OT: niet af te lezen klokradio

't Is niet echt hobby (ik heb het ding niet opengemaakt), maar ter
vervanging van een heel oude LED klokradio met LED had ik een nieuwe
van de Lidl gekocht. Op de doos stond duidelijk dat ie tussen 23:00
en 05:00 gedimd wordt, prima, die oude kun je niet dimmen.
Het blijkt echter dat ding niet dimt maar de verlichting van het LCD
display gewoon uit doet, en daar is volgens handboek niets aan in te
stellen. Hij gaat terug.

Maar ik vraag me ernstig af wie zoiets bedenkt. Een klok(radio) voor
in de slaapkamer die 's nachts niet af te lezen is! Je kunt wel op
een knopje drukken, maar dan ben je al meer wakker, ipv even een
lodderig oog op de klok laten vallen en weer verder slapen.
Onbegrijpelijk. Ik het de firma ook gemaild hierover.

Mat Nieuwenhoven

Re: OT: niet af te lezen klokradio

Ik snap niet wat het probleem hier mee is. Ik heb zelf een LCD wekker
op batterij (en DCF77) en het lampje brandt alleen als ik de knop bovenop
even indruk (tevens snooze functie).  Ik zit daar totaal niet mee!

Wat ik wel vervelend aan dat ding vind is dat de snooze om de 4 minuten
werkt ipv 9 minuten wat dat meestal is.  Ook niet in te stellen.  Dit
is veel te kort, je moet eigenlijk meteen opstaan.

Re: OT: niet af te lezen klokradio

Zo'n klok zou mij rust geven.
Nu wordt ik wel eens te vroeg wakker en zie met een lodderig oog dat ik
bijv. nog 3 kwartier kan slapen - de mijne geeft dus wel altijd licht.
Vervolgens ga ik elke 5 minuten op de klok kijken hoe lang ik nog heb...

Als ik deze informatie niet zou krijgen, bestaat er een grote kans dat
ik nog lekker 3 kwartier zou hebben geslapen...

Re: OT: niet af te lezen klokradio

Ik vermoed iemand die ervaring heeft met slechtere oplossingen.

Ik vermoed dat de mail rechtstreeks naar het ronde archief gaat.

Ik heb:
- Een weerstation annex klok/wekker die 2 displayhelderheidsstanden
  1) helder, 2) gedimd. Prachtig, maar in de gedimde stand verlicht
  het ding nog de hele slaapkamer. Ik leg hem gewoonlijk plat neer
  met het display omlaag. Dan maar even al dan niet lodderig het
  ding optillen als ik beslist de tijd wil weten.
- Een wekkerradio waarvan in de displayverlichting met een druk op
  de knop of permanent kan aanzetten. Die permanente verlichting
  stoort al zo snel dat ik de knop-optie gebruik.
- Een wekkerradio waarvan ik het display alleen met een druk op de
  knop aan kan zetten.

Kortom, ik kan me helemaal verplaatsen in de ontwerper van jouw apparaat.

-p

Re: OT: niet af te lezen klokradio

Bij Aldi verkocht men enkele maanden geleden LCD wekkers die in het
donker automatisch een heel zwakke verlichting inschakelen. Precies
genoeg om ze in het donker te kunnen aflezen. Wellicht is zoiets wat
voor je. Nog een voordeel is dat deze werkt met een Li-ion accu als
voeding. Na de eerste lading draait hij inmiddels zonder opladen al ruim
vier maanden. Prettig want geen batterijkosten, geen last van uitval van
netspanning en geen last van scheef lopen van de tijd, zoals
tegenwoordig nog al eens gebeurt bij klokken die 50 Hz als tijdbasis
gebruiken.
Ik weet helaas niet of ze ook elders te krijgen zijn, de aanbieding is
natuurlijk inmiddels afgelopen, een van de nadelen van het handelsmodel
van zowel Aldi als Lidl.

Re: OT: niet af te lezen klokradio
* O. Udeman:

Mwah. In de hal van mijn huis hangt een antiek klokje met een 1-fase
synchroonmotor. Behalve dat akkefietje ten gevolge van die rusie tussen
Servie en Kosovo van vorig jaar is dat ding akelig nauwkeurig - in ieder
geval een heel stuk beter dan de DS1307 modules die ik hier heb slingeren;
die hebben een fout van >1 s per dag.

Wat ik wel merk is dat eerder genoemd klokje soms moeite heeft met
opstarten. Of dat komt omdat het net vervuild is, of dat komt omdat
ik inconsequent ben met aanzwengelen[1], of dat het komt omdat het kreng
waarschijnlijk een jaar of 60 oud is nu weet ik niet...

Martijn

[1] Hij start niet vanzelf op, je moet aan een palletje trekken om
    het motortje een zwiep te geven, in de hoop dat 'ie dan vanzelf
    wel weer in sync gaat lopen

--
Martijn van Buul - snipped-for-privacy@dohd.org

Re: OT: niet af te lezen klokradio

Mijn klokken lopen ofwel op DCF77 ("atoomklok") ofwel op NTP (netwerk
time protocol).  Dat loopt altijd nauwkeurig, en je hoeft ze ook niet
te verzetten bij zomertijd.

Re: OT: niet af te lezen klokradio

wat opwindend werk verrichten alsmede handmatige correcties. Dat kost natuurlijk
wel enige moeite, maar dat maakt het wel de meest sportieve klok. En af en toe
een verzetje bij seizoenstijdwisselingen is ook niet verkeerd. :-)

-p

Re: OT: niet af te lezen klokradio

Ik heb er ook een aantal, maar op meerdere plaatsen in huis pikken ze
de zender niet op. moet ik ze in de vensterbank leggen, of zo draaien
dat ze niet goed afleesbaar zijn. Ik denk er serieus over om weer
over stappen op klassieke quartz klokken.

Mat Nieuwenhoven

Re: OT: niet af te lezen klokradio

Ik heb een klok in de keuken die soms hikt (totaal de verkeerde tijd
aangeeft) en als dat erg wordt dan is de batterij bijna leeg en doet
ie het weer een jaartje op een nieuwe, die hangt ook niet optimaal en
kan niet gedraaid worden.  Voor de rest geen last.

Als ik ergens een klok zou willen hebben en het lukt daar niet zou ik
onderzoeken of er al NTP klokken via WiFi bestaan en zo niet kijken of
ik er zelf een kon maken.

Re: OT: niet af te lezen klokradio

Dat verbaast me niet: zie de grafiek voor Central Europe op
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spanningskwaliteit

Bekend probleem. Die zwiep moest redelijk nauwkeurig zijn om
de rotor gelijk in sync met de stator te krijgen, en naarmate
de klok ouder werd en zwaarder ging lopen werd het moeilijker
om de zwiep nauwkeurig genoeg te maken. Als dat ding echt zo
oud is valt het me mee dat je hem uberhaupt nog kunt starten.

-p

Re: OT: niet af te lezen klokradio

P.S.
Snapt iemand dat stukje over handel op de beurs in de paragraaf
"Stabiliteit van de netfrequentie" op die webpagina?

-p

Re: OT: niet af te lezen klokradio

Ik denk dat men bedoelt dat er tegenwoordig een beurs is waarop
electrisch vermogen verhandeld wordt (door de electriciteitsbedrijven)
en waar vraag en aanbod gegevens worden uitgewisseld.

Als men daarop met een stuk software aankoppelt met als doel om zo
veel mogelijk te verdienen kan het natuurlijk zijn dat het netwerk
onstabiel wordt, net zoals de financiele beurs onstabiel kan worden
door speculanten die reageren op koersbewegingen dmv software.

Re: OT: niet af te lezen klokradio

Vermogen wordt verhandeld in blokken van een uur.
Na afloop van dat uur kan het zijn dat een centrale ineens meer of juist
minder vermogen moet gaan leveren.
Dat kan niet instantaan, en er kunnen daardoor kleine afwijkingen
in de netfrequentie optreden,

Jan

PS Als er teveel vermogen is gaan de generatoren elkaar aandrijven.

Re: OT: niet af te lezen klokradio

Ze kunnen altijd nog de windmolens gaan aandrijven om een briesje
te maken bij deze hitte.

Re: OT: niet af te lezen klokradio

Of de warmtepompen in hun achteruit zetten...

--
Grinnikend door het leven...

Re: OT: niet af te lezen klokradio

Dat hebben we al hier op het werk.
Gevoed door zonnepanelen.  Dat is zo ongeveer de beste use case voor
zonnepanelen want als de vraag het hoogst is dan is de opbrengst ook
het hoogst.

De groenlinkse dumbo's denken dat je electrisch kunt verwarmen in de
winter met zonnepanelen als bron, maar die sporen echt niet.  Echter
in de zomer werkt dat wel.

Re: OT: niet af te lezen klokradio

Was het maar waar. Maar helaas daalt het rendement als de panelen
te heet worden. Een hittegolf is dus slecht voor mens en paneel.

-p

Re: OT: niet af te lezen klokradio

Het kan nog erger:

<https://www.hln.be/nieuws/binnenland/zonnepanelen-niet-hittebestendig~a7615071/

--
            \   /          http://nieuwsgroepen.tk

Hoeveel daarvan zullen er nu weer in de hens gaan?

Site Timeline