Jak wykonac uziemienie?

Witam.

Jest sobie budynek instytutu. W serwerowni jest szafa rackowa, ktora nalezy uziemic. Poprzez kable SFTP polaczona jest z druga szafa rackowa. Podczas gdy jedna z tych szaf uziemimy do kaloryfera wystepuje roznica potencjalow ~ 110V. Jest to stare budownictwo i raczej uziemianie szafy do bolca w gniazdku rownoznaczne byloby z samobojstwem.

Czy ktos ma jakis pomysl jak zrobic takie uziemienie poza oczywistym podlaczeniem drugiej szafy pod kaloryfer :))

Reply to
Papik

Normalne.

Niby dlaczego?

Co do uziemienia, jak już je potrzebujesz (choć czuję że mógłbyś poprzestać na zerowaniu, po uprzednim jego sprawdzeniu oczywiście) to zakop na co najmniej metrze głębokości 20-50m bednarki ocynk i już...

Reply to
Jacek Maciejewski

Dnia Wed, 25 Aug 2004 09:39:34 +0200, Jacek Maciejewski napisał/napisała:

troche trudno ciagnac uziemienie z 3 pietra a potem robic podkop pod budynkiem ;) W sumie ciekaw jestem czy owe zerowanie (z gniazdka?) bedzie skuteczne..

Reply to
Papik

Witam! Bosze, co to za instalacja? Nie posadziliscie jeszcze czegos przez takie okablowanie? Rozwiazanie: Wykonanie "normalnego uziemnienia" czyli: Wbijasz "galmara" (pret miedziany, dlugosc i grubosc zalezna od rezystancji gleby) w ziemie kolo budynku, podlaczasz "bednarke" lub drut miedziany i ciagniesz do budynku. Rezystancja powinna dla dobrego uziomu wymosic ponizej 1 ohm. Ale przylaczanie sie do rurociagow? Niedopuszczalne. Ja bym sie bal nawet w domu takie cos robic.

Zreszta jak nie wiesz jak to zrobic, proponuje poradzic sie elektryka lub poszukac na necie. Sa odpowiednie przepisy jak to sie wykonuje.

Pozdrawiam

Reply to
WCHPIkus

Różnica potencjałów pomiędzy uziemioną a nieuziemioną szafą ok. 110V wynika wprost w stosowaniu w zasilaczach filtra opartego m.in. na dwóch kondensatorach.

Oczywiste jest połączenie obudów obu szaf.

Dnia Wed, 25 Aug 2004 09:53:29 +0200, WCHPIkus napisał/napisała:

hehehe ten "uziom" wlasnie ichniejszy elektryk zalecil, bo nie byl pewny, czy bolec w gniazdku to osobna instalacja czy tylko mostek z zewrem w w.w. gniazdku...

Reply to
Papik

Nie podlaczaj pod kaloryfer. Co bedzie jak ktos bedzie na dole np. wymienial zawory CO? Porazi go i to mozliwe ze przez dwie rece! Mnie moj brat (uprawniony elektryk niby) mowil bym podlaczyl zero w pokoju do kaloryfera (kabel zerowy sie w scianie upalil), ale ja tego nie zrobilem- i spadki napiecia, i przede wszystkim BEZPIECZENSTWO!

Ja bym radzil podciagnac uziemienie do rury wodociagowej zimnej wody i dac mijanki na wodomierze (wiesz, obejma- drut miedziany o przekroju tak z

10mm2- obejma juz za wodomierzem), albo zerowac szafy. Wazne: podlacz obie do tego samego uziemienia bo moze inaczej miedzy nimi byc roznica potencjalow.

Slusznie mowisz. A na dole instalacja konczy sie na piecu albo plastikowej rurze.

A piony masz stalowe czy plastikowe ? :-)

Dosc prowizorek

wodomierze krajowe sa chyba w solidnym metalowym korpusie ..

Gdzies w szafie masz chyba solidne uziemienie, wystarczy kabel przeciagnac ..

Witam!

Podstawa, w domu rob ja uwazasz, ale w firmie czy w instytucjach jak cos sie stanie, ktos bedzie za to odpowiadal. Panowie, troche profesjonalizmu, szczegolnie ze tutaj nie ma zartow.

I moze jeszcze plastelina podkleic co by sie dobrze trzymalo?:))

Przemawiam do waszego rozsadku. W takich rzeczach !!!nie wolno!!! szukac rozwiazan polowicznych, najtanszych czy zastepczych. Raz zrobione uziemnienie likwiduje wiekszosc problemow na dlugie lata. Nie wiem ja z waszym doswiadczeniem, ale jesli nie posadziliscie jakiegos drogiego sprzetu tylko dlatego, ze na szybkiego uziemnienie zostalo zrobione z "kawalka drucika i plasteliny", to gwarantuje ze wczesniej czy puzniej to nastapi. Zreszta potem moza wystapic dziwne objawy w dzialaniu infrastruktury teleinformatycznej, padajace karty LAN, czasami caje plyty lub komponenty. Przemyslec, dopiero robic. Pozdrawiam

Reply to
WCHPIkus

Sorry za ortografie, ale jakos tak mam:)) Taki model. Pozdrawiam

Reply to
WCHPIkus

Dnia Wed, 25 Aug 2004 10:13:45 +0200, Krzysiek Słychań napisał/napisała:

zaraz, mamy 3 kable, brazowy, niebieski i zielono-zolty Mowa o zielono-zoltym :) Chce nim wlasnie uziemic szafe, reszta to faza i zero w gniazdku Podlaczenie zielonozoltego do bolca w gniazdku odpada. Elektryk radzil podlaczyc go pod kaloryfer :) Ale dziwne,ze taki budynek nie ma wlasnej instalacji vel uziomu czy jak to tam (zapomnialem tych nazw z przepisow BHP :)).

Reply to
Papik

"Podlaczenie zielonozoltego do bolca w gniazdku odpada."

Dlaczego? Jezeli zero jest uziemione w zlaczu i ma taki sam potencjal jak ziemia to tak powinno sie podlaczyc.

"wodomierze krajowe sa chyba w solidnym metalowym korpusie .."

Ale nie o to chodzi czy bedzie styk czy nie wtedy gdy wodomierz jest na swoim miejscu. Chodzi o to, ze wodomierze czasem sie wymienia i jak jest koniecznosc zdjecia ich to sie rozlacza przewod ochronny od ziemi.

Oczywiscie w instalacjach gdzie rury mamy plastikowe to nie dziala, i z tego wzgledu tez raczej sie tego uziemienia nie stosuje. Ale podlaczanie do CO czy rur gazowych to juz jest zabronione.

W starym budownictwie rury sa najczesciej stalowe :) Inna sprawa ze niewielu wtedy slyszalo o czyms takim jak "szyny wyrownawcze" i skutecznosc takiego uziemienia moze byc bardzo licha.

Dnia Wed, 25 Aug 2004 13:44:10 +0200, Krzysiek Słychań napisał/napisała:

no wlasnie nie bardzo, do gniazdek przychodza 2 przewody :)

Reply to
Papik

Wysyłając taki oto zestaw znaków dnia 2004-08-25 11:40 Papik nakarmił(a) stado głodnych newsserwerów:

Takiego elektryka powinno się zwolnić albo jeszcze lepiej pozbawić uprawnień SEP.

Reply to
badworm

Tymczasowo do czasu wymiany instalacji zrob TN-C (z przewodem zerowo-ochronnym)- wiem ze to przestarzaly standard ale do czasu wymiany wszystkich kabli niech bedzie- chyba ze instalacja jest nowa robiona w TN-C-S (masz zyle ochr.) i tu masz gniazdka "z projektu" bez bolca. Lepiej w tym wypadku podciagnac oddzielny kabel z przewodem ochronnym od rozdzielnicy lub puszki...

To zależy jakiej skuteczności się spodziewasz. Nomen omen, istnieje coś takiego jak pomiar skuteczności zerowania.

Reply to
Jacek Maciejewski

witam

skad masz takie rewelacje???

1 ohm nie wszedzie da sie uzyskac...... lub inaczej... koszt uzyskania tego wyniku moze byc bardzo duzy.....
Reply to
asterix