Tusch print metode

Hejsa,

Hvad skal man som minimum bruge for at lave hjemmelavede print, enten
med tusch eller inkjet printer ?

Skal printet belyses efter man tegner med tusch, eller kan det klare at
bliev ætset direkte ?
-For de proff uv bokse er ikke helt billige :)

Det skal bruges til enkelt print til test osv, så at tusch ser skævt ud
er ok, skal jeg bruge flere kan de bestilles prof til rimelige priser.

/Jan

Re: Tusch print metode
Hej.

Du skal som minimum have en printtusch, en "Dalo-Pen"
Når du har tegnet med den kan du efter at det har tørret i 10-15 min, smide
det i et ætsebad.

--
MVH.
Finni

Super, så man tegner bare direkte på sådan et print her
http://pc-elektronik.dk/shop/productinfo.asp?id47%77

Lader det hvile 20minutter.

Ætser det i 50grader varmt syrebad (hvor længe)

Det virker jo nemt nok, selvom det syrebad virker noget giftigt, og så
skal det varmes, men det kommer man nok ikke uden om :)

/Jan

Re: Tusch print metode
Hvis du ikke selv vil varme badet op, kan du bruge følgende som ætsebad -
tilsættes i nævnte rækkefælge i en kraftig plastikskål - ikke metal !

Og der skal faktisk IKKE ret meget til - 2-3 cl af hver (en lille snaps !):

1 del vand fra hanen
1 del alm. saltsyre
1 del 30% Brintoverilte

Stå uden for med det !
Der går rimeligt stærkt med ætsningen, sørg for god bevægelse af skål, print
og væske under processen.
Badet bliver som regel varmt under ætsningen.

Når alt uønsket kobber er ætset væk, skal du bare skylle printet under koldt
vand - brug evt. gummihandsker ved arbejdet.

Opbevar det brugte bad i en plastikbeholder og aflever det på
genbrugspladsen, og husk at tage trykket af beholderen en gang imellem !

Mvh KS

Re: Tusch print metode
Hvor får man fat på sådan noget henne ?
Det kan vel ikke sendes med posten, så skal nok findes i en "lokal" butik ?

/Jan

Re: Tusch print metode
Hej Jan

Begge dele kan købes hos materialisten, men
saltsyren er billigere i et byggemarkede.

Re: Tusch print metode

Hvorfor ikke bare ætse printet i jernklorid?
Det er ikke nær så "hidsig" og giftigt, og er langt lettere at styrer. Som
knægt har jeg ætset hundredvis af håndtegnede tusch print i jernklorid.
Ætsetiden er lidt længere når man ikke varmer det op, men det ser jeg som en
fordel, hvis man ikke er så øvet.

Re: Tusch print metode
Hej Allan

Jeg har også brugt mange kilo jernklorid og finætse
krystal også. Men jeg foretrækker så absolut løsningen
med vand, saltsyre og brintoverilte. Det er billigt, virker
også selv om der er 5 graders frost, lynhurtigt (ca 20 sek)
og man har ikke større affaldsproblemer end med de
andre løsninger. Eneste krav er at man bruger det
udendørs med vinden i ryggen.

Re: Tusch print metode

Det med hastigheden syntes jeg faktisk er en væsentlig ulempe for den
uøvede. Printet skal ikke have mange sekunder for meget, før det er komplet
ubrugeligt (og så kan jeg ikke lide de giftige dampe).

Re: Tusch print metode
For at undgå at varme det op, men det behøver man måske ikke ?

Hvor lang tid tager det ved 20C ?

/jan

Re: Tusch print metode

Nej, man behøver ikke at opvarme jernklorid, så avanceret var det slet ikke
da jeg selv lavede print som knægt (men det går væsentlig hurtigere, hvis
det opvarmes).
Det er ved at være mange år siden jeg selv har ætset print, men jeg vil
gætte på 15-20 minutter ved stue temperatur. Du kan se når printet er ved at
være klar.

Jeg syntes den lange ætse tid er en fordel, hvis man ikke er så øvet. Med
saltsyre og brintoverilte går det så hurtigt at man let kommer til at ætse
for meget, så man står med et print, der er fyldt med afbrudte baner (og så
slipper man for de giftige dampe).

Re: Tusch print metode

Apropo varming:

Hvor heldig er det for mokrobølgeovnen å varme jernkloridet der? Det
fungerer utmerket for jernkloridet, 3dl(?), men jeg har en misstanke om
at det tok knekken på ovnen.

HM

Re: Tusch print metode

øhh ja naturligvis... det ætser jo netop metal så det er da undskyld - men
ret dumt at varme det i en mikro-ovn fyldt med elektronik osv...

Rasmus

Re: Tusch print metode

Nå synes jeg du er mrsm; selvsagt setter jeg inn etsekaret /med/ lokk,
og varmer opp fra 15 grader+/- til 40.

Neida, jeg tenkte om hvirvelstrømmene i jernkloriden ble så kraftige at
det overbelastet "varme"elementet.

HM

Re: Tusch print metode

haha... ok... :-) tjaa.. der skal jeg være dig svar skyldig... man kunne
godt forestille sig at det ikke var så godt pga. den mængde kobber der
efterhånden vil være til stede i opløsningen... dette vil jo reflektere
mikrobølgerne - og går ud fra det er det der er problemet... ?

Rasmus

Re: Tusch print metode

En laserprinter med inkjet papir....

Alternativet er en vandfast touch og jernklorid.

Hvis du køber almindeligt print (ikek fotoprint) skal det ikke belyses

Jeg har laves masser af print med vandfast touch og jernklorid efter
følgende opskrift:

Print afrenses med ståluld, layout (printet ud/tenget på papir) lægges
ovenpå print, alle huller markeres med en syl, layout fjernes,
printbaner tegnes med touch. Print lægges i jernklordbad så længe som
det nu kræves for at ætse, bevægelse og varme hjælper lidt på tiden.
Færdigætset print optages, skylles i vand, aftørres og touch fjernes med
ståluld.

Re: Tusch print metode

Hej Jan

Hvis jeg skulle lave et print til test som er så simpelt at man kan
tegne det med en tusch, ville jeg heller lave det på et hulbræt, eller
vero-bræt.

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Tusch print metode
Det er det jeg gør nu, men det er godtnok kedeligt arbejde.
Hver gang en bane skal køres mere end et par huller skal man havde en
leder ned som man kan lodde på.

Med et tegnet print skal der bare bores huller, og evt. et par jumper
ledninger.

/Jan

Re: Tusch print metode

Enig -  og det ser nu også pænere/mere stabilt ud.
Jeg har iøvrigt to originale Decon Dalo 33 penne liggende som jeg ikke har
nænnet at smide ud. Dem må du sådan set gerne få... De ligger på Amager
(2300). Jeg har også jernklorid og rå PCBs et eller andet sted - men det er
vist spredt lidt ud over Jylland. Hvis det har interesse kan jeg godt kigge
næste gang jeg kommer forbi den landsdel...

Mvh.
 Anders

Re: Tusch print metode

Bare og bare. Hvis der er en lille fejl eller ændring er helt forfra.

--
Hilsen Mikkel Lund