Switche lydkanaler. CMOS 4016 Switch?

Jeg har et spørgsmål ang. switchning af lydkanaler. Jeg står og skal bygge
en boks hvor jeg har nogle lydindgange og skal så kunne vælge mellem 2
output. Altså at man kan vælge mellem om hovedtelefoner eller højtalere der
spiller. Den kommer til at sidde lige efter lydkortet, så der er ikke
forstærket noget lyd der. Skulle høre om en 4016 quad bilateral switch kunne
gøre det job? http://www.doctronics.co.uk/4016.htm /
http://www.ee.washington.edu/stores/DataSheets/cd4000/cd4016.pdf

Med Venlig Hilsen Ken Jørgensen
PS: Fjern madness fra mailadr. :-)

Re: Switche lydkanaler. CMOS 4016 Switch?
Hejsa

Det kan den sagtens, du kan evt. vælge en 4066'er i stedet for, da den har
lidt lavere egenstøj og lidt lavere on-modstand.
Ellers kan du prøve at kikke på 4051, 4052 eller 4053, de kan være mere
interessante.

Mvh Hauge

Re: Switche lydkanaler. CMOS 4016 Switch?
Kanon. Tak. Dem vil jeg da lige kigge på også. :-)

Mvh Ken

Re: Switche lydkanaler. CMOS 4016 Switch?

Den *kan* godt bruges, men CMOS-kredse fra 4000-serien er ikke særlige gode
til audio-brug. Jeg ville vælge en analog switch fra f.eks. Maxim eller
Linear Technology, idet de har meget bedre spec.

Re: Switche lydkanaler. CMOS 4016 Switch?

...nu skal det så lige nævnes at de CMOS kredse, som fx. 4053, sidder i
langt langt det meste hifi udstyr der er på markedet. Også det der sælges på
den anden side af 10-15Kkr.
Så inden man går hen og køber for mange penge Maxin e.l. så tænk lige over
hvad du har at sætte foran - og bagved.

Peter

Re: Switche lydkanaler. CMOS 4016 Switch?

Maxim sampler snart hvad som helst, så det er billigere end en 4xxx
kreds..

Re: Switche lydkanaler. CMOS 4016 Switch?

Bare ærgeligt, hvis man nu skal bruge mere end et par stykker.

Mvh Hauge

Re: Switche lydkanaler. CMOS 4016 Switch?

Det er simpelthen ikke rigtigt, eller også har du en helt anden opfattelse
af HIFI-udstyr.
Prøv at kik databladet for de "gamle hunde" i 4000-serien. F.eks. oplyser
man overhovedet ikke signal/støj-forhold for analog-switches i 4000-serien,
hvorfor mon ikke? Forvrængningen er oplyst ved et indgangssignale på 1/2 Vdd
pp, hvordan mod det ser ud når indgangssignalet er et linie-signal?

Re: Switche lydkanaler. CMOS 4016 Switch?

Desværre jo. Selv i rimelig dyre Pioneer, som jeg havde på et tidspunkt. Det
var dog kun en receiver til 7kkr.
Ved ikke hvad der er i min nye Pioneer, er sikkert noget andet.

Du vil blive overrasket over hvor mange steder 405x bruges som audio-switch.

Mvh Hauge

Re: Switche lydkanaler. CMOS 4016 Switch?

Jeg har gennem tiden haft masser af HIFI-udstyr åbnet til priser på "den
anden side af 10-15Kkr.", og der bruger man slet ikke analog switche, men
derimod relæer af god kvalitet.

Bemærk også alderen på 4000-serien, der er kommet masser af bedre
komponenter de sidste 25 år ;o)

Re: Switche lydkanaler. CMOS 4016 Switch?

Jeg bruger 74HC40XX til høretestudstyr. Virker fint, forvrængning og støj er
intet problem, heller ikke i attenuatorer med dynamik der overstiger
hifigrej. Faktisk ville jeg nok vælge den fremfor relæer, relæer har en
kedelig tendens til at svigte eller lave ulige harmoniske, især
udgangsrelæer i sluttrin fejler og forvrænger ofte.

Jeg synes 40XX er en del bedre end rygtet, men det er muligt 74HC40XX'erne
er betydelig bedre end de gamle.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark