Transistor

Jeg er ikke sikker på om jeg har ret. Men når jeg kan måle fuld gennemgang
mellem E og C i en transistor - er den så ikke brændt af?

Jeg har indstilt multimetret så jeg måler diode gennemgang og får fgl
resultat:

BC68%
BE68%
CE=0

Hvad er det lige for en enhed man får med denne målemetode - er det volt,
eller ohm?

Filip

Re: Transistor

Jo

0,68 volt lyder som en diodestrækning...

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Transistor

Jeg fandt lige et andet multimeter til krydschek og det viste sig at det var
0,068v der ligger over diodestrækningerne, så der er vist ingen tvivl nu.

Filip

Re: Transistor
Hej!

Jeps.

Du måler spændingsfaldet over de to diodestrækninger i transistoren. Hvis de
forefindes, og er på ca. 0.5-0.7V, er transistoren sikkert iorden.

Mål også igennem "baglæns" - du må kun kunne finde _to_ diodespændingsfald i en
almindelig transistor*1.

Du kan også lave en ohmsk måling - her skal du måle stort set afbrudt (nogle
Mohm).

*1 = I visse transistorer kan der være indbygget Base-emitter modstand på 20-30
ohm og evt. en diode mellem kollektor og emittor. Dette vil fremgå af
databladet...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Mere FireFly? Så udfyld din Browncoat-profil nu!