dlaczego stabilizator impulsowy zamiast liniowego?

Witam. Ponieważ nie potrzebowałem (nie robiłem) do tej pory zasilaczy większych jak

500mA :-) a będę potrzebował zrobić na 2A więc mam pytanie czy warto zastosować stabilizator impulsowy czy też zostać przy liniowym i zastosować radiator? Jakie są zalety i wady stosowania stabilizatora impulsowego zamiast liniowego? Rozumiem że dzięki sterowaniu włącz wyłącz traci się na nich mniejsza moc co pozwala na przewodzenie większego prądu przy użyciu mniejszego radiatiora lub wogóle bez radiatora. Czy coś jeszcze istotnego? Czy np: mniejszy transformator sieciowy? Czy można zasilać bezpośrednio np: mikrokontroler 5V czy trzeba stosować i tak po drodze dać stabilizator liniowy?

Dziękuję za odpowiedź Pozdrawiam Grundolf

Reply to
grundolf

grundolf pisze:

Jak masz miejsce to daj liniowy....

Zalety: Mniejsze elementy indukcyjne, kondensatory filtrujące, dużo mniejsze straty. Wady: Zrobić dobry zasilacz impulsowy to jest sztuka, podczas uruchamiania lubią wystąpić efekty akustyczno-świetlne ;) Źle zrobiony impulsowy może się zemścić puszczeniem w bliżej nieokreślonej sytuacji napięcia kilka razy większego niż powinno być.

Można

Reply to
Maksymilian Dutka

[...]

Bez przesady - są scalone przetworniczki wymagające małej ilości elementów. Bierzesz LM2673, robisz płytkę jak w nocie aplikacyjnej (AN-1135) - rusza od razu i bez niespodzianek.

Efekty masz przy wydumkach klejonych na pająka, z przypadkowych elementów.

RoMan Mandziejewicz pisze:

Akurat ciężko w Polsce zdobyć układy tego typu...

:)

Niestety nie zawsze ma się pod ręką to co akurat jest potrzebne, a zamawianie przez internet jednego podzespołu za kilka złotych nie ma większego sensu i trzeba kombinować ;)

Reply to
Maksymilian Dutka
[...]

LM2679 znajdziesz w Semiconductors Bank. Maxim produkuje MAX724/726 - bywają na Alledrogo, niestety.

Ale mnie to nie śmieszy. Ciągle musze odpowiadać na pytania "a czy da się na takim rdzeniu (tu niewyraźne zdjęcie proszkowego toroida wyszarpanego z zasilacza PC) zrobić przetwornicę 1000 GW do car audio?".

Przez kilka lat "odsysałem" z Alledrogo ciekawostki i mam fajne zapasy. Nie uważam, żeby kupowanie jednego elementu w ten sposób przynosiło ujmę. Owszem, boli gdy za duperelę za 2 PLN płaci się 6 PLN za przesyłkę ale z drugiej strony - to półtora litra paliwa - tyle spalę, gdy mi się zechce objechac sklepy w okolicy. Bilety autobusowe (jakby mnie jakaś siła do tego zmusiła) też tańsze nie będą. A godzina mojego czasu jest też więcej warta.

Dobrze, że jeszcze w ogóle cokolwiek można kupić detalicznie...

Przed chwilą sprawdziłem - w TME spory wybór LM267x, w tym LM2676T-5.0 (5V 3A) za 15.90 + VAT przy 1 sztuce. Dławik 33 uH 3A spokojnie na TN13 ze szczeliną. Do tego 1N5822, parę elementów biernych i sprawa z głowy.

Dariusz K. Ladziak
Reply to
Greg(G.Kasprowicz

Nie za dużo.

Nie chodzi mi o zasilacz impulsowy gdzie przetwornica jest po strnie napięcia sieci, a o zasilacz po stronie wtórnej transformatora ze stabilizatorem impulsowym. Czy dzięki temu będę mógł również dać transformator sieciowy z mniejszym napięciem wyjściowym niż w przypadku liniowego? Na liniowym minimalny spadek musiał być ok 3V między we/wy żeby była prawidłowa stabilizacja. A w przypadku impulsowego?

Pozdrawiam Grundolf

Reply to
grundolf

[...]

Cudów nie ma - jeśli ma być w miarę tanio i przyjemnie - napięcie musi być wyższe. Natomiast w odróźnieniu od liniowego - może być nawet sporo wyższe i nic się nie będzie grzało a moc nie będzie marnowana.