Jaki tyrystor do zabezpieczenia zasilacza?

Jest to zasilacz 13,8v 22A . Po prostowniku jest kondansator 100 mF,
bezpiecznik 25A. Za bezpiecznikiem chcę umieścić tyrystor w celu
zabezpieczenia przed wzrostem napięcia. Na jakiego rzędu prąd powinien być
tyrystor, czy np 200A wystarczy żeby spalić bezpiecznik, a sam tyrystor zeby
nie spalił się ?

Re: Jaki tyrystor do zabezpieczenia zasilacza?

to zalezy jaka rezystancje ma bezpiecznik , ew. kondensator (jesli nie jest
low ESR to pewnie tez jest spora) .

z prawa ohma, przy 0.1ohm bezpieczniku, uzyskasz max 138A pradu...
btw. tyrystor kosztuje niewiele wiecej niz bezpiecznik...
jesli sie spali to raczej dostanie zwyczajnie zwarcia. moze po prostu
umiescic go na podstawce, tak jak bezpiecznik, i po prostu wymieniac?
zlotowka raz na ruski rok to chyba nie problem... no chyba ze to ma sie
palic codziennie ;)

--

Re: Jaki tyrystor do zabezpieczenia zasilacza?

Bezpiecznik jest  bezposrednio lutowany, bo oprawki maja dużą rezystancję.
Nie wiadomo, czy tyrystor dostanie  zwarcia, czy przerwy.

Re: Jaki tyrystor do zabezpieczenia zasilacza?

Kondensatory nie są low ESR i rzeczywiście mają  80m

Re: Jaki tyrystor do zabezpieczenia zasilacza?

no jak za maly uzyjesz to dostanie przerwy bo wyparuje ;)
dosc duzy raczej dostanie zwarcia przy przeciazeniu , taka juz natura
polprzewodnikow ;)

btw. datasheetach szukaj jakie one maja prady udarowe . i pamietaj ze mozesz
zawsze dac dwa ;)

najwazniejsze zeby zanim wyparuje/dostanie zwarcia rozgrzal ten bezpiecznik
dosc zeby sie spalil 'z rozpedu'... fakt faktem jednak mniejszego niz by
wynikalo z ESR kondensatora bym nie dawal, zwlaszcza ze 100mF kondensatorek
to sporo. zwroc uwage w datasheecie jeszcze na max mozliwa moc ktora moze on
wydzielic. ta moc musi byc wieksza niz moc wynikajaca z rozladowania
kondensatora + prad jaki potrafi dac zasilacz w czasie przepalania sie
bezpiecznika. dla 22A bezpiecznika to zapewne sporo czasu...

spadek napiecia na tyrystorze przy zadanym pradzie znajdziesz w tabelach,
zwykle pod koniec.

mysle generalnie ze i tak finalnie zadecyduje cena ;) i najwyzej dasz ich
tam kilka i tyle.

--

Re: Jaki tyrystor do zabezpieczenia zasilacza?
Użytkownik "Piotr "Curious" Slawinski"

Zasilacz pewnie nie wydoli 138A ..

Sa normy na bezpieczniki - przy 6x przekroczeniu pradu ma sie
przepalic w [doczytac w danych technicznych dla tego typu] ms.
Teraz sprawdzamy w danych tyrystora - co on na to ..

W tyrystorze tez sa cienkie druciki.

J.

Re: Jaki tyrystor do zabezpieczenia zasilacza?
Wydaje mi się ,że tyrystorów w tym układzie nie można łączyć równolegle.

Re: Jaki tyrystor do zabezpieczenia zasilacza?

też mi się tak wydaje. W takim przypadku pada najszybszy. Przy
tyrystorach musisz uważać na parametr dI/dt, powinien być jak najwyższy,
czyli szukać raczej w tabeli tyrystorów szybkich. W moim zasilaczu do
radia miałem bezpiecznik topikowy 35A oraz wyłącznik nadprądowy 25A, za
tym tyrystor, niestety typu nie mam pod ręką, dostałem od kumpla.
Powiedział, że pasuje ;-). W każdym razie Imax tyrystora było 30A, a
tyrystorek w szykownej obudowie pastylkowej. Musisz też uważać na Ron
tyrystora, bo możliwe, że nie wywali bezpiecznika, bo np. Ron > 1 ohm.
Możesz się zastanowić nad użyciem tranzystora MOS lub IGBT. Są na ogół
dużo szybsze i mają mniejszą rezystancję w stanie otwartym. Ewentualnie
nawet z demobilu ze starej płyty głównej.

Waldek

Re: Jaki tyrystor do zabezpieczenia zasilacza?

niby dlaczego... nawet jesli wlacza sie z dosc duzym rozrzutem, to ich wewn.
pojemnosc bedzie zbyt mala zeby wygenerowala sie dosc duza _moc_ aby
cokolwiek zniszczyc. to sa milisekundy...

pojemnosc bramki natomiast zapewnia fakt podtrzymania napiecia
zalaczajacego.

spadek napiecia na strukturze tyrystora (przy uhm... 100A... to jest duzy
spadek, sporo powyzej 1V) zapewnia dosc duzy potencjal aby drugi tyrystor
sie w ogole zalaczyl.

w praktyce to zapewne oba zdaza sie 'zalaczyc' (tzn. przesunac nosniki do
takiej konfiguracji ;) zanim jakikolwiek wiekszy prad zacznie plynac przez
jakikolwiek . pamietaj ze czasy zalaczania tyrystorow sa dosc dlugie, w tym
czasie nasycaja sie zlacza itd.

przy _cykliczym_ uzyciu (np. 50hz) zapewne jeden tyrystor bedzie grzal sie
bardziej niz inny, to zmniejszy jego spadek napiecia i spowoduje szybsze
zalaczanie, co spowoduje ze bedzie sie bardziej grzal ... i w koncu jako ten
'szybszy' sie upali. dlatego w tego typu zastosowaniu takiej kombinacji sie
nie stosuje, podobnie jak laczenia tranzystorow bipolarnych rownolegle
(trzeba im dac rezystory sprzezenia zwrotnego w emiterach) .

jednak dla pojedynczych impulsow , w sytuacji gdy tyrystory sa 'zimne', a
osiagane prady udarowe tak wysokie ze za 'rezystancje sprzezenia zwrotnego'
mozna traktowac sciezki/kable ;) to mysle spokojnie przejdzie.

osobiscie stosowalem w kilku ukladach stabilizatorow napiecia 'dokladane'
tranzystory bipolarne bez wyrownania dla zwiekszenia chwilowego pradu
(rozruch silnikow) i pomimo iz mozna tak bylo rozgrzac 'kluczujacy'
tranzystor do sporej temp , to umozliwialo zabezpieczenie go przed
chwilowymi impulsami trwajacymi nawet kilka sekund... wprawdzie robil sie
goracy, ale nigdy nie szedl z dymem :)

z tyrystorami mysle bedzie b. podobnie.

--

Re: Jaki tyrystor do zabezpieczenia zasilacza?

Mnie świta że gdzieś dawałem taki układ, był do tego tyrystor MCR69,
przeznaczony do układów crowbar

Walter

Re: Jaki tyrystor do zabezpieczenia zasilacza?
Hmmm, dlaczego aż tak się przejmujesz prztrwaniem tyrystora, jeżeli
zasilacz będzie wariował? Jeżeli zasilacz jest stabilizowany, to po
jednym wystrzeleniu bezpiecznika/tyrystora zająłbym się najpierw
usunięciem przyczyny, niż tylko wymianą bezpiecznika i dalszym używaniem.
Jeżeli to jest tylko transformator, mostek i kondensator, to wstaw na
wejściu zabezpieczenie/ograniczenie zbyt wysokiego napięcia sieciowego a
na wyjściu mniejszy tyrystor 30A - jak pisze Waldek. Wejście zabezpiecz
filtrem przeciwzakłóceniowym, bo byle jaki skok napięcia, np. od
włączanego odkurzacza wyzwoli zabezpieczenie. Przy 230V płyną mniejsze
prądy i powinno być łatwiej.
Maciek

Re: Jaki tyrystor do zabezpieczenia zasilacza?

Ja w swoim zasilaczu popełnionym gdzieś w ubiegłym wieku zastosowałem prosty
układ na kilku tranzystorach który sterował samochodowym przekaźnikiem 60A.
Układ reagował zarówno na zbyt wysokie napięcie, powyżej 14,5V oraz zbyt
niskie, poniżej 10,5V. Na płycie frontowej zasilacza znajdował sie oprócz
włącznika sieciowego jeszcze przycisk kontrolny który symulował wzrost
napięcia. Wystarczył skok lub spadek napięcia i przekaźnik zwalniał styki.
Sprawdzane było wielokrotnie pod obciążeniem 20A w postaci żarówek
samochodowych i za każdym razem działało pewnie.