Monitor beeld te klein en te donker

Mijn CRT-monitor was al een tijdje te donker, en het beeld te klein, ik kon de zwarte randen niet meer wegdraaien. Nou moets ik even een andere monitor testen, dus de VGAstekker van mijn monitor los en de andere erin. Hierna weer mijn eigen monitor erin geplugd, en, oh wonder, het beeld was opeens goed. Iets om te onthouden.

--
Bye, BugHunter.
-

Nou ik weet niet waarom ik dit moet onthouden hoor. Ik kijk bij dat soort problemen eerst of de instellingen voor de monitor wel correct zijn. Dat was bij jou kennelijk niet (meer) zo. Als je dan van monitor wisselt dan wordt de boel gereset, tenminste bij bepaalde operating sytems.

Ik denk eerder dat er een pin niet goed contact maakte. Ik herinner me dat het fout ging na een Windows update, maar dat zal wel toeval zijn. Hij was met de instellingen niet meer goed te krijgen. Daarna wassie te helder, maar dat stond ook voluit.

--
Bye, BugHunter.
-
 Click to see the full signature
Reply to
BugHunter

Nee bij slecht contact krijg je verschietende kleuren of bibberend beeld. Wat jij beschrijft dat komt omdat de refresh frekwentie niet goed meer staat, bijvoorbeeld te hoog. Monitor kan 60 of 70 Hz aan en dan staat ie ineens op 85. Dan is het beeld te donker en te klein. Of de hele monitor slaat af.

Maar goed, CRT monitoren en VGA dat is allemaal uit de tijd.

Dat verklaart niet waarom hij nu opeens goed staat. CRT uit de tijd? Hier draaien er nog 5, en er staat er een reserve. CRT's zijn bij elke schaling goed. Als ik op mijn laptop een grotere schaling instel, zijn de letters rafelig. En anders zijn ze te klein. Als de vooruitgang met gebreken komt, hoef ik ze niet.

--
Bye, BugHunter.
-
 Click to see the full signature
Reply to
BugHunter

Jawel als je een andere monitor aansluit en dan weer de eerste dan zijn de instellingen gereset naar defaults dus goed.

Je moet de resolutie van het scherm niet anders instellen dan de native resolutie van een LCD. Schalen moet je binnen het OS doen. Niet ieder OS is daar even goed in!

Als ik de natieve van de laptop ingesteld heb, heb ik een loupe nodig. En zet ik het groter, dan is het beeld niet scherp.

Ik verbaas me nu over de scherpte van mijn CRT, nu die goed staat.

--
Bye, BugHunter.
-
 Click to see the full signature
Reply to
BugHunter

Dan moet je niet de resolutie aanpassen maar de lettergrootte.

Maar dan nog is er de rare trend om letters onscherp te maken. Dat is iets wat ik dan niet begrijp. En als je dat dan uitzet (omdat ik er niet op kan focusseren) dan ziet het er niet uit.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...
 Click to see the full signature
Reply to
Nico Coesel

Het groter maken van het font werkt maar voor een beperkt aantal programma's. De resolutie aanpassen werkt voor alles. Maar dan... enfin, LCD is niks.

--
Bye, BugHunter.
-
 Click to see the full signature
Reply to
BugHunter

Het groter maken van het font werkt in veel programma's. Ook de grootte van de pictogrammen kan worden ingesteld. En in de Office programma's kan het tekstvel (Word) of het wrkblad (Excel) in grootte worden aangepast.

LCD is gestoken scherp, wat ik van een CRT niet kan zeggen.

En ALS je een LCD gebruikt en je hebt geen 16:9 scherm nodig, probeer dan beslag te leggen op een scherm met een resolutie van 1280 x 1024 puntjes. Daar worden de letters op redelijke grootte weergegeven. Alleen op een full HD scherm van 1920 x 1080 puntjes kan de native resolutie behoorlijk kleine letters opleveren. Ik heb zelf een Medion 1680 x 1050 en de meeste programma's werken bij mij op een aangename grootte van de letters op het scherm. En gebruik in Windows altijd de ClearType oplossing om de letters scherp op het scherm te krijgen. Ik ben inmiddels 68 en gebruik geen leesbril. (bijziend). Al wordt door de leeftijd de afstand waarop ik zonder bril kan wel wat minder.

--
Met Vriendelijke Groeten,
Ben Doedens