Monitor beeld te klein en te donker

Mijn CRT-monitor was al een tijdje te donker, en het beeld
te klein, ik kon de zwarte randen niet meer wegdraaien. Nou
moets ik even een andere monitor testen, dus de VGAstekker
van mijn monitor los en de andere erin. Hierna weer mijn
eigen monitor erin geplugd, en, oh wonder, het beeld was
opeens goed. Iets om te onthouden.

--
Bye, BugHunter.
-

Re: Monitor beeld te klein en te donker

Nou ik weet niet waarom ik dit moet onthouden hoor.
Ik kijk bij dat soort problemen eerst of de instellingen voor
de monitor wel correct zijn.  Dat was bij jou kennelijk niet
(meer) zo.  Als je dan van monitor wisselt dan wordt de boel
gereset, tenminste bij bepaalde operating sytems.

Re: Monitor beeld te klein en te donker

Ik denk eerder dat er een pin niet goed contact
maakte. Ik herinner me dat het fout ging na een
Windows update, maar dat zal wel toeval zijn.
Hij was met de instellingen niet meer goed te
krijgen. Daarna wassie te helder, maar dat stond
ook voluit.

--
Bye, BugHunter.
-
http://27mc.woelmuis.nl

Re: Monitor beeld te klein en te donker

Nee bij slecht contact krijg je verschietende kleuren of bibberend
beeld.  Wat jij beschrijft dat komt omdat de refresh frekwentie niet
goed meer staat, bijvoorbeeld te hoog.  Monitor kan 60 of 70 Hz
aan en dan staat ie ineens op 85.  Dan is het beeld te donker en
te klein.  Of de hele monitor slaat af.

Maar goed, CRT monitoren en VGA dat is allemaal uit de tijd.

Re: Monitor beeld te klein en te donker

Dat verklaart niet waarom hij nu opeens goed staat.
CRT uit de tijd? Hier draaien er nog 5, en er staat
er een reserve. CRT's zijn bij elke schaling goed.
Als ik op mijn laptop een grotere schaling instel,
zijn de letters rafelig. En anders zijn ze te klein.
Als de vooruitgang met gebreken komt, hoef ik ze
niet.

--
Bye, BugHunter.
-
http://27mc.woelmuis.nl

Re: Monitor beeld te klein en te donker

Jawel als je een andere monitor aansluit en dan weer de eerste
dan zijn de instellingen gereset naar defaults dus goed.

Je moet de resolutie van het scherm niet anders instellen dan de
native resolutie van een LCD.  Schalen moet je binnen het OS
doen.  Niet ieder OS is daar even goed in!

Re: Monitor beeld te klein en te donker

Als ik de natieve van de laptop ingesteld heb, heb ik een
loupe nodig. En zet ik het groter, dan is het beeld niet
scherp.

Ik verbaas me nu over de scherpte van mijn CRT, nu die goed
staat.

--
Bye, BugHunter.
-
http://27mc.woelmuis.nl

Re: Monitor beeld te klein en te donker

Dan moet je niet de resolutie aanpassen maar de lettergrootte.

Maar dan nog is er de rare trend om letters onscherp te maken. Dat is
iets wat ik dan niet begrijp. En als je dat dan uitzet (omdat ik er
niet op kan focusseren) dan ziet het er niet uit.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...

Het groter maken van het font werkt maar voor een
beperkt aantal programma's. De resolutie aanpassen
werkt voor alles. Maar dan... enfin, LCD is niks.

--
Bye, BugHunter.
-
http://27mc.woelmuis.nl

Re: Monitor beeld te klein en te donker

Het groter maken van het font werkt in veel programma's. Ook de grootte van
de pictogrammen kan worden ingesteld.
En in de Office programma's kan het tekstvel (Word) of het wrkblad (Excel)
in grootte worden aangepast.

LCD is gestoken scherp, wat ik van een CRT niet kan zeggen.

En ALS je een LCD gebruikt en je hebt geen 16:9 scherm nodig, probeer dan
beslag te leggen op een scherm met een resolutie van 1280 x 1024 puntjes.
Daar worden de letters op redelijke grootte weergegeven.
Alleen op een full HD scherm van 1920 x 1080 puntjes kan de native resolutie
behoorlijk kleine letters opleveren. Ik heb zelf een Medion 1680 x 1050 en
de meeste programma's werken bij mij op een aangename grootte van de letters
op het scherm. En gebruik in Windows altijd de ClearType oplossing om de
letters scherp op het scherm te krijgen.
Ik ben inmiddels 68 en gebruik geen leesbril. (bijziend). Al wordt door de
leeftijd de afstand waarop ik zonder bril kan wel wat minder.

--
Met Vriendelijke Groeten,
Ben Doedens

Site Timeline