Dziwne uszkodzenie komputera

Witam.
Mam jeden taki starszy komputer z prockiem athlon 1800+. Nie pamiętam w tej
chwili nazwy płyty.
Ostatnio komputer ma dziwne uszkodzenie, tzn naciśnięcie przycisku power
powoduje tylko uruchomienie wiatraków, ekran jest czarny, żadnych dzwięków,
nic. Wyczaiłem że jak po naciśnięciu przycisku power nacisnę dodatkowo
przycisk reset to komputer uruchamia się jakby nigdy nic i startuje system.
Działa normalnie a ponowne naciśnięcie power jak powoduje normalne
zatrzymanie systemu i wyłączenie kompa. I tak za kazdym razem teraz aby
odpalić go muszę naciskać power a następnie reset. inaczej się nie da.
Wygląda na to że układ odpowiadający za kontrolę start/ stop komputera nie
podaje sygnału reset. Ktoś ma  może odpowiedź gdzie i czy warto szukać
uszkodzenia?

Marek

Re: Dziwne uszkodzenie komputera
SprawdBC% bateriEA% podtrzymujB1%cB1% zegar i CMOS,
SprawdBC% kondensatory w zasilaczu - szczegF3%lnie zwracaajB1%c uwagEA% n=
a te20%
przy przetwornicy SB.
SprawdBC% kondensatory na pB3%ycie gB3%F3wnej.

G.B.

Re: Dziwne uszkodzenie komputera

SprF3%buj odpiB1%E6 od pB3%yty gB3%F3wnej zB3%B1cze przycisku zasilania =
i sprawdBC%,
jak uruchamia siEA% komputer, kiedy bezpoB6%rednio zewrzesz piny tego
zB3%B1cza choE6%by pEA%setB1%. Takie zachowanie komputera, jak opisujesz m=
oBF%e
byE6% wywoB3%ane trywialnym zacinaniem siEA% stykF3%w przycisku "POWER"
obudowy.

J. (ktF3%ry kiedyB6% w wyniku awarii tego przycisku niemal do wymiany MB
doszedB3%)

Re: Dziwne uszkodzenie komputera
Ja stawiam na umierający zasilacz.
Jeśli masz możliwość sprawdź na innym.

Andrzej

Re: Dziwne uszkodzenie komputera

Płyta była wkładana do innej obudowy z innym zasilaczem i nic się nie
zmieniło. To już sprawdziłem na samym początku jak i też odpalanie płyty
zwierając odpowiednie piny na płycie. Więc zasilacz lub przyciski odpadają.

Baterię za poradą sprawdziłem, jest OK ale dla pewności wymieniłem na nówkę,
kondensatory wyglądają na OK. Płyta jak już ruszy po resecie to śmiga
nonstop bez żadnego zająknięcia więc kondensatory raczej bym wykluczył.

Marek

Re: Dziwne uszkodzenie komputera

jeszcze mogę doradzic ponowne wgranie biosu, może akurat podziała?:O)

co do kondensatorów to z nimi nigdy nie wiadomo, bo często uszkodzenia nie
widać, a elektrolity, nie łudźmy się, mają kturki żywot, wiec skoro płyta
stara to one pewnie tez ledwie zipią:O)

Re: Dziwne uszkodzenie komputera

Mam płytę z prockiem 286, która ciągle żyje - elektrolity NIGDY NIE BYŁY
WYMIENIANE!
--
dziadek Ben
[z adresu wytnij co trzeba]

Re: Dziwne uszkodzenie komputera

Na płytach 286 to raczej nie było kondensatorów elektrolitycznych - płyta
wszystkie potrzebne napięcia dostawała z zasilacza.

"Elektrolity" pojawiły się chyba dopiero w Pentiumach (a może już w 486),
gdzie procesor mógł być zasilany różnymi napięciami poza standardowym 5V.

Swoją drogą, ten stary sprzęt był zdecydowanie trwalszy...

Artur Stachura

Re: Dziwne uszkodzenie komputera
On pon, 24 maj 2010 20:53:30 in article

Elektrolity za to na pewno były w zasilaczu.

Potwierdzam - mam serwerek (486/33) od jakiś 16 lat 365*24h po prądem.
Może pora wymienić ;)

Re: Dziwne uszkodzenie komputera

Mam i ja sporo takich starszych płyt działających, np. 8086 z  włożonymi
kościami w obudowach DIP 640kB RAM. Z koprocesorem 8087 z kartą
CGA/herkules. Też płyty śmigają ale z zasilaczami to juz róznie bywa.

Marek

Re: Dziwne uszkodzenie komputera

    Tylko na płytach od 286 nie było przetwornic napięcia działających z
częstotliwościami rzędu kHz.

Re: Dziwne uszkodzenie komputera

Miałem podobnie, z tym, że z początku reset był wymagany tylko po
dłuższej przerwie w działaniu komputera - wyłączenie i natychmiastowe
ponowne włączenie odbywało się normalnie. Po jakimś czasie problem się
nasilał i po włączeniu trzeba było chwilę odczekać żeby reset pomógł. W
końcu bardzo trudno go było włączyć, a jak się włączył to zawieszał się.
Przyczyną były kondensatory na płycie.

Mirek.

Re: Dziwne uszkodzenie komputera

W takim razie jeżeli nie widać uszkodzeń kondensatorów nie pozostaje nic
innego jak od spodu płyty podlutowywac kolejno kondensatory i patrzyć czy
coś się poprawia.

Marek

Re: Dziwne uszkodzenie komputera

Jeżeli masz ten objaw za każdym razem, niezależnie czy komputer gorący
czy zimny, czy stał włączony czy nie, to pewnie jednak nie kondensatory,
Zauważyłem, że to jest jakoś tak, że elektrolity jak padają to jest o
wiele lepiej w cieple niż w zimnie i możliwe, że ma wpływ też to, czy
stoją cały czas pod napięciem czy nie.
Oczywiście jak są spuchnięte, to coś jest nie tak, ale czasem jest tylko
niewielki, brązowy zaciek na płytce, który widać dopiero po wylutowaniu,
albo nic nie widać a pojemności nie ma.

Mirek.

Re: Dziwne uszkodzenie komputera

No właśnie tak jest i dlatego nie podejrzewam kondensatorów.