trådløstlf, display gør knuder.

Har fået en defekt trådløs. Foræret mig i naiv tro på at jeg kunne få gavn
af skidtet. :-)

der er tale om en siemens gigaset4000 classic, der ikke er ret gammel. Min
mor har fået en ny af butikken, og de ville ikke have den gamle igen, derfor
er den strandet her på mit skrivebord.

telefonen virker fint, MEN, displayet er lidt mærkeligt. Ingen ødelagte
området i de flydende krystaller. Der er bare nogle af karaktererne der er
ufuldstændige.

Trykker jeg feks 11 x 8(11 gange tallet 8) ser displayet sådan ud:

o88oo88oo88

mod forventet
88888888888

Visse dele af segmenterne mangles altså.
Man kan se de manglende dele, hvis belysningen er rigtig vinklet. Lidt
virker de altså, bare u troligt dårligt.

Displayet er tilsyneladende en del af tastaturfolien(ikke knapgummiet, men
folien underneden), og svjks er displayets "ben" trykt i samme arbejdsgang
som tastaturets folie. Benene er dækket af en selvklæbende tynd klar folie.

Er den "beyond repair"?

Der er ikke nogen synligeskader, og inden jeg begynder at skille displayet
fra tastaturet(i håb om at finde en knækket forbindelse eller lign) så ville
jeg lige høre ad hvad gruppens dom kan være på problemet.

Mvh
Henrik

Re: trådløstlf, display gør knuder.
Hej Henrik,

Prøv at rokke lidt med det, så viser det sig nok om det er til at fikse.

--
Venlig hilsen,
Søren

Displayet har en plaststrimmel der har en række sorte
baner/forbindelser(noget kulfilm?). Denne plaststrimmel ser ud som om den er
lamineret direkte imellem to lag af displayets glas. Denne ende er
tilsyneladende ok.

Den anden ende af plaststrimlen er nærmest "limet" på printet, og, den
allersidste af disse "kulstriber" har ikke ordentlig kontakt til printet.
Hvis jeg trykker blødt med en skruetrækker på de 1x3mm "kulstriben" har
kontakt til printet, så virker det sgu igen. Hurra det kan laves....Men
hvordan dælen kan jeg fastgøre den "kulstrimmel"(eller hvad dælen den nu er
lavet af) på printet. Trækker jeg forsigtigt i hele plaststrimlen, så virker
det som om den ellers sidder godt fast, men forbindelsen er ihvertfald
alligevel syg på det ene ben.

Måske man kunne skrabe et lille bitte hul i banen, ned til printet, og
placere en mikroskopisk lodning igennem de to lag, men den vil nok ikke
binde på "kulstriben".
Bemærk, jeg aner ikke om det nu også er lavet af kul, det ligner bare. Det
er ihvertfald ikke et traditionelt lagdelt kabel, ala
plastfilm-kobberbaner-plastfilm typen.

Nogen med en ide til en fastgørelsesmetode? Jeg tør ikke trække hele
strimlen af, da det virker til at være en destruktiv adskillelse.

Alternativet er at epoxylime en fjeder fast på det dårlige sted, og lade
telefonlåget holde sammen på det hele, meeen den ide er jeg ikke så
begejstret for....

Mvh
Henrik

Re: trådløstlf, display gør knuder.
Problem løst.

Man kan IKKE lodde på det.

Men jeg har istedet boret et 0,7mm hul i printet, håndbukket en papirclips i
meget speciel facon, stukket det igennem printet, således at den klemmer let
på "multikablet" eller hvaddælen den strimmel hedder, lige der hvor
forbindelsen er syg. Derefter har jeg brugt lidt kontaktrens under og
omkrign det syge sted, låst papirclipsen med en meget lille klat lim og nu
virker den igen.

Det var ikke den holdbareste løsning jeg har fundet på, men det virker, og
jeg kunne ikke finde en anden måde at skaffe kontakt på.

Takker for hjælpen.

Mvh
Henrik

Re: trådløstlf, display gør knuder.
Hej Henrik,

Herligt :)

Jaja, _min_ yndlingsfigur i Anders And var også Georg Gearløs ;)

Jeg ville nok først have prøvet med ledende (sølv-)maling (selv om det er
hundedyrt).

Huh ? Det var da dig der fixede den mens jeg havde travlt andetsteds ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Så jeg åbnede telefonen og varmede strimmelkablet med en en varmepistol
(såden man fjerner maling med), til telefonen blev meget varm og så
trykkede jeg strimlen godt fast med en korkprop.

Det virkede i godt et år, så fik den samme problem, men denne gang fik
jeg så ødelagt displayet helt. Men jeg havde allerede fået IP-telefoni,
så det var til at leve med (jeg brugte ikke ISDN delen, men kun
håndsættet mod en anden DECT-base).

--
Niels

Site Timeline