volumen på Chorus pedal

http://www.citron.dk/chorus_schematic.jpg

Når Chorus pedalen er on, er volumen meget højere end når signalet
kører clean igennem, dette er ret irriterende. Evt 100K modtand nær
output kunne reguleres? - men hvordan er det nu, skal den være større
eller mindre hvis jeg vil have mindre output?

Iøvrigt, hvad er den 10K trimmer til, som sidder ved LM358?
Jeg går udfra at LM358 er en LFO(?) som trigger BBD'en. Ihvertfald kan
man få Chorus pedal til at lyde meget meget mærkeligt ved at skrue på
denne.

Pedalen kan have tendens til at overstyre lidt ved brug af humbucker
pickups, er det forstærkning på IC1a som er for høj? (1K/33K)

IC1 4558
Q1 2N5488
Q2 Q3 2N5487

Sorry for de dumme spm, jeg er kun maskiningeniør, og halvt teolog :-)

--
Karsten Ulrich Krambs
Ba.Sc.Eng (hons) & Stud.Theol

Re: volumen på Chorus pedal

det omtalte 100K modstand være mindre
( mere signal til ground)

ja det er ganske rigtig ,det er en savtak LFO der styre timming på en monostable
(4047) der igen clocker
BBDL (corus er jo variabel delay + signal )
den 10K trimmer er altså en slags Ofset trimmer
NM 3007 kan delay et signal fra 5 ms til ca 50 ms
10 K trimmeren bestemmer så hvor stort et område
der skal "sweepes" igennem (if you get my drift :o)  )

det er ikke så smart at sænke signalet fra IC1a alt for meget ,signalet uden
delay bliver der med for lavt
med fare for at Chorus effekten går fløjten
man kan så udligne en del med  det 100K pot på udgangen af IC1a ( level ) ,men
her gælder vel også at du
bliver nød til at experimenterer en del

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Glemte lige at sige , at du kan med fordel sætte en Fase
vender i din Guitar til Humbucks ,det giver en utrolig fed
og rund lyd sammen med en Chorus

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Tak for hjælpen Michael

--
Karsten Ulrich Krambs
Ba.Sc.Eng (hons) & Stud.Theol

Re: volumen på Chorus pedal

Ret beset er der ikke tale om chorus, da der ikke er nogen random modulation
af delay'et, men derimod phasing (bare for at nitpicke lidt).

Gain i den delay'ede signalvej er måske for høj. Første forstærker (1a) har
et gain på 1+33/6,8 ~ 5,8 og gain i anden forstærker (1b) er på (33//6,8)/10
~ 0,5. Dvs en samlet gain på ca 3 til at opveje tab i BBD'en. Det lyder ikke
urimeligt.

Mon ikke 100K potmeteret ved udgangen af første forstærker er til
indstilling af korrekt bias på BBD'en ? Har du gjort det ?

Det burde ikke være nødvendigt at ændre på 100K modstanden i udgangen, og
det hjælper næppe at skrue ned på udgangen, når signalet forvrænges
tidligere i kredsløbet ...

Som andre har nævnt, er LM358 en savtak-generator, der svinger mellem 0 og
9V og som *modulerer* clock'en til BBD'en. 10K potmeteret bestemmer hvor
kraftigt det delay'ede signal moduleres ('depth').

Hvis kredsløbet overstyres, kan det blive nødvendigt at reducere
forstærkningen i den første forstærker, og tilsvarende øge forstærkningen
lidt i den sidste forstærker.

--
TA

Re: volumen på Chorus pedal

:-)

måske ikke, hvad er "korrekt bias" ?

det er klart, de 2 ting kunne sagtens hænge sammen

jeg vil give det et forsøg, og altså sørge for at samlede forstærkning
~ 3

--
Karsten Ulrich Krambs
Ba.Sc.Eng (hons) & Stud.Theol

Re: volumen på Chorus pedal

Det er når BBD'en klipper symmetrisk ved overstyring - dvs mindst hørbar
forvrængning.

Den samlede forstærkning er ganske vist ca 3 gange, men det direkte signal
(målepunkt A) og det forsinkede signal (målepunkt D) summeres i en passiv
mixer bestående af modstandene på 10K, 20K og 22K. Ved den passive mixning
reduceres signalet med ca 0.25 så den samlede forstærkning bliver ca 3 *
(0.25 + 0.25) ~ 1.5 gange (correct me if I'm wrong). Derfor undrer det lidt,
at du får et meget kraftigere signal ud. Prøv at checke forstærkningen og
modstandsværdierne omkring IC1a og IC1b.

--
TA

Re: volumen på Chorus pedal

tja vel et omdiskuteret emne :o)bb
http://audacity.sourceforge.net/manual1.2/effects_chorus.html

jeg tror at potmeteret er et "udvendigt" og på "Chorus Boxen" er mærket "Effekt
Level"

det var mit indtryk at "Chorus Boxen" overstyrede den
efterfølgende forstærker

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

"Michael Meidahl Jensen"  skrev i en meddelelse

Et link der ikke virkede, her er det rigtige ..sorry

http://audacity.sourceforge.net/manual-1.2/effects.html

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

modulation
http://audacity.sourceforge.net/manual1.2/effects_chorus.html

Ok, ifølge den forklaring har du ret.

"Effekt Level"

Det var også min første tanke, men i givet fald havde det vel været bedre at
anbringe potmeteret efter BBD'en ?

Som jeg læser diagrammet, er 100K-potmeteret forbundet til 9V og 0V med en
variabel DC-spænding ud på slæbekontakten. Ifølge databladet for MN3007
skal input spændingen have en DC-bias mellem -5V til -10V (for Vdd = -15V).
Her er et andet diagram, der viser bias-indstillingen mere tydeligt (sidste
figur) <http://topopiccione.atspace.com/pjimages/EHCloneTheory_newnew.pdf .

og

Ups, my bad.

--
TA

Re: volumen på Chorus pedal

Ja det har du da ret i,jeg havde ikke lige nærlæst datablad for MN3007, og havde
ikke bidt mærke i de 9 V på
100K potmeter
men any way :o)
det er godt nok et fedt link du der har fundet, konstruktionen ser rigtig
interessant ud , den har jeg ikke
set før,enda print layout og det hele.
jeg er alvorligt fristet til at prøve at bygge den
(har et par MN3007 liggende fra en karoke dims ,o) )
når man sammen holder det med Karstens diagram
kan man se at der nok i Karstens diagram er sparet en del komponenter.
Men jeg kan ikke rigtig gennemskue hvad FET'en
ved monostabls timming kredsløb gør
er det en slags "sample/hold" ? på savtakken ?

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

interessant ud , den har jeg ikke

Rart du kan bruge linket - om ikke andet så til inspiration. Ellers skulle
du overveje, at bygge en stereo-chorus - der er meget mere lyd at hente for
ganske få ekstra komponenter.

Det kunne se ud til, at FET'en er koblet som en spændingsstyret modstand.

--
TA

Re: volumen på Chorus pedal

Men kræver så lige en ekstra amp..

Anyway, ligger du inde med noget analog delay diagram og printudlæg
gerne med MN3007 også. Jeg ved at mange af de gamle analoge delay er
bygget omkring denne kreds, eller dens fætre.

--
Karsten Ulrich Krambs
Ba.Sc.Eng (hons) & Stud.Theol

Re: volumen på Chorus pedal

Ja, men der er vel altid plads til een mere ... ;-)

Jeg har kun et par gamle artikler (out-dated), men desværre ingen med
MN3007.

--
TA

Site Timeline