xBee: rækkevidde + C# kode

Hej gruppe

.. skulle bare lige høre om der er nogen derude, der også sysler med xBee?

Disse kan jo - i nogle tilfælde - overflødiggøre brugen af microControllere
(f.eks Arduino)

Min hensigt er nemlig at foretage en analog temperatur-måling, og så sende
den via en xBee til  en anden xBee, der er forbundet til min
computer (fremvise temp. + gemme i en fil)

Mine erfaringer med rækkevidden er ikke så gode for en standard xBee: fra
stue ->glasrude -> terrasse = max 10-12 m  :-(

Andre erfaringer?

xBee PRO er jo ca. dobbelt så dyr: er der erfaringer med dem?
(Man skal i hvert fald ikke stole blindt på de specifikationer, man kan læse
sig til!)

Jeg hører også gerne fra Jer, hvis der er nogle, der selv har lavet nogle
C#-metoder til læsning af API-Frames via en COM-port.
(Specielt API-ID = 0x92: læsning af I/O-samples)

Jeg er selv godt i gang, - og tror det kommer til at virke ;-)

Der findes ganske vist nogle enkelte C#-FrameWorks til dette brug på nettet:
disse er meget omfattende og det tager - næsten - lige så lang tid at sætte
sig ind i
disse, som at lave det selv.
Og så er det jo ikke nær så sjovt.

Mvh  Poul C

Re: xBee: rækkevidde + C# kode
Hej

Ikke direkte, jeg har det i tankerne, men prøvede at bruge Bluetooth i
stdet for, og det er ret nemt.

Samme som jeg har i "tankerne".

Men et Bluetooth-modul med TTL-rs232, koster en lille 45-kr.-seddel, så
det er i hvert fald billigt at rode med. Og på pc'en bruger man bare den
billigste USB-dims.

Håber du kunne bruge input, selvom det ikke hjalp dig direkte på dit
spørgsmål.

Mvh Hauge

Re: rækkevidde + C# kode
Hej

Men et Bluetooth-modul med TTL-rs232, koster en lille 45-kr.-seddel, så
det er i hvert fald billigt at rode med. Og på pc'en bruger man bare den
billigste USB-dims.

Tak for det hurtige svar.
Har selv kigget lidt på det samme:   men er jeg så ikke nødt til at anskaffe
en seperat analog til digital converter (ADC)?
Så bliver prisen let den samme, da en standard xBee kun koster 170,- og har
4 indbyggede ADC'er

Er der noget dokumentation på hvordan man kommunikerer med
Bluetooth/TTL-rs232?
Er det også via COM porten?

(Til xBee'n kan man ganske vist bruge et USB-kabel, - men man skal skabe en
virtuel COM-port hertil i sin PC)

Mvh Poul C

Re: rækkevidde + C# kode
Hejsa

Ja det er rigtigt nok.

Men en lille AVR med A/D er jo billig, og så kan man også lidt mere.

Jæps, via AT-kommandoer ala gammeldags tlf-modems.
Jeg kan poste links til info lidt senere, når jeg er ved en anden maskine.

Ja, det er meget simpelt.

Det jeg også vil bruge mit BT-modul til, er at kunne aflæse elmåler og
andet, og så er det jo nemt og billigt.
Har haft liv fra én pc via sådan et BT-modul, til en anden pc med USB-BT
indbygget, og "chattet" via et terminalprogram.

Ok, det skal jeg vist *også* have kikket lidt mere på ;o)

Mvh Hauge

Re: xBee: rækkevidde + C# kode

Hej Poul,

jeg har rodet lidt med Pro modulerne, da jeg gik med tanker om at bruge
dem til fjernstyring af min quadcopter. Den længste afstand jeg var oppe
på med de små wire-antenner der sidder på modulerne var knap 800m i
line of sight. Længere har jeg ikke fået testet.
Bemærk jeg sendte med 100mW.

Og bemærk - det kan godt betale sig at bruge modulerne i API-mode frem
for AT-mode, da du kan registrere pakketab mv. Det er i hvert fald min
erfaring.

Mvh Jonas

Re: rækkevidde + C# kode
Hej Jonas

Tak for oplysningen om at tjekke for pakketab. Det må prøves.
Hvad med batteri-levetid når der sendes med 100 mW?

Mvh PoulC

Re: rækkevidde + C# kode
Den er ikke eksisterende ;-) Nej, jeg kan ikke huske det. Jeg skal lige
se om jeg kan finde nogle af de noter jeg skrev da jeg lavede det, så
vender jeg tilbage.

Mvh Jonas