Ultralydsmåler

Jeg leder efter en ultralydsmåler til at sætte på et almindeligt
vandrør. Bare en man lige kan sætte rundt om røret og så aflæse den
mængde der er blevet tappet siden montering (eller nulstilling).

Gerne med et display, så jeg er fri for at lave noget selv ;-)

Og den skal være billig. Alternativet er at få monteret en rigtig
lækagesikring a'la Dantæt til både fjernvarme og forbrugsvand. Men sådan
en fætter koster lige under 10kkr + montering. Så det er ikke just det
jeg har råd til pt.

Jeg ved ikke om det her er lidt af en forkert gruppe, men tror næppe jeg
kommer nærmere noget fornuftigt i nogen gruppe herinde.

Med venlig hilsen

Preben Holm

Re: Ultralydsmåler

altså til at måle flow: ultralydsflowmåler

Re: Ultralydsmåler

Det tror jeg ikke du får nemt ved at finde.

Til forbrugsvand er det relativt nemt, mål temperaturen i rummet og på
det kolde vandrør, de skulle gerne blive ens mindst en gang i løbet af
et døgn, ellers siver der vand et sted.

Re: Ultralydsmåler

Hmm... hva' nu hvis jeg dropper den idé med displayet og selv sætter
noget elektronik på føleren? Kan jeg så ikke finde noget?

Med venlig hilsen

Preben Holm

Re: Ultralydsmåler

Du får ikke målt flow uden en egentlig flowmåler der har direkte kontakt
med vandet.

Ultralydsmålere er nøjagtige og langtidsholdbare, men dyrre end
mekaniske målere.

Re: Ultralydsmåler

Jo, der findes ultralydsflowmålere, som blot sættes på røret. Hvis du
skal kende det korrekte flow skal den lige vide noget om godstykkelse i
røret og diametren.

--
Benny

Re: Ultralydsmåler

Cool! Dem var jeg ikke lige stødt på, har du et link?

Re: Ultralydsmåler

Ah! jeg ser at dem der sælger clamp-on flow meters gerne vil lave et
"quote", mao: De koster kassen².

Re: Ultralydsmåler

Har ikke arbejdet med dem, men har bare lært om dem på elektrikkerskolen :-)

--
Benny

Re: Ultralydsmåler

Er det billigeste ikke at benytte en vandmåler med pulsudgang ?
Jeg fik en af mit vandværk mod at betale 700 kr. en gang for alle så
skifter de dem hvis der er noget galt eller den skal til kontrol.

/Hans

Re: Ultralydsmåler

Søg på "Clamp on måler" eller "Clamp on meter"

Jeg kender ikke priserne.

Mvh.

Monner.

Re: Ultralydsmåler

Hva' me' en af de der billige, som sommetider er på tilbud i ald, etc. til
~80,-

De er ganske vist ikke ultralyds, men måler temp. ifh. til omgivelserne, og
hvis den er for lav i et vist tidsrum, begynder den at beepe!
Kræver 2 stk AAA. Giver alarm ved lav batteri!

Den har fanget et utæt toilet, samt en sprunget haveslange hos mig!

finn

Re: Ultralydsmåler
Hej igen

Er det ikke muligt at finde nogle ultralydsprober til formålet, som jeg
kan tilslutte en micro controller og så få et det ønskede resultat.

Monteringen er sådan set det største problem her, da de skal monteres
med meget stor præcision for at få en præcis måling. Derfor kunne det
være praktisk om proben var beregnet til formålet.

Med venlig hilsen

Preben

Re: Ultralydsmåler
Kan du komme til at aftaste vandmåleren?
Med læseren fra en stregkodepen f.ex. eller noget, med en lidt længere
læseafstand.

Leif

Site Timeline