Trafo i Monitor

Davs med jer.

Jeg har en trafo som jeg ikke kender forbindelsen på.   Den sidder i en Dell
monitor model M990 også en Philips A3KM085. Trafoen sidder i powersupply
delen.

Den har følgende skrevet på toppen.

3138 178 77591
HJC - K8222   4
HJC -B5 0014AQ

På forhånd mange tak for hjælpen.

--

Med  venlig hilsen
Thias F. Russell

Re: Trafo i Monitor

Hvad vil du vide ?

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Trafo i Monitor
Davs Klaus.

Ben forbindelsen.  hvilken ben der er forbundet med hinnanden.

På forhånd mange tak for hjælpen.

Med venlig hilsen    Thias Russell

Re: Trafo i Monitor

Feljfindingsøjemed for at se om der er en vinding der er knækket ?

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Trafo i Monitor
Davs Klaus.

Mit problem er at trafoen er pakket ind i plastik men sådanne at se på er
der ikke nogen kortslutninger at se, men jeg ville nu gerne havde et
diagram, så man lige kunne se hvilke ben forbindelser der burde være der. og
hvilke der ikke burde.

Med venlig hilsen   Thias Russell

Re: Trafo i Monitor

Til hvilken nytte?
Hvorfor vil du se forbindelserne?
Har du defekte monitorer eller hvad?

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Trafo i Monitor

Hvorfor døde smedens kat.
Giv nu bare manden de oplysninger, han beder om, hvis du da har dem.
Jeg er desværre ikke i stand til at hjælpe.

bilr

Re: Trafo i Monitor

Jeg har dem ikke, men kan hjælpe ham med at finde ud af det.
En del af "hemmeligheden" ved at være god til fejlsøgning er at kunne
gennemskue (genkende) kredsløb. Hvis Thias vil ud med alle informationerne
kan han hjælpes.

Klaus

Re: Trafo i Monitor
Davs Klaus.

Hvis jeg havde alle informationerne, så spurgte jeg vel ikke Dem.

Med venlig hilsen   Thias Russell

Re: Trafo i Monitor

Kom nu:

Har du en siddende i en monitor nu ?

Er det til netdelen, eller højspænding ?

Hvad har du af fejl ?

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Trafo i Monitor
Davs Klaus

Jeg kan måle en kortslutning på en kondensator når den sidder i printet, og
når jeg tager den ud, er der ingen kortslutning.
2 dioder som sad i nærheden af trafoen, var begge rørt og kortsluttet.

Den sidder i power delen, umildbart vil jeg sige at det er den trafo som der
fordeler de enkelte spændinger ud til systemet.

monitoren vil ikke tænde, og sikringen var gået. samt de 2 dioder.
Efter at jeg fik skiftet sikringen, samt dioderne, og prøvet at tænde
monitoren, skete der intet. andet end at det føles som om at der er overgang
i monitoren, for da jeg snittede skærmen, summede det ret kraftigt i
fingerne.

Med venlig hilsen  Thias   Russell

Re: Trafo i Monitor

Du må ha fat i et meter og scop og så måle om du har nogle spændinger på
sekundærsiden af den SMPS trafo. Jeg er ikke ligefrem prof. reparatør af
skærme, men har dog aldrig set en kortsluttet SMPS trafo, så jeg tror ikke
dit problem ligger der.
Det generelle: du checker ALLE dioder og kondensatorer på sekundærsiden af
SMPS'en. Men først skal du finde ud af om den arbejder og om du har nogle
spændinger på sekundærsiden.

--
Vh. Peter Andersen

Re: Trafo i Monitor
Davs Hr. Andersen.

Det ville jeg også sige, men når jeg tager trafoen ud, er der ingen
kortslutninger at måle. Og jeg har lidt svært ved at måle på en trafo, hvor
jeg ikke kende ben forbindelsen.

Med venlig hilsen   Thias Russell

Re: Trafo i Monitor

Hvis det er på sekundærsiden af transformatoren er det nemt. En vikling
slutter som regel med en (eller flere) diode(r) og en kondensator.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Trafo i Monitor
Davs Klaus

Okay fint det minder nemlig om noget der er på printet, men hvad skal jeg
måle i forhold til ????

Med venlig hilsen   Thias Russell

Re: Trafo i Monitor

 ____________|>|______________
(           Diode  |
 )                === Kondensator
(                  |
 )_________________|__________

Kan du se, hvad det her er ?

Så kan du også se, hvor spolen i transformeren er. Her måler du, om der
er kortslutning, eller bare lavimpedant. Men er det kortslutning målt
over kondensatoren, må dioden være kortsluttet.

Ud fra ovenstående og et kig på printet, nurde det være rimeligt let at
finde de forskellige viklinger.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Trafo i Monitor
Davs Klaus.

Jeg takker mange gange for hjælpen, det var lige en sådanne tegning jeg
manglede.

Det kan være at jeg forstyre Dem senere, hvis der stadig er problemer.

Med venlig hilsen    Thias Russell

jeg

Re: Trafo i Monitor

Du skriver bare igen......

Kalus
det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Trafo i Monitor

På printet, eller på kondensatoren ?

Kondensatoren må ikke måle kortsluttet, det må printet heller ikke, der
hvor kondensatoren sidder.

Er det en elektrolyt ?

Hvis det er en lyt i forbindelse med de dioder, er den sikkert død og
skal udskiftes.

Okay.

De to dioder, var det på primærsiden, eller på sekundær siden ?

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Trafo i Monitor
Davs Klaus

Undskyld, det var når jeg tog trafoen ud.

jeps, men fejler intet

jeg kan ikke se eller måle at de fejler noget,, men med lidt hjælp er
sikringen gået før lytten.
der

Primær, men er lidt i tvivl, men de sidder i nærheden af hvad jeg vil mene
skulle være højspændings transistoren, som i dette tilfælde er en Fet 2SK et
eller andet.
Men jeg er ikke sikker.

Med venlig hilsen   Thias Russell

Site Timeline