Do znawców techniki radiowej!!!

Czy ktoś może mi podrzucić schemat PROSTEGO radia na częstotliwość 150.600 Mhz? Zależy mi, aby taki układ był na prawdę prosty (składał się z paru elementów) i koniecznie zasilany z baterii. Kombinowałem coś z układami TDA, ale nie znalazłem żadnego, który obsługuje powyżej 110Mhz. Przeszukałem już chyba cały net i nic nie znalazłem;-)).

Reply to
Michu.

Użytkownik "Grzegorz Kurczyk" snipped-for-privacy@control.slupsk.pl> napisał w wiadomości news:d4gku3$9o6$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

[...]
[...] Prosty to jest odbiornik detektorowy ;-)

Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

Reply to
Krzysztof Kucharski

Użytkownik Michu. napisał:

Hmmm... troche mało danych (oczekiwanych parametrów).

Nie napisałes nawet AM czy FM.

Jak ma być proste to wystarczy detektor superreakcyjny na jednym tranzystorze :-)

Pozdrawiam Grzegorz Kurczyk

Reply to
Grzegorz Kurczyk

Użytkownik "Krzysztof Kucharski" snipped-for-privacy@friko6.onet.pl> napisał w wiadomości news:d4gkn8$3rj$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

ale superreakcja załatwia AM i FM :) Włodek

Reply to
Włodzimierz Wojtiuk

Oczywiście chodzi mi o emisje FM. Układ nie musi być aż tak prosty;-)) (chodzi o ten jeden tranzystor), miałem na myśli, żeby tylko nie miał za 100 elementów i koszt budowy 150 zł;-)). Fajnie by było, jeśli dało by się go jeszcze jakoś regulować na częstotliwości w okolicach 150.600 (ale to niekoniecznie). Z góry dzięki za ewentualne schematy/pomysły, bo ja już straciłem nadzieję na złożenie takiego odbiorniczka;-)

Reply to
Michu.

Użytkownik "Włodzimierz Wojtiuk" <wwojtiu| snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:d4gpsm$hvj$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Odbiornik detektorowy również - detekcja na zboczu charakterystyki ;-)

Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

Reply to
Krzysztof Kucharski

Michu. napisał(a):

Jesli Ci chodzi o odbiornik (bo na nadawanie na tych czestotliwosciach to potrzebne jest zezwolenie) to sprobuj zaadaptowac jakis gotowy zestaw do samodzielnego montazu (AVT ma chyba w swojej ofercie zestawy odbiornika na 144MHz - wystarczy troche przestroic).

Reply to
Robert Popławski

Użytkownik "Michu." snipped-for-privacy@vp.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@newsgate.onet.pl...

Cześć mam porażająco prosty pomysł, dorwij jakiś stary odbiornik z socjalistycznym zakresem UKF i doklej do niego konwerter, będziesz miał czuły, strojony i selektywny odbiornik. Poszukaj w zestawach konwertera z kwarcem i tylko dobierz odpowiedni kwarc, chyba że masz możliwość pomiaru i zestrojenia zwykłego, co jest realne nawet bez sprzętu, bo oscylator wyjdzie Ci w paśmie obecnego UKF i zestroisz go metodą "na radio".

Piotr

Reply to
Piotr Pitucha

Dowiedziałem się, że taki układ można zbudować na układzie MC3362. Tutaj daje linka do karty katalogowej. I teraz mała prośba;-)), czy ktoś może mi powiedzieć, które elementy trzeba zmienić na jakie, albo chociaż jak to się oblicza. Szczytem marzeń to by był schemacik z zaznaczonymi wartościami, ale rozumiem, że nikt nie ma na tyle czasu. W każdym razie będe wdzięczny za każdą pomoc w budowie radyjka na tym scalaku.

Reply to
Michu.

Użytkownik Michu. napisał:

Witam ponownie To polecam układzik MC3362 w cenie ok 10zł. Kompletny odbiornik FM z podwójną przemianą o czułości 0,6uVrms ftp://ftp.control.slupsk.pl/pub/elektronika/elementy/MC3362.pdf Parę elementów i pięknie działa. Pierwszy mieszacz pociągnie do 450MHz. Największy problem będzie z kwarcem 10,245MHz i filtrem II pośredniej

455kHz (chyba, że nie zależy Ci na specjalnej selektywności). Pierwsza heterodyna jest przystosowana do sterowania syntezą PLL (w scalaku siedzi już varicap i jest buforowane wyjście sygnału heterodyny)

Pozdrawiam Grzegorz Kurczyk

Reply to
Grzegorz Kurczyk

Dobra to układzik już jest;-)). Tylko powiedzcie mi co trzeba podłączyć do nóżek o numerach 23, 20 i 11 (bo DATA przy 15 jest chyba zbędna) i gdzie moge znaleść schematy "tego czegoś";-). Drugie pytanie brzmi na jaką częstetliwość jest ten układ teraz zaprojektowany? Przepraszaam jeśli są to głupie pytania, ale zupełnie się na tym nie znam.

Reply to
Michu.

Użytkownik Michu. napisał:

Ten scalak jest również przystosowany do transmisji danych. Znaczenie "wątpliwych" nóżek (na podstawie str. 4 z pdf-a):

23 - wejście napięcia sterującego diody pojemnościowej (varicapu) do przestrajania pierwszej heterodyny. Najczęściej jest podawane tam napiecie błedu z układu syntezy PLL. Jeśli heterodyna ma być nieprzestrajana (odbiór tylko jednej częstotliwości) to zwierasz te nogę z nogą 22. Możesz podać na tą nogę napiecie z potencjometru i przestrajać sobie radyjko napięciowo. 20 - buforowane wyjście sygnału pierwszej heterodyny. Jesli nie robisz układu syntezy PLL lub cyfrowego odczytu częstotliwości to zostaw te nogę niepodłączoną (rezysto 3k jest niepotrzebny) 11 - wyjście sygnału obecności fali nośnej (daje "cynk", że odbiornik coś "złapał" :-) Jeśli ten sygnał jest Ci niepotrzebny to wywalić wszystkie elementy podłączone do nóg 10 i 11. 15 - wyjście komparatora "przesyłu danych" jeśli niepotrzebne to nie podłączaj elementów zaznaczonych linią przerywaną

Jak widać na schemacie (str. 4) układ jest na 49,67MHz :-) (patrz gniazdko przy nodze 1). Dostosowanie do innej częstotliwości wymaga zmiany obwodów: wejściowego (to co jest między gniazdkiem antenowym RF Input a nogą 1) i obwodu LC heterodyny (cewka i kondensator między nogami 21-22) Obwód wejściowy powinien być nastrojony na częstotliwość odbieranego sygnału (czyli w Twoim przypadku 150,6MHz), a obwód heterodyny na częstotliwość o 10,7MHz większą lub mniejszą (czyli 150,6 + 10,7 =

161,3MHz lun 150,6 - 10,7 = 149,9MHz)

Częstotliwość drgań obwodu LC wylicza się ze wzoru f= 1 / (2*Pi*pierwiastek(L*C)), gdzie L - indukcyjność cewki w [H] (henry), C - pojemność kondensatora w [F] (farady).

[...]

elementów) i

Polecam układy Motorolki. MC3362. Ma wszystko co trzeba "na pokładzie".

Reply to
WALKER

Użytkownik WALKER napisał:

A zerknąłeś kilka postów wyżej w tym wątku ;-)

Reply to
Grzegorz Kurczyk

Mhz?

cały

moze byc?

Robert

WIELKIE DZIĘKI! Nie wiem co z tego wyjdzie jak się za to zabiore, ale jeszcze raz dzięki!!!

Reply to
Michu.

Czy może ktos wyliczyć rezonans dla hetoredyny, bo dla tego przykładu (na wej

49.67 Mhz) hetorodyna wychodzi mi 43.2 Mhz... i coś mi się tutaj nie zgadza. Podobnie jak licze obwód wejściowy... za diaska nie wychodzi 49.67 Mhz.
Reply to
Michu.

Użytkownik Michu. napisał:

Zauważ, że przy cewce heterodyny 0,41uH hest taka strzałka co oznacza, że jest to indukcyjnośc zmienna (strojona jakimś rdzeniem). Ponadto "równolegle" z kondensatorem 33pF są podłączone wewnętrzne varicapy co daje większą pojemność wypadkową. Jeśli np. varicapy będą miały pojemność 7,7pF to wypadkowa wyjdzie 33+7,7=40,7pF co w połączeniu z indukcyjnością 0,41uH da rezonans na 38,96MHz (czyli prawie tyle co trzeba)

Pozdrawiam Grzegorz

Reply to
Grzegorz Kurczyk