Zenerdiode

Hej !

Til et lille projekt mangler jeg nogen Zenerdioder der i diagrammet
hedder "ZY100"  dem kan jeg ikke hitte nogen steder.

Kan jeg mon erstatte dem med en anden type ?

Re: Zenerdiode

det er en 100v zener. hvad skal den bruges i?

mvh Erik

Re: Zenerdiode

Hej!

Det er en cdi boks jeg prF8%ver pE5% at lave ud fra et diagram jeg har
fundet:
http://www.motelek.net/andere/cdi/labor/racing_cdi.png

jeg har nogen alm 1.3W zener dioder, men jeg kan ikke finde ud af om
de kan bruges.

Mvh KKT

Re: Zenerdiode

100V 5W er 50mA, sE5% hvis de kan holde til det og du kan sE6%tte et antal
i serie
til du nE5%r de cirka 300V er det ikke kritisk

-Lasse

Re: Zenerdiode

Ud over diagrammet skal du nok overveje sammenhænge med tændspole osv.

Du kan risikere op til 600V på primæren.

Det fremgår heller ikke hvilket tændingssystem du vil bruge, men der er
forskel pĂĄ 'platiner' og magnetisk afrivning.

I 70'erne monterede vi thyristortænding på eks. Puch (to takt + afrivning).

Husker i sagens natur ikke diagrammet - det der alts... altzh... - glemt
hvad det hedder -  men det var hjemmebyg - muligvis et Jostykit.

Stig Johansen

Re: Zenerdiode
Hej Stig

Josty Electronic lavede et der hed TT670, mĂĄske det var det.

Kan ses her :
http://www.sandcastle.dk/artikler/TT670.pdf

Max

Re: Zenerdiode
Hej Stig

Ja, der var mange sjove ting med disse knallerter :)

Men jeg er nu sikker pĂĄ at der er platiner i en Puch, bĂĄde
dem med gear og dem uden.

Re: Zenerdiode

Yeps, ogsĂĄ 'maxi tun' pĂĄ en stor Puch.

Du har ret, og jeg husker forkert (skide atls.. altzh..)...

Fandt et billede af en gammel Maxi, som havde samme system:
http://i477.photobucket.com/albums/rr137/jake1275/Puch Maxi
Resto/IMG_1528.jpg

Og her kan man tydeligt se der _er_ 'platiner'.

Beklager at jeg vildledte jer.

Stig Johansen

OT: Re: Zenerdiode
Stig Johansen:
8X
8X

Alkaseltzer?

Birger

http://bbsorensen.dk

Re: Zenerdiode
Hej Stig

Men fedest var nu en Kreidler med stort tun :)

Kørte selv rundt på en SCO racer, rørstel med fast
bagende, den kunne dem med affjedring slet ikke
følge rundt om hjørnerne :)

Jeg er også gammel, men hvis min hukommelse har været
bedre, ja sĂĄ har jeg heldigvis glemt det :)

Helt OK, det er jo hvad der sker.

Max

Re: Zenerdiode

Ja - og irriterende!
En af 'slynglerne' havde et 7,5 HK tun til sin Kreidler, og han var lidt
svær at hamle op med.

'Maxi tun' et var noget hjemmebyg, hvor jeg engang imellem lĂĄnte min brors
'store puch' (de gamle med blæser og skjold).

Ligesom med elektronik var der noget 'fedt' over at bygge selv.

Pengene var små (morgenaviser før skole osv), men vi havde metalsløjd i
skolen, så med adgang til drejebænk var det rimeligt nemt at få drejet
skørter af osv.

Studs/rør til karburator blev lavet ud at et gammelt cykelstyr, noget plade
og lidt slaglodning.

Aner ikke hvad 'svinet' kørte, for speedometeret gik til 60, men nålen kunne
bevæge sig til stopklodsen (0-punktet).

I 2. gearet stod nĂĄlen mellem 60 og 0, angiveligt 70-75 Km/t, og i 3. gearet
stod nĂĄlen klods op af 0'et ;-)

Bemærkede dog at jeg kørte lidt hurtigere end bilerne på hareskovmotorvejen
(Hillerødmotorvejen hedder den vist nu).

He - det værste er at hvis man render efter kvinder, så har man glemt hvad
de skal bruges til - hvis man fanger dem ;)

Stig Johansen

Re: Zenerdiode
Hej Stig

Det gør så livet langt mindre kompliceret :)

Max

Re: Zenerdiode
Hej KKT

Ser ud til at det er en 100 V - 5 W zenerdiode,
burde kunne erstates af 1N5378.

Hvis du mailer mig en postadresse, ja sĂĄ kan
jeg da sende dig en UB.

Max

Re: Zenerdiode

Hej Max

Jeg har prF8%vet at sende dig en email, hvis ellers jeg fik regnet din
email adresse rigtig ud.

Mvh KKT

Re: Zenerdiode

han skal vist bruge tre iflg diagram, jeg har muligvis ogsĂĄ pĂĄ lager

kvh erik

Site Timeline