usb styring af en leds (simpel tænd og sluk)

Hej Ng.

kan man for billige penge lave et USB interface, så jeg kan tænde og slukke
for 1 eller 2 leds fra   Visual basic, (en slags visual ringeklokke til ip
telefoni)

Johnny

Re: usb styring af en leds (simpel tænd og sluk)

Til USB ?

Nej.

Til seriel/parallel ?
Ja

Re: usb styring af en leds (simpel tænd og sluk)

Texas instruments har nogle kredste Tusb3210 / Tusb3410 dem kan du sample
på, og få grastis, men det er lang fra simpelt.. men billigt.. !

Kasper

Re: usb styring af en leds (simpel tænd og sluk)
slukke
Der findes et interface som hedder 1-wire, som er nogenlunde simpelt, og har
en USB interface klods. På 1-wire bussen er det så muligt at styre
forskellige enheder, f.eks. en switch. Du kan finde mere information her:
http://www.maxim-ic.com/1-Wire.cfm
Let og let er jo relativt, jeg har ikke endnu fået prøve USB interfacet, men
det ser ud til at der er en god stak eksempler til hvordan man lige får det
til at virke...

Med venlig hilsen...
Thorbjørn

Re: usb styring af en leds (simpel tænd og sluk)

Du skal bruge en USB til seriel konverter, koster ca. 100 kr
herpå kan du sætte nogle low power lysdioder på kontrolsignalerne, også
styre dem fra VB

--
Venlig hilsen

Viggo

Re: usb styring af en leds (simpel tænd og sluk)

og hvis man er heldig og ka' finde en der er baseret på FT232 (www.ftdichip.com)
(eller selv bygge en, en chip 6MHz xtal og lidt passiver) Den ka' den sættes i
bitbang mode og så har man 8 ben der frit ka' bruges som input/output.

-Lasse

Re: usb styring af en leds (simpel tænd og sluk)

En mulighed er en Atmel AVR2313 eller en af de andre små AVR'er. Der findes
en software-implementering af USB som kan hentes hos Atmel. Det kræver at
uC'en kører 12MHz og man skal nok selv lige skrive lidt kode for at betjene
USB-rutinerne. På PC'en betjener man via en DLL-fil som medfølger. Der skal
ikke bruges andet end uC, 12M krystal og en 3V3 regulator (og lidt
afkobling). Jeg kender en der netop har prøvet det, med succes.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: usb styring af en leds (simpel tænd og sluk)

Har du evt. et link til et diagram jeg kan følge?
Skal siges jeg er begynder til elektronik, skulle jeg naturligvis have
skrevet fra starten.
Men jeg havde håbet på noget hen af
http://www.taomc.com/bits2bots/lightbyte.htm ,dog bare til USB'en.

Prisen skulle gerne ligge på en 100 kr. seddel eller derunder.

/Johnny

Re: usb styring af en leds (simpel tænd og sluk)

Hm, huskede forkert, det var på avrfreaks.net det ligger. Mere præcist her:
http://www.avrfreaks.net/index.php?module=FreaksTools&func=viewItem&item_id45%9

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: usb styring af en leds (simpel tænd og sluk)

Se see den ser jo ud til at være nem at gå til, men der er noget der skal
laves om og mon det kan laves uden at jeg skal til at brænde/lagre noget
kode på en chip af en eller anden måde.

/Johnny

Re: usb styring af en leds (simpel tænd og sluk)

Nej, det er et program der skal brændes ind i en CPU. Og der skal vel også
skrives lidt software til at styre dine LED's, så du skal ha' fat i f.eks.
AVR-studio til at assemblere med, den ligger hos Atmel. Og så skal du ha'
noget at brænde med, der findes også nogle løsninger til en printerport, som
vist ikke kræver andet end nogle ledninger direkte til CPU'en. Det kan
garanteret findes på avrfreaks.net. Det skal jeg selv ha' prøvet en gang.
Det ta'r lidt tid hvis man ikke er inde i det i forvejen, men så er det også
billigt, det koster nærmest kun en lille AVR controller. Og det er en fed
løsning til alle mulige andre små USB ting.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: usb styring af en leds (simpel tænd og sluk)

Jeg har nu søgt efter en simpel DIY udgave af en  90s2313 Programmer, som du
omtalte, men jeg har ikke fundet den endnu.
Sig endelig til når du selv finder et diagram over programmeren....

/Johnny

Re: usb styring af en leds (simpel tænd og sluk)

Jeg har lige fundet et par stykker her. Søgte på "isp programmer".

Den helt simple:
http://www.qsl.net/ba1fb /
Diagrammet er her:
http://www.qsl.net/ba1fb/avrisp.gif

Den lidt større:
http://wiredworld.tripod.com/tronics/atmel_isp.html

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: usb styring af en leds (simpel tænd og sluk)
Hej  Ulrik Smed

Hvis du falder over nogle små sjove diagrammer til styring af led og knapper
fra USB med Atmels chip, må du gerne sende mig et link med dem.

/Johnny

JoXchr[AT]mXail.dk
Fjern mine X'er

Re: usb styring af en leds (simpel tænd og sluk)
ligger med diagram og stykliste på vellemans hjemmeside
--
  Calle.

Re: usb styring af en leds (simpel tænd og sluk)

Hey.

Der skal vel ikke så meget diagram til, det er jo mere et spørgsmål om at
skrive lidt kode i forlængelse af den USB implementering fra avrfreaks. Og
så bare hænge nogle LED's og knapper på de andre IO ben. USB-koden kan vist
køre på de fleste AVR'er, så man ta'r bare en større hvis man kommer til at
mangle IO.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: usb styring af en leds (simpel tænd og sluk)
Hej

Tænk engang... Brinck havde ikke en AT90S2313 -10 eller større.
Og den anden elektronik forretning inde ved søerne er lukket for tiden.

Kender I en forretning omkring søerne eller Brøndby hvor man kan købe en
sådan chip med det samme og helst lørdag i morgen?

/Johnny

indkøbliste til usb styring af en leds (simpel tænd og sluk)
Hey

Kan jeg få en af jer til at hjælpe mig lidt med en styk liste for denne her
http://www.avrfreaks.net/modules/photoshare/images/img294 og denne
http://www.kuro5hin.org/story/2003/4/15/124459/007 ->
http://www.xs4all.nl/~sbolt/Images/progrmmr.gifså jeg kan handle hos
El-supply, jeg kribler jo af spænding for at komme i gang med projektet.

Jeg ved ikke om det skal være den ene eller den anden type
kondensator/modstand m/film eller kul og da alle El-supply's  komponenter er
opgjort i   XXXXX uF gør det det ikke nemmere for mig at gennemskue som
nybegynder.......

På forhånd 10000 tak
Johnny

Re: indkøbliste til usb styring af en leds (simpel tænd og sluk)

Modstandende er ukritiske, bare brug almindelige små modstande. Der er ingen
af dem der behøver at kunne tåle nogen særlig effekt.

Kondensatorene er heller ikke kritiske, men til de små 27pF til krystallet
vælger man oftest nogle keramiske. Men det skal såmænd nok virke, nærmest
uanset hvilke typer man vælger.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: indkøbliste til usb styring af en leds (simpel tænd og sluk)

Ham Igor (det er et "igor plug") , har også lavet en med en ATmega8 og
der er nogle flere mulighedder med denne MCU.

Det mest kritiske er vidst det 12Mhz xtal , skal være 12 Mhz
(men ikke nødvendigvis high precision), da al timingen er bygget omkr
denne freq.

Ham her har en lille beskrivelse med en Mega8.
http://thefloe.th.funpic.de/project.php?show=id&id=2

Husk at en Ny Mega8 starter op med den interne 1Mhz oscillator enablet
, så du skal lige sætte (brænde fuses) så den bruger det externe Xtal.

Som programmer vil en af disse funke fint.
Serial ISP dongle:
http://www.olimex.com/dev/images/avr-pg1b-sch.gif
http://www.olimex.com/dev/avr-pg1b.html

Parallel ISP dongle:
http://www.olimex.com/dev/images/avr-pg2b-sch.gif
http://www.olimex.com/dev/avr-pg2b.html

Jeg bruger selv den serielle , og har progged både Mega8 & Mega32 &
Mega162 med PonyProg.

Hilsen
Carsten

Site Timeline