Variabel Strømforsyning - Diagram søges

Hejsa.

Jeg har været så heldig at skove en Trafo.. sec: 24V 16A AC

og nu kunne jeg så godt tænke mig at bygge en ny variabel strømforsyning, da
den jeg har på max 1A har en tendens til at springe sikringer når jeg sætter
en autopære til... (Hvorfor mon??) så når man skal opdatere kan man ligeså
godt gøre det ordentligt, og 16A burde kunne gøre det.. men jeg skal have
regulret på det, så jeg kan justere fra 0V og op til de 24V, eller
deromkring, hvis der skulle være lidt tab..

Men jeg har kikket lidt efter diagrammer til sådan noget, men de eneste jeg
kan finde, er max 5A og det er måske lige i underkanten.. jeg kunne måske
leve med 10A men vil da helst have fuldt udbytte af den fine trafo jeg har
fundet..

Nogle der ligger inde med et diagram, eller ligne, eller bare gode råd, alt
er velkommen..

//Brian

Re: Variabel Strømforsyning - Diagram sø ges
Hej!

Er det fordi du synes det er sjovt, eller er det for at spare nogle kroner?

Man kan købe en ny 0-30V 3A laboratoriestrømforsyning i ok kvalitet for
~500,- NY hvis man handler de rigtige steder.

PS: Hvis du synes det er sjovt skal jeg ikke fjerne din glæde iøvrigt... :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Variabel Strømforsyning - Diagram søges
Sjovt ja. spare penge nej... for den skal kunne en del flere ting som man
sikkert ikke kan købe i en færdig...

Og ja.. det er da meget fint med din 0-30 V 3A.. det er jo pony strøm.. så
springer sikringen stadig hvis jeg sætter en forlygte pære til... det var
16A (ved 24V) jeg snakkede om...

//Brian

Re: Variabel Strømforsyning - Diagram sø ges
Hej!

Ok.

I så fald har jeg en 2x24V 25A SMPS strømforsyning du kan købe til en
god pris. Det er en Lambda og det er kvali.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Variabel Strømforsyning - Diagram søges

Tak for tilbuddet.. men vil gerne selv bygge den.

Re: Variabel Strømforsyning - Diagram søges

Med risiko for at blive slagtet....
Prøv at google efter et diagram med en LM723 og 2N3055...det er ihvertifald
nemt, men der bliver afsat en del varme.

Martin

Re: Variabel Strømforsyning - Diagram søges

Jævnt stor "fætter".

Husk at vil du trække 1 volt 16A (worst case) skal der afsættes
(16Ax23V) knapt 370W i kølepladen.

Overvej følgende scenarie:
Variabel forsyning 0-24 volt 5 (eller 10)A + Fast 24 volts forsyning emd
samfulde 16A til rådigned

Hvor "avanceret" skal det være?

Skal den kunen regulere langt ned i spænding?

Hvor meget køleplade har du tænkt dig at skulle hælde på?

 Min egen hjemmeside - så længe det varer inden TDC lukker ned for den:
Re: Variabel Strømforsyning - Diagram søges

Ja.. men det vil næppe ske..

Ja en 10A ville være fint nok.

Det behøver ikke være noget vildt.. 5V kunne være fint at starte på, og de
små spændinger komme jeg næppe til at trække mange A

Skal nok finde en ordentlig køleplade.. man kunne jo supplere kølepladen med
en thermosikring, og en temp styret blæser..

Hvis nu man bare lige skal teste en 12V autopære eks. så var det jo rart at
der var nok at tage af. og det varmer jo ikke ret længe i kølepladen.

//Brian

Re: Variabel Strømforsyning - Diagram søges

jeg ville kigge pE5% en LM317T og en hE5%ndfuld 3055 eller nogen mj 3001
eller lign... samt kF8%leplade....

Re: Variabel Strømforsyning - Diagram søges

Bare lige for nysgerrigheds skyld:

Hvorfor test en autopære ved at tænde den med en strømforsyning?
Hvorfor ikke bar måle den med et ohmmeter - og se om der er "hul igennem"?

Re: Variabel Strømforsyning - Diagram søges

Ohmmeter = mulighed for kortsluttet pære
Strømforsyning = Lys eller mørke

Derfor ville jeg foretrække at prøve med spænding :-)

--
Uffe Bærentsen

Re: Variabel Strømforsyning - Diagram sø ges
Hej!

Eh, hvor tit har du hørt om en kortsluttet pære?

Så er en alm. strømforsyning der kan levere 2-3A rigelig til at afgøre
dén sag.

Og forresten, rigtige mænd har Xenon-lys i forlygterne, og skifter pærer
alene på mistanken ;-)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Variabel Strømforsyning - Diagram søges

Det er vi så HELT enige !!

Re: Variabel Strømforsyning - Diagram søges

Mere end 1 gang, desværre :-(

At teste en H1, H4 eller H7 med sådan en er ikke muligt :-(

Xenon?
Hvad er det for en fisk?       ;-)

Forefindes ikke på husets køretøjer.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Det skal du ikke være sikker på, Xenon er
gasarten der er i mange såkaldte halogenlamper :)

Re: Variabel Strømforsyning - Diagram sø ges

Denne betegnelse bruges normalt om HID pærer, de kaldes også metal
halide lygter. Den type lygter giver mindst 3 gange så meget lys som
halogen pærer, ved det samme strømforbrug.
Desværre er der en del bilister der ikke følger reglerne for brug af den
type lygter (De må ikke bare monteres i bilen) og dermed har lygter som
blænder modkørende bilister.

Re: Variabel Strømforsyning - Diagram søges

Det er da også en hel del.

Det er stadig meget varme der skal ledes væk.

Hvis det er hovedformålet, så vil jeg klart anbefale en lille 12V
akkumulator
2 stk. hvis det skal være 24V

--
Uffe Bærentsen

Re: Variabel Strømforsyning - Diagram søges

Det kræver da i hvert fald ikke nogen stabiliseret strømsforesyning. Det er
da langt simplere lige at gå ud til din bil med et par ledninger og afprøve
pæren over din akkumulator. Ellers vil et Ohmmeter omg. kunne afgøre, om
pæren duer eller ikke.

Ellers kræver det blot en 12 V~ trafo, 5 A.

Grunden til, at en stabiliseret strømforsyning går i knæ ved afprøvning af
autopærer er, at en autopære har en meget lav modstand i kold tilstand,
hvilket bevirker, at kortslutningssikringen blot virker - også en måde at
afprøve en strømforsyning på.

Så hver sin ting til sit formål.
Karsten H. (7870)
Re: Variabel Strømforsyning - Diagram søges

http://www.circuitpowersupply.com/circuitblog/high-current-regulated-supply-by-lm317-and-2n3055x2 /

340W er meget effekt........rigtigt meget..

12 volts autopærer tester jeg med en switchmode fra en Herstal lampe
(eller er det transformeren jeg tester med en pære, hvordan er det

 Min egen hjemmeside - så længe det varer inden TDC lukker ned for den:
Re: Variabel Strømforsyning - Diagram søges
Hej LED

Prøv at kikke på hvad du skal have på af køleplader for at bærnde
en 300-400 W af i varme, og så kom igen og fortæl at du har
lyst til at bygge den.