Tortur av gamle led.

Har en mengde gamle røde Ø5 led, ukjent type. Hvor er,
"erfaringsmessig", grensen for destruktivt strømtrekk?  Nei, dei skal
ikkje brukast til varig drift, og dei blir kasta etter bruk.

HM

Re: Tortur av gamle led.

Det afhænger af typen. De fleste er gode ved 20mA, derudover begynder de
at dø hurtigt.

Re: Tortur av gamle led.

Snakker du om egen erfaring? Gamle databøker forteller om "max continius
forvard curent" 40 - 60 mA. Slike data er meget konservative. Her er det
mer snakk om  - konservatisme :-)

HM

Re: Tortur av gamle led.

Ja

Igen, det afhænger af dioderne. Dem jeg har brugt har været "20mA
dioder"

Re: Tortur av gamle led.

Jeg tror nærmere det skyldes at man som god konstruktør ikke kører ud til
max. grænserne for hvad en komponent kan holde til ;o)
Jeg er også oplært med at en lysdiode drives med ca. 20mA som
tommelfingerregel.

Site Timeline