Digitale camera's en NiMH penlights - Page 2

Re: Digitale camera's en NiMH penlights
Op Wed, 08 Jul 2009 20:28:29 +0200, P.

Alle informatie kun je vinden op:
http://tinyurl.com/mxfmv7
--
Even Afwezig

Re: Digitale camera's en NiMH penlights

Ik had hetzelfde probleem met mijn Kodak: zie
http://groups.google.com/group/nl.foto/browse_thread/thread/8e8df5d150114bf1/f89f147a5bf2b48d?#f89f147a5bf2b48d
Na aanschaffen Eneloop batterijen en een intelligente acculader was het
probleem grotendeels opgelost.

Re: Digitale camera's en NiMH penlights

http://groups.google.com/group/nl.foto/browse_thread/thread/8e8df5d150114bf1/f89f147a5bf2b48d?#f89f147a5bf2b48d

Ik heb speciaal voor deze camera een intelligente acculader met een set zeer
goed beoordeelde 2500mAh-accu's gekocht. Op zich leuk omdat ik hiermee
andere toepassingen en accu's veel beter onder controle heb, maar met die
camera heb ik er dus weinig aan.

Richard Rasker
--
http://www.linetec.nl

Re: Digitale camera's en NiMH penlights
http://groups.google.com/group/nl.foto/browse_thread/thread/8e8df5d150114bf1/f89f147a5bf2b48d?#f89f147a5bf2b48d

Ik had voor de ontdekking van   eneloop   ook last van snel leegrakende
accu's.
Nu gebruik ik voor mijn Canon A95 (ja een oudje in cameraland) al 1,5 jaar
eneloop.
Ook heb ik nog 2400mAh accu's in gebruik van HAPE (kijkshop) die gaan ook
veel korter mee dan de  Eneloop accu's.
http://www.batterijenhuis.nl/N_frame.html?http://www.batterijenhuis.nl/ENELOOP-N_grp_16-1.html?gclid=CKakuYX6wZsCFcED3godiT0kBQ

Ze zijn toevallig nu tot 27 juli bij conrad in de aanbieding per 4 stuks
33% afgeprijsd voor 9,99 euro
dan heb je meteen 2 "setjes"
Als je met Ideal betaald geen verzendkosten maar je order moet dan wel 20
euro zijn.
Artikelnummer: 252004  http://www.conrad.nl/goto.php?artikel25%2004

Ik ga binnenkort weer 2 setjes en nog wat anders bestellen.
Ik wil eventueel wel wat meer bestellen als je de verzendkosten van mij
naar jou voor je rekening neemt.

Re: Digitale camera's en NiMH penlights
[snip]

Geen idee. Maar ik weet wel dat mijn camera (Canon Powershot A720) het
op twee NiHM-accu's (niks bijzonders, gewoon van de HEMA) het honderden
foto's uithoud tot dat de accu's weer bijgeladen moeten worden. Een
normale gebruiksduur met NiHM-accu's kan dus wel.

Re: Digitale camera's en NiMH penlights

Mijn Canon Powershot A700 doet het niet op 2 (dure) Duracell NiMH 2650 mAh
accuutjes, maar wel op 2 merkloze NiMH's (bouwmarkt Denemarken)
De laatste geven bij volle lading een iets lagere spanning af (1,21 V, tegen
1,25V per cel voor de Duracel), maar houden die spanning onder belasting
beter vast; bij een een experimentje met een 6V,50mA lampje daalt de
spanning van de Duracell al tot 1,15V, de merkloze tot 1,19V ).

Blijkbaar moet de spanning onder belasting toch minimaal zo'n 1,2 V blijven
bij een flink aantal foto's.

Dirk

Re: Digitale camera's en NiMH penlights

"Dirk" <no> schreef in bericht

Dat is precies wat ik bedoelde, de camera bepaalt aan de spanning wat de
status van de (alkaline volgens de instructie) batterijen is. Onder de 1,2 V
worden ze als leeg beschouwd.

Kees.

Re: Digitale camera's en NiMH penlights

Dat is dus echt belachelijk -- aangezien 1,2V de nominale werkspanning is
van NiMH-accu's.

Richard Rasker
--
http://www.linetec.nl

Re: Digitale camera's en NiMH penlights

Mijn zwager kocht een nieuwe Canon Powershit, waar de accu het ook na 20
foto's opgaf. Ook batterijen hielden er al spoedig mee op. Ook een ander
exemplaar vertoonde dezelfde gebreken. Hij heeft nu een Casio die het wel
goed doet.

Ik heb zelf een A630 die honderden foto's maakt op 2 2600/2700 mAh penlites.
Die al sinds 2006 meegaan overigens.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens

Re: Digitale camera's en NiMH penlights
Op Tue, 7 Jul 2009 02:33:35 +0200, schreef "ben doedens"

Ik heb een Canon A520 die ook honderden foto's kan maken op 1 lading,
niks mis met Canon.

groetjes Henk
--
#Een reactie van de vraagsteller of een gegeven oplossing
gewerkt heeft wordt zeer op prijs gesteld#

Net zo min met mijn Panasonic Lumix: 200 foto's is niks en dat op een
1000mAh 3,7V accu.

Kees.

Re: Digitale camera's en NiMH penlights

Ik heb een canon powershot SX100is. Geen problemen met Hema Photo
rechargeable Ni-MH 2500mAh.

--
pim.

Re: Digitale camera's en NiMH penlights
In nl.hobby.elektronica,

Je het er niets aan, maar wel frappant. Met mijn oude Kodak DX3900 deed ik
ook al nooit erg lang met een setje NiMh (2 stuks geloof ik). Daarna een
Canon S3, die gaat eindeloos door op 4 NiMh's.

Die Kodak laatst nog eens uit de kast gepakt om bij het sleutelen wat foto's
te maken zonder de 'goede' camera onder de smeer te krijgen. Veel meer dan
10 foto's wilde die niet meer maken op een net geladen set.

Toch beweert Kodak dat beide op NiMh kunnen werken als je de specificaties
op hun site bekijkt.

--
Stef    (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)

With your bare hands?!?

Re: Digitale camera's en NiMH penlights
On Mon, 06 Jul 2009 20:53:48 +0200, Richard Rasker

[snip]

In de race om steeds meer capaciteit in AA's te stoppen, ontstaan er
steeds meer slechte batterijen. Ik heb enige AA's met 1200mAH (heel
oud dus) - werken perfect - ook in de digicam.

Van de verzameling GP AA's (2400 mAH) heb ik er al een paar zwakke
broeders uitgegooid. Deze doen het goed in de radio, maar hebben een
te hoge Ri voor de camera.

--
 - Blarp the Enigmatic

Re: Digitale camera's en NiMH penlights
On Mon, 06 Jul 2009 20:53:48 +0200, Richard Rasker

Wij hebben hetzelfde probleem hier, ook een Kodak camera. Spijt van
het kopen van dat rotding! En die camera doet het nu ook met gewone
batterijen al heel vaak niet meer. Allerlei merken accu en batterij
geprobeerd: geen verschil, batterijen gaan soms ietsje beter dan
accu's.

Het heeft ook te maken met temperatuur. In een warme omgeving doet hij
het soms nog wel. En de camera wordt in de loop van de tijd steeds
slechter. Mijn conclusie is dat een zenerspanning wegloopt, of dat
ergens elkos vet staan te lekken of zo. In ieder geval een (Chinees?)
bagger design en/of productie.

Gewoon weggooien en een Canon kopen. We hebben nu dus een Canon op
batterijen / NiMh AA.

Ik haat de standaard Liion accu's, veel te duur en na 2 jaar kapot.
Dus moet je gedurende de levensduur van je camera (10 jaar?) dus al 5
keer accu's kopen. En omdat we veel fotos maken hebben we telkens 2
accuutjes nodig (1 in de camara, 1 reserve die we halverwege tochten
omwisselen). Dat gaat me dus 2 accu's * 10 jaar / 2 jaar levensduur =
10 accu's van 40 euro kosten, ofwel 400 Euro! Meer dan de camera! Plus
dan nog het feit dat elke accu net weer iets anders is, en jouw accu
na 3 jaar niet meer verkrijgbaar is.

Wel heb ik nu dus een digitale Kodak camera in de aanbieding. Werkt
soms(!) wel eens op nieuwe batterijen.

P.

Re: Digitale camera's en NiMH penlights

Canon kopen is geen oplossing,
Dan moet je ook geluk hebben, wij hebben 3 canon camera's A410 A520
A590
waarvan alleen de oudste de A410 de batterijen of accu's normaal
leegmaakt dan zijn ze 1V
De andere twee doen het niet eens meer op oplaadbare batterijen.
Dit is dus echt slecht, want ook een alkaline batterij is nog lang
niet leeg als hij ongeveer 1,2V is.
Maar zoals je ziet ze zijn niet het enige merk met dat probleem.
Toch maar bij de fotozaak langs want op de A590 heb ik nog garantie.

Re: Digitale camera's en NiMH penlights

Haal er 1 accu uit en zet een DC/DC omvormertje op de plaats van de andere accu
waarmee je 3V maakt. Zoiets heb ik vele (10) jaren geleden  geleden in mijn
Garmin GPS II+ ook gedaan, daar maakte ik met zo'n omvormertje 6V van 2,4V.
Een goeie NiMH accu heeft vrijwel net zoveel capaciteit als 2 alkaline
batterijtjes.

--
Veel plezier
Have fun

Re: Digitale camera's en NiMH penlights

Hmm...ja, daar heb ik bij het lezen van deze thread ook aan zitten denken.
Probleem is dat je bij het uitzetten van de camera ook de omvormer uit moet
kunnen zetten anders loopt je accu alsnog langzaam leeg. Daar is dan
misschien ook wel weer iets op te verzinnen, maar het wordt een beste klus
en dat voor een apparaat dat gewoon zou moeten werken.

Een juridische aanpak is tegenwoordig de zekerste. Een apparaat moet onder
andere een redelijke tijd meegaan, onafhankelijk van de fabrieksgarantie.
Hiervoor is de leverancier aansprakelijk, niet de fabrikant. Nadeel is dat
de kosten al snel hoger oplopen dan de baten, tenzij je lid bent van de
consumentenbond en het via hen kunt regelen.

Een aanpak die bij ons werkte was het direct aanschrijven van de fabrikant,
Kodak dus. Wij hadden een cameraatje dat het opeens opgaf en daar beklaagden
wij ons over. Het kapotte type was niet meer leverbaar, maar voor een paar
tientjes bijbetaling kregen we een nieuw toestel met veel hogere
winkelwaarde. Niet 100% natuurlijk maar alla, waar krijg je nog 100%
tegenwoordig. :)

petrus bitbyter

Re: Digitale camera's en NiMH penlights

Het blijkt dat Kodak cameras het vaak alleen goed doen met de CRV-3
batterijen die wel 3 volt leveren ipv de 2,4 van de NiMh.
Maar ja waarom staat dat dan idd niet in de gebruiksaanwijzing.
Wij hebben ook een kodak camra gehad in het verleden en die had
hetzelfde probleem.
Camera was erg goed, alleen na een dag waren je batterijen zogenaamd
leeg.
Later las ik over die CRV-3 batterypacks (passen in de plaats van twee
penlights).

Site Timeline