Matryce LCD - ciekawostka.

Miałem dwa monitory: LG L173ST z zarysowaną matrycą i sprawny Samsung SM
710V.
Tak z nudów postanowiłem je sobie dziś rozebrać, okazało się, że matryce
mają podobne złącza, przełożyłem matryce i pomimo tego, że miały inne
oznaczenia wszystko zaczęło działać. Matryce nawet mechanicznie pasują.
Udało mi się dzięki temu uratować LG, na którym zależało mi bardziej.
Nie przypuszczałem, że matryce LCD są aż tak "przenośne".

Andrzej

Re: Matryce LCD - ciekawostka.

Made in china

Re: Matryce LCD - ciekawostka.

Żadna z matryc nie była z tego pięknego kraju. :-)

Andrzej

Re: Matryce LCD - ciekawostka.

A matryca jakiego producenta i jakiej klasy?

Bo ja w ogóle zauważam, że do monitorów z wyższej półki (np. EIZO)
bardziej się opłaca wymienić wypaloną matrycę niż kupować cały nowy
monitor. Oszczędności mogą sięgać 70% ceny nowego monitora.

Re: Matryce LCD - ciekawostka.

LG maił matrycę LG-Philips LM170E01 Made in Korea
http://www.bpa.com.pl/pub/lcd/IMG_9887.JPG

Samsung - M170E5-L05 wyprodukowany przez CHI MEI Optoelectronics Made in
Taiwan.
http://www.bpa.com.pl/pub/lcd/IMG_9885.JPG

Andrzej

Re: Matryce LCD - ciekawostka.

A to ciekawe. Wydawalo mi sie ze Samsung ma wlasne fabryki.

Czyzby Samsung mniejsze rozmiary kupowal ?

A za wiki:
The new Chimei InnoLux Corporation (traditional Chinese: ????,CMI) is
the world’s No. 2 and Taiwan’s No. 1 largest maker of TFT-LCD panels

J.

Re: Matryce LCD - ciekawostka.
UBF%ytkownik Andrzej W. napisaB3%:

I co w tym dziwnego? RozbieraB3%em swego czasu ukB3%ady scalone na czynni=
ki20%
pierwsze. RozdB3%ubaB3%em pamiEA%E6 pewnego koreaF1%skiego producenta. F=
ajnie. W20%
kolejnym kwartale dostaB3%em podobnej klasy pamiEA%E6 producenta20%
europejskiego (ponoE6%, firma rejestrowana w UE ale gdzie oni naprawdEA% =

produkujB1% to kto ich tam wie?). PatrzEA%, patrzEA%, coB6% mi te wzorki =

przypominajB1%... SiEA%gam do starych zdjEA%E6 - bingo! PamiEA%ci rF3%BF=
niB3%y siEA%20
bondingiem, konfiguracjB1% przepalenia fusF3%w konfiguracyjnych i logo20%
producenta - maski generowane z tych samych plikF3%w po podmianie jedynie=
20%
diemarkF3%w, chipy wsadzone w rF3%BFne obudowy z rF3%BFnB1% konfiguracj=
B1%20
wejB6%cia-wyjB6%cia.
Jak pF3%BCniej przeB6%ledziB3%em - po prostu firmy opracowywaB3%y tEA% k=
oB6%E620%
wspF3%lnie i podzieliB3%y siEA% prawami do produkcji.
Tu tez moBF%e byE6% podobnie - wspF3%lne przedsiEA%wziEA%cie, licencje (c=
zasem20%
sprzedaBF% licencji na samym poczB1%tku produkcji to niezB3%e posuniEA%ci=
e -20%
szybko zwraca siEA% czEA%B6E6% kosztF3%w opracowania wyrobu, wyrF3%b lep=
iej siEA%20
sprzedaje bo klienci nie obawiajB1% siEA% BF%e bEA%dB1% uzaleBF%nieni od =
jedynego20%
producenta...)

--20%
Darek

Re: Matryce LCD - ciekawostka.
UBF%ytkownik Tomasz WF3%jtowicz napisaB3%:
, BF%e matryce
e miaB3%y inne
 caB3%y nowy

Ale zdajesz sobie sprawEA% BF%e monitory do obrF3%bki zdjEA%E6 f-my EIZO=
 po20%
wymianie matrycy wymagajB1% peB3%nej kalibracji moBF%liwej tylko na specj=
alnym20%
stanowisku producenta (trzeba od nowa zapisaE6% mapEA% korekty20%
nierF3%wnomiernoB6%ci powierzchni matrycy - ta co jest w monitorze zapisa=
na20%
dotyczy matrycy starej. Czyli albo wymiana w serwisie firmowym albo20%
wymiana we wB3%asnym zakresie ale potem do serwisu na kalibracjEA% - zres=
ztB1%20
co jakiB6% czas warto tEA% kalibracjEA% firmowB1% powtarzaE6% nawet bez w=
ymiany20%
matrycy.

--20%
Darek

Re: Matryce LCD - ciekawostka.

Co jaki czas? Używam takiego monitora od czterech lat, mam do niego
kalibrator (zwykły, nie "stanowisko u producenta"). Jak się skalibruje
przykładając czujnik w jednym punkcie ekranu, to pomiary w innych
punktach nie wykazuja różnic.

Re: Matryce LCD - ciekawostka.
UBF%ytkownik JarosB3%aw SokoB3%owski napisaB3%:

MusiaB3%bym zerknB1%E6 w materiaB3%y producenta - radzB1% coB6% tak wB3%
aB6%nie co dwa20%
- trzy lata sprawdziE6% zgodnoB6%E6 owej maski ze stanem fatycznym.20%
Zdecydowanie zalecane po wymianie B6%wietlF3%wek.
  ZwykB3%ym kalibratorem ustawiasz jedynie ogF3%lnB1% rF3%wnowagEA% barw =
- a20%
sztuczka zastosowana w EIZO to szesnastobitowe przetwarzanie koloru20%
piksela gdzie ostatnie kilka bitF3%w to w zasadzie bity korekcji barwy. I=
20%
do tego pamiEA%E6 korekcji dla dosyE6% maB3%ych (juBF% nie pamiEA%tam ja=
k ale duBF%o20%
ich na ekran wchodzi) pF3%l sB3%uBF%B1ca do kompensowania nierF3%wnomier=
noB6%ci20%
obrazu w rF3%BFnych miejscach ekranu.

OczywiB6%cie jeB6%li ktoB6% obrabia dla siebie a nie dla przemysB3%u film=
owego20%
to pF3%ki w monitorze nie grzebie - nie ma nieszczEA%B6cia jak co roku d=
o20%
serwisu nie biega, ludzie potem bEA%dB1% to oglB1%dali na monitorach B3%a=
ciatych20%
jak wiejski burek (i caB3%a robota Burkowi w rzyE6%) albo drukarz bEA%dzi=
e to20%
drukowaB3% w poniedziaB3%ek.

--20%
Darek

Re: Matryce LCD - ciekawostka.

W przemyśle filmowym też nie ma nieszczęścia. Tam nie ma zbyt dużych
wymagań, za to są (zbyt) duże pieniądze. A wspomniany wcześniej monitor
robi w przemyśle drukarskim -- tu najważniejsza jest wcześniejsza ocena,
czy np. jasnoszary kontur na ciemnoszarym tle będzie po wydrukowaniu
widoczny czy nie.

Re: Matryce LCD - ciekawostka.

A jakiś człowiek potrafi oczami, bez przyrządów odróżnić monitor
skalibrowany od nieskalibrowanego? Bo jeśli nie, to brzmi to dla
mnie jak naciąganie naiwnego klienta w kiebzę i przypomina się
bajka o niewidzialnych szatach sułtana :-)

Re: Matryce LCD - ciekawostka.
UBF%ytkownik Pszemol napisaB3%:
 caB3%y nowy

Potrafi. Wystarczy wrzuciE6% obraz testowy o ktF3%rym wiemy jak powinien =

wyglB1%daE6%. A mikro kalibracjEA% widaE6% jak siEA% popatrzy na tak kali=
browany20%
monitor DTP i zwykB3%y biurowy postawiony obok - rzadko siEA% trafia moni=
tor20%
klasy biurowej ktF3%ry ma caB3%a powierzchnie jednolitB1%, szczegF3%lnie =
widaE6%20
to w peB3%nej bieli (rF3%BFne odcienie bieli) i czerni (gdzieB6% przeB6%
wituje20%
mniej, gdzieB6% wiEA%cej). Ale jak juBF% pisaB3%em - bije siEA% tEA% pian=
e a potem20%
zwykB3%y uBF%ytkownik wyB6%wietli to na B3%aciatym monitorze z gammB1% 2.=
8 (bo20%
ostroB6%ci nie byB3%o...) i robota poszB3%a siEA% kochaE6%.

--20%
Darek

Re: Matryce LCD - ciekawostka.

ja uważam że to pic na wodę, fluktuacje podświetlenia związane z ruchem
folii pod matrycą a te powiązane ze zmianą wilgotności np lato/zima są tak
duże że monitor trzeba by kalibrować co pół roku albo utrzymywać w
pomieszczeniu stałe warunki 24h/365

Re: Matryce LCD - ciekawostka.
UBF%ytkownik meepmeeep napisaB3%:

ToteBF% najodpowiedzialniej eksploatowane monitory tej klasy w ten sposF3%
b20%
siEA% traktuje - nie rzadziej jak raz na rok serwis, klimatyzowane20%
pomieszczenie, staB3%y cykl rozruchowy (praca po powiedzmy pF3%B3 godzin=
ie od20%
wB3%B1czenia)...

A kalibratory barwy to w takich firmach lB1%dujB1% w serwisie co trzy20%
miesiB1%ce na korekcjEA% wzorca bieli.

--20%
Darek

Re: Matryce LCD - ciekawostka.

Rośnie chyba jakiś nowy odłam audiofilstwa ;) Mam nadzieje że kable HDMI
nie sa z miedzi beztlenowej w argonowanej izloacji ...

Re: Matryce LCD - ciekawostka.

Wręcz przeciwnie. Kiedyś za dotknięcie potencjometru potrafili rękę
odrąbać, bo tyle trzeba było się natrudzić, by -- nomen omen -- biały
był biały. LCD nie musi się już wygrzewać jak kineskop, kalibracja
zapisana jest cyfrowo a nie ślizgaczem potencjometra, na temperaturę
też wszystko mniej wrażliwe. Aż tak się z tym ludzie teraz nie cackają
jak drzewiej.

Re: Matryce LCD - ciekawostka.

normalka, ja robie jeszcze większe podmianki, zamiast PVA 1000:1 8ms
samsunga, wsadziłem TNke 550:1 AUO, wszystko piknie działa, byle piny LVDS
pasowały i mechanicznie bo starsze matryce mają nietypowe wymiary

do 19" MEDIONa  wsadziłem całą elektronikę 17" samsunga 710T i teĹź działa

Site Timeline