Transistor, er den defekt og hvor findes ny

Hej alle,

jeg roder lidt med ventilatorstyringen på en bil som kun vil køre fuld
hastighed. Jeg har fundet ud af dette skyldes en defekt trinløs styring.
http://www.e32-schrauber.de/bmw/s-heizschwert.htm

På denne styring er der monteret en MJ4502 transistor i byggestørrelse
TO-3, der er på denne gennemgang fra indgangen til udgangen, jeg antager
det betyder den er defekt.
Transistoren er 50V, 30A. Jeg har kun kunne finde nogle med andre værdier,
betyder det noget hvis maks. spænding er f.eks 90V?

Der sidder også en IC, en LM 2904, bør denne også skiftes?

Mvh
Peter

Re: Transistor, er den defekt og hvor findes ny

"Peter Anskjær"  skrev
<
<Hej alle,
<
[...]

Har den kun max hastighed eller er der max og næsten max hastighed, når du
regulerer på den.
For der er en lille modstand efter transistoren, så hvis relæet virker så
skal du havde 2 hastigheder (der er meget ens)

Er det tilfælde så er det sikkert MJ4502 der skal skiftes. og gerne med en
der har højre tal (f.eks 50V -> 90V)

Hilsen
Jens

Re: Transistor, er den defekt og hvor findes ny
Det er ikke til at vurdere om hastigheden ændrer sig når der skrues helt
op i forhold til næsten helt oppe. Jeg har faktisk ikke kontrolleret om
relæet bliver trukket, det vil jeg gøre næste gang jeg har fat i bilen.
Men i alle tilfælde kan jeg måle gennemgang fra indgang til udgang når
printet er demonteret.

--
Peter Anskjær

Re: Transistor, er den defekt og hvor findes ny

Der er vist lidt viden om transistorer du mangler lidt, de har ikke en
indgang og en udgang :) - men du mener vel kollektor/emitter er
kortsluttet.

Spændingen betyder mindre alt over, eller lig med 30 volt i en bil dur

LM 2904'eren kan være feset af, de koster næsten gratis :)
--
Jan_stevns
...Nu med 525i på stald :)

Men hvis MJ4502 er valgt for dens data, ja så er den ikke sådan
lige at erstatte. Det er en PNP makker til en MJ802, altså en
200 W transistor der kan håndtere 30A.

Max

Re: Transistor, er den defekt og hvor findes ny

Kan denne her bruges:
http://www.pc-elektronik.dk/shop/default.asp?SetLng=1&productid37%51

--
Peter Anskjær

Re: Transistor, er den defekt og hvor findes ny
Hej Peter

Nej, det er en Darlington, altså 2 transistore i samme hus, giver stor
forstærkning og det har du nok ikke brug for.

Men PC-elektronik har ogsp MJ4502

http://www.pc-elektronik.dk/shop/productinfo.asp?id37%64

Hvis du handler med PC-elektronik, ja så bemærk at han intet
onlinebetalingssystem har, men han medsender et giro kort
man kan betale på.

Max

Re: Transistor, er den defekt og hvor findes ny

Man kan åbenbart ikke linke til produktet direkte,
men gå ind på hjemmesiden og find den under
Transistore -> MJ-xxx

Max

Re: Transistor, er den defekt og hvor findes ny

Kan jeg regne med den passer, der står hverken A eller V.

--
Peter Anskjær

Re: Transistor, er den defekt og hvor findes ny

Min viden om transistorer er nærmest lige nul.

--
Peter Anskjær

Re: Transistor, er den defekt og hvor findes ny
Hejsa,

MJ4502 kan købes hos www.pc-elektronik.dk til den nette sum af dkr. 37,71

- Ja, det vil være en god idé at kontrollere den korrekte funktion af
LM2904, BD907 og de andre småsignaltransistorer.

/Claus

Re: Transistor, er den defekt og hvor findes ny

Er det denne her du mener:
http://www.pc-elektronik.dk/shop/default.asp?SetLng=1&productid37%51

Jeg kan ingen steder se det er en MJ4502.

Jeg er helt grøn til elektronik, hvordan gøres dette?

Peter Anskjær

Re: Transistor, er den defekt og hvor findes ny
Hejsa,

Du har ret. Linket peger på en forkert vare. Søg efter MJ 4502 på
hjemmesiden (husk mellemrummet)

På samme måde som du har fejlsøgt på den der MJ 4502: Er der kortslutning
mellem en eller flere ben er komponenten tjenelig til udskiftning.

Stod det til mig ville jeg blot skifte på ubegrundet mistanke. Komponenterne
er billige i forhold til arbejdstiden med (de)montage af regulatoren i/fra
bimmeren.

/Claus

Re: Transistor, er den defekt og hvor findes ny

Men hvordan ved jeg at volt og A er korrekte for den pågældende, der er
intet angivet. Når jeg har søgt på nettet har jeg set MJ 4502 med
forskellige A og forskellige voltangivelser.
Det lyder fornuftigt.

--
Peter Anskjær

Re: Transistor, er den defekt og hvor findes ny

Elektronik-lavpris har den også, til 30 kr:

http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id10%9918

De angiver den til 100V / 30A.

Mvh Thomas

Re: Transistor, er den defekt og hvor findes ny
Hej Peter

Det er ligegyldig hvilken spændingsversion du bruger da selv den
laveste fint klare dit behov.

Max

Re: Transistor, er den defekt og hvor findes ny

"Peter Anskjær"  skrev i meddelelsen
<Er det denne her du mener:
<http://www.pc-elektronik.dk/shop/default.asp?SetLng=1&productid37%51
<
<Jeg kan ingen steder se det er en MJ4502.

Prøv at søg på 4502 på siden og du finder den:

Varenavn TRANSISTOR
Varenummer MJ 4502

Hilsen Jens

Re: Transistor, er den defekt og hvor findes ny

Hej alle

Tak for hjælpen, den nye transistor og ic blev loddet på i går, nu virker
blæserstyringen igen upåklageligt. Ejeren af bilen er meget glad.

--
Peter Anskjær

Site Timeline