diodę Zenera robiły struktury NPN z kolektorem zwartym

metalizacją do bazy.

--
Darek

Re: Napięcie wsteczne emiter-baza

BUL38D
BUL810
MJE18004

Pozdrawiam

DD

Re: Napięcie wsteczne emiter-baz a

Dzięki. Rzeczywiście trochę nie ta klasa.
Chyba lepiej wziąć garść BC107/177 i podobnych i pomierzyć.
Kiedyś dawno temu z braku innych robiłem wzmacniacz zasilany z 50V na
selekcjonowanych BF520.

Re: Napięcie wsteczne emiter-baza

A po co takie napięcie na złączu BE? Ja bym nie liczył, że da się coś
wyselekcjonować. Co innego na złączu BC.
Może zastanów się nad układem. Złącze BE niekoniecznie ulegnie
zniszczeniu po przekroczeniu napięcia przebicia złącza - potraktuj to
jako diodę Zenera i zastanów się nad skutkami przebicia.

Pozdrawiam

DD

Re: Napięcie wsteczne emiter-baza

Witam
A jeśli wolno spytać, to w jakim celu taki tranzystor ? Złącze B-E
normalnie pracuje w stronę przewodzenia. Jeśli w układzie może wystąpić
sytuacja, w której napięcie zaporowe na złączu B-E przekracza napięcie
przebicja złącza, to trzeba zabezpieczyc tranzystor np włączając diodę
między baze a emiter tranzystora w stronę zaporową.

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: Napięcie wsteczne emiter-baza

Jest taki układ wzmacniacza dwukierunkowego (bi-directional).
Pracuje na dwu tranzystorach PNP/NPN. Zawsze jeden przewodzi,
a na BE drugiego jest prawie całe odwrotne napięcie zasilania.
Można oczywiście zasilać układ napięciem 6V, ale wolałbym większym.
Inna metoda uzyskania dwukierunkowości to zastosowanie diod w torze
sygnału i może do tego dojdzie, ale boję się szumów.
pozdrawiam,
Andrzej

Re: Napięcie wsteczne emiter-baza

Chodzi o ten układ?
http://kd1jv.qrpradio.com/bi_ssb/Bipolar_amp.JPG

To daj diody w emiterach, za kondensatorami.

Pozdrawiam

DD

Re: Napięcie wsteczne emiter-baz a

Tak. Dziękuję za pomoc. Będę kombinować.
pozdrawiam,
Andrzej

Re: Napięcie wsteczne emiter-baza

Dodaj mu diodę w szereg z emiterem :-)

Na twoim miejscu nie przywiązywałbym się do konkretnej wartości tego
napięcia. Kumpel chciał kiedyś użyć złącza B-E jako zenerki pracującej
przy małych prądach. Testy wyszły ok, tylko trochę się zdziwił jak
próbne pakiety przyszły z montażu i BC847 od innego producenta miał
napięcie przebicia rzędu 9V, zamiast 5 których się spodziewał.

Site Timeline