Tændingsmodul

Er der nogen herinde der nogensinde har forsøgt at bygge et tændingsmodul
til en bensinmotor?

Jeg mangler noget der kan følgende:

Sætte spænding på en kraftig tændspole i x mS, og derefter begrænse strømmen
til en y værdi.
Slukke tændspolen når jeg slukker for en styrepuls.

Spolen er typiskt på 6mH-8mH, der skal trækkes mellem 100 og 500mA i spolen
i peakværdi.
Der er ca.14 volt at gøre godt med.
Primær modstanden er 0,2-1,0ohm.

Jeg skal kunne regulere "ladetiden" med et potmeter,feks en
multiturntrimmer.
Jeg skal gerne kunne justere på strømbegrænsningen, men alternativet er at
indkoble en effektmodstand til at holde feltet i spolen til den skal "fyres
af".

Jeg har kigget lidt på Bosch tændingsmoduler, men de kan ikke helt trække
den spole jeg vil bruge. Reverse engineering på sådan en modul er ikke
nemt(epoxy)

Sådan lige frit fra hoften, så kunne jeg drive spolen med to transistorer,
hvoraf een er i serie med en passende effektmodstand. Jeg tænder for dem
begge samtidigt, og slukker så for den transistor uden effektmodstand efter
et meget kort tidsrum. Den anden er stadigt tændt og holder knald på spolen,
uden at jeg afsætter alt for meget varme i spolen.

Problemet er at jeg skal begynde at lade på spolen lidt før gnisten skal
falde(Dwell), og det kan jeg ikke lige gennemskue hvordan jeg skal slippe
afsted med. Ladetiden skal være konstant og gerne justerbar m. trimmer.

Jeg er ikke kommet så langt i mine overvejelser endnu, men jeg kunne da lige
høre om der var nogen herinde der har rodet med noget lign tidligere?

Mvh
Henrik

Re: Tændingsmodul
strømmen
spolen
"fyres
efter
spolen,
lige

Hej
Der er lidt information om power delen:
www.semiconductors.philips.com/acrobat/applicationnotes/APPCHP5.pdf

--
Hilsen
   Peter N Petersen

strømmen
spolen
"fyres
efter
spolen,
lige

Skal systemet virke med signaler fra eksisterende platiner som pulsgiver?
Er det til knallert eller bil?
Hvis du laver et pickupsystem uden om eksisterende platiner, så husk at lave
automatisk tændingsavancering...
Personligt tror jeg det er ganske ligegyldigt at reducere strømmen i
spolerne - de er lavet til "platin-drift" hvor strømmen ikke reduceres.

Mvh
Morten

Re: Tændingsmodul
lave

Digital firkantpuls fra prog. motorstyring er pulsgiver.

Bil(~230hk/liter)

Det er absolut ikke ligegyldigt, da vi ikke snakker om almindelige spoler
til platinere længere. De kan simpelthen ikke levere gnist nok.

Henrik

Re: Tændingsmodul
Hej Henrik,

Ingen grund til at slukke før affyring (det vil være bøvlet og tabe
energi).
Åben i stedet for strømmen 1,0..1,4 ms før affyring (afhængig af hvor
hurtig din spole er), så er det "blot" at beregne hvornår du skal starte ;)

En controller kan styre det ud fra RPM, hvor langt nede pedalen er, vacuum,
temperatur etc.

--
Venlig hilsen,
Søren

Alt det med avancering har vi på plads.

Problemet er at et alm bosch modul ikke kan slæbe den spole vi skal bruge
for at smække en gnist over røret når ladelufttrykket stryger over 1,5-1,9
bar (overtryk)(jo, den er god nok!) og derfor kunne det være skønt med et
modul der kan slæbe en _voldsom_ tændspole uden at gnisten blæser ud i
utide.

Hvordan kan man tænde for ladestrømmen _før_ tid uden at man skal til at
rode med mikroprocessorer?
Jeg kan ikke lige umiddelbart se en udvej.

Jeg har overvejet om man bare skulle lade et boschmodul trække et kraftigt
buffertrin. Det kan være det er den nemmeste løsning, selvom jeg så må give
afkald på at kunne justere på min dvell tid...

Henrik

Re: Tændingsmodul

Der er jo nogle der har lavet sådan noget før dig :-)

Men du vil måske selv ?

Ellers se her  http://www.msdignition.com /

og søg på eks.  PN 7535

Mvh
Lars G

Re: Tændingsmodul

Det er såmen meget fint, men jeg kan netop ikke bruge
avancering/retarderingen til noget, da jeg gerne skulle styre det fra mit
proggrammerbare EFI. Ideen går lidt af det hvis jeg eftermonterer noget der
_også_ kan tumle avanceringen...jeg skal kun kunne styre dvell, og ikke
andet.

Købeløsninger er der jo nok af;-) bare ikke når jeg kun vil styre dvell.

Henrik

Re: Tændingsmodul

Ok

I DIY hjørnet er der eks.

fra http://www.fortunecity.com/silverstone/fiat/10 /

og
http://web.archive.org/web/19990429072316/http://spbted.gtri.gatech.edu/hpe/ddis.html

Din spole havde disse data ?

spolen

Der har MSD en spole >>PN 8261

HVC II COIL SPECIFICATIONS
Primary Resistance:  0.016 ohms
Secondary Resistance:  30 ohms
Maximum Voltage:  45,000 volts
Inductance:  .250 mH
Turns Ratio:  70:1
Peak Current:  2 Amps
Spark Duration:  150 uS

Husk det er jo her de billige hk findes :-)

Mvh
Lars G

Re: Tændingsmodul

Yep. Lad os se om det kan tvinge os over 250hk/liter(ydelsen er hjuleffekt)

Det ER en MSD lign. spole der er tale om.

Mvh
Henrik

Re: Tændingsmodul
Hej Henrik,

Så er det jo ikke noget problem ;)

Brug en tændtransformer med en god elektronisk switch.

Det logiske ville være at patche MegaSquirt'ens program, for der er
oplysningerne jo tilgængelige :)

Med en god transformer kan du få rigtig pæne gnister og hvis du partout
vil "stoppe" påfyldningen før du slipper gnisten løs, kan du bruge en
chopper i stil med det der bruges i den stepmotorcontroller du rodede med
tidligere (eller alternativt, fylde den gennem en lineær strømbegrænser).

Men den optimale løsning er altså at starte påfyldningen "den tid det
tager at fylde den forhåndenværende spole/trafo" før gnisten skal fyres af
:)

--
Venlig hilsen,
Søren

Er det mere megasquirt? :)

Hvis du selv ka' programmere motorstyring så sku' det være simpelt
at lade styre pulsen være et programmerbart antal ms

Det er alt for lidt strøm, prøv at gange med 10

Hvis lade tiden ikke er helt i skoven er det ingen brug for strømbegrænsning,
andet en en lidt sikkerhed for at der ikke går ild i spolen hvis  man dummer
sig. Hvis du kigger på databladet for en IGBT så vil du se at med en
gatespænding på omkring 4-5volt begrænser de selv strømmen til 5-6A så hvis
du styrer den direkte med en 5 volt microprocessor og et par modstande e.lign.
er der det ikke helt galt.

Hvis du vælgerne en IGBT beregnet til tænding har de som regel indbygget
en 300-400volt aktiv clamp, så du behøver ikke engang nogen ekstra
komponenter til at beskytte spolen og transistoren mod overspænding hvis
tændrørsledningen bliver afbrudt.

snip

hvis ladetiden passer, er der ingen grund til strømbegrænsning

Med en micro ville det være meget simplet; mål tiden mellem pulser og brug
den tid minus dwell tid til at beregne tidspunkter der skal tændes.

to ben, en timer og nogen få linier kode

men hvor for bruge en ekstra micro, når der allerede sidder en i
motorstyringen?

Hvad er gabet i tændrørene?

-Lasse

Re: Tændingsmodul

Yep! Det er en fantastisk lille dims! Den forårsager massivt spild af tid,
men mange glade timer.
Jeg tør spise min hat på at det lykkes os af jage mere end 400hk ud af en
1,6liters maskine med denne lille fikse og totalt uundværlige dims ;-)

Yep, det var også min tanke, men jeg kan ikke lige finde hovede og hale i
den software. Det er noget anderledes strikket sammen end dengang jeg lavede
programmer til min C64 i basic.;-)

spolen

Ikke hvis man kigger på spolens specifikationer.Det kan selvf. være forkrete
opgivelser.

strømbegrænsning,
dummer
hvis
e.lign.

Ok, det må lige undersøges lidt nærmere.

Jeg ville nu gerne ha været foruden at skulle rode med micro overhovedet,
men jeg kan godt se hvor det bærer hen. Du får det jo til at lyde ganske
sindssygt nemt at smide et par linier code i den eksisterende motorola CPU.
Det kan godt tænkes jeg ikke slipper for at sætte mig ind i hvad der er hvad
i den code.

0.8 std, sænket til 0,6mm

Mvh
Henrik