Reparatie ATX voeding

Beste mensen,

De voeding van mij PC maakte al enige maanden hoge piepgeluiden. De
hoogte van de piep hing af van hoe zwaar hij belast werd, zo leek het.
Nu heeft de voeding het begeven, tenminste, hij wilde vanuit standby
(het ledje van de pc knipperde nog normaal) niet meer opstarten. Daarna
doet hij helemaal niets meer.

Klinken deze symptomen iemand bekend in de oren?

Misschien slecht geworden condensatoren? Daar moet ik altijd aan denken
bij een geschakelde voeding die niet wil opstarten, maar ervaring met
ATX voedingen heb ik niet.

Bij voorbaat dank voor de reacties!

Re: Reparatie ATX voeding

Koop gewoon een nieuwe voeding!
Het zijn waarschijnlijk de condensatoren maar die dingen kosten weinig
en werken eraan is gevaarlijk.

Re: Reparatie ATX voeding

Maar het is toch hobby, veel te leuk om een nieuwe te kopen!

Re: Reparatie ATX voeding

Opengemaakt maar geen defekte onderdelen te zien op het oog. Er is
gelijkspanning ca. 300 V na gelijkrichting netspanning. Geen sluiting op
de transistoren die ik zie. Ook de diodes lijken allen goed.
Iemand nog een suggestie?

Re: Reparatie ATX voeding

Slecht geworden condensatoren.  Vervang alle elco's ook de kleintjes.

Re: Reparatie ATX voeding

Hmm, alle elco's doorgemeten met m'n ESR meter, zowel capaciteiten en
ESR (zeer laag) lijken allemaal ok. Ik gooi hem weg en ga een nieuwe
kopen. Bedankt voor je reactie iig!

Re: Reparatie ATX voeding

Nou ben ik toch nieuwsgierig naar HOE je de voeding getest hebt?

Kort geleden had ik nagenoeg dezelfde situatie maar dat bleek toch het
moederboard te zijn.

Re: Reparatie ATX voeding
Op Sun, 28 Aug 2016 08:34:17 GMT, schreef snipped-for-privacy@fake.nl het volgende.

Is het domein fake.nl van jou?

groetjes Henk

Re: Reparatie ATX voeding
On Sun, 28 Aug 2016 10:38:42 +0200, ~PCfreak~

Nee hoor,  wist niet eens dat dit bestond, Dit fake email had ik lang
geleden verzonnen waarschijnlijk dus voordat  "fake.nl" er was. Maar
nu je mij hierop wijst  zal ik een ander email moeten verzinnen
helaas.

groetjes Hans

Re: Reparatie ATX voeding

Laat het eindigen met .ínvalid dan zit je
altijd goed.

--
           \   /
------------///-----------------------------

invalid dus.

--
           \   /
------------///-----------------------------

Daar is weinig fantasie voor nodig: speciaal om niet-bestaande
adressen te kunnen aangeven zonder dat er technische overlast
uit voortvloeit is al lang geleden officieel het .invalid top
level domein ingevoerd. In dit geval volstaat @fake.invalid al.

-p

Re: Reparatie ATX voeding
On Mon, 29 Aug 2016 09:22:40 +0200, Piet Beertema

regels zijn regels. Dus heb ik het nu aangepast, na al die jaren.

Zonder fantasie, gewoon overgenomen.

Re: Reparatie ATX voeding

De voeding zelf? Een harde schijf aangesloten als belasting en hem
proberen op te starten door "PS-on" (pin 14) met "GND" (pin 13) van de
20/24 pins mobo-plug te verbinden.
Meer eerst zat hij al in een pc, en deed daar ook niets meer.

Re: Reparatie ATX voeding

Aha duidelijk, bedankt.

Re: Reparatie ATX voeding
Hoi

Datasheets opzoeken.
Printspoortjes volgen en schema uittekenen.
Voeden via 1:1 scheidingstrafo en scope er aan.

Vr.Gr,
Rob

Re: Reparatie ATX voeding

Ja, dat is nog eens een goeie suggestie ;-)

Re: Reparatie ATX voeding

Dit dit alsjeblieft niet! Er zijn zoveel manieren waarop dit mis kan
gaan. Hint: als je je scope eraan hangt dan is de voeding weer geaard
maar de aardlek springt er niet uit als het mis gaat.

Een differentiele probe zoals de Pintek DP-25 die geschikt is voor meten
aan schakelingen die aan het lichtnet hangen is de enige veilige manier
en kost net zoveel als een goede scheidingstrafo.

Re: Reparatie ATX voeding

Switchmode voedingen zijn toch al niet iets waar je zonder kennis en
ervaring aan moet werken, want als er wat fout gaat heb je meestal meteen
een flinke knal, en onderdelen maken elkaar om en om stuk.
(dus als je iets defects vervangt en er is nog iets anders defect dan
is het daarna meteen weer allemaal stuk)
Defecte elco's kun je verwisselen, maar zodra er iets actiefs stuk is
kun je beter ophouden in voedingen uit die prijsklasse.

Site Timeline