Styring af reset fra anden PC.

Hejsa,
Jeg skal have mulighed for at resette nogle pc'ere individuelt via et
webinterface ude i vores serverskab og kiggede så lidt på Brincks hjemmeside
og fandt følgende:

http://www.brinck.dk/byggesaet/br847.asp til seriel

http://www.brinck.dk/byggesaet/br848.asp til parallelport

Tror i at det er muligt at forbinde mine ledninger fra bundkortets reset ben
op til kortet og kortet dermed kortslutter de 2 ben direkte og resetter mine
computere ? Eller skal der laves alt muligt ekstra for at det kan virke ?

Jeg har 6 computere som jeg skal have tilsluttet og som jeg så via en
hjemmeside skal kunne logge ind på og vælge hvilken computer der skal
resettes.

Venlig hilsen
Brian Sørensen

Re: Styring af reset fra anden PC.
hjemmeside
ben
mine

Er det vigtigt at det er hardware reset? (Hvis du kan nøjes med windows
reboot er der helt andre løsninger)

Selvfølgelig er det muligt, jeg ville dog (med parallelporten) slutte et
relæ til :)

Brian

Re: Styring af reset fra anden PC.
Hejsa,
Da computerne står i et serverskab langt fra hvor jeg bor, så er dette bare
en nødløsning.
Jeg skal remotestyre serverne (Både Linux og WinXP), men det er bare hvis de
nu går helt kolde og jeg ikke længere kan logge ind, så ville det være rart
at kunne lave en hardware reset af maskinerne.

Hvis jeg køber den version til parallelportet hvor der er optokoblere på,
som kan trække 500 mA, så kan jeg vel bare sætte et relæ på og trække hvad
som helst ?

Venlig hilsen
Brian Sørensen

?

Re: Styring af reset fra anden PC.

Ja hvis 500 mA er nok til at trække relæet, det er det nok :) - Husk en
diode i modsat lederetning...

Brian

Re: Styring af reset fra anden PC.
Hej Brian

Undskyld jeg spørger, men var en sofware løsning ikke nemmere,
f.eks. en PC-anywhere klient på dem.

Mvh Max

Re: Styring af reset fra anden PC.

Han skal jo køre windows, så det må jo forventes at gå ned fra tid til
anden, altså er det nødvendigt med hardware-reset.

Re: Styring af reset fra anden PC.
Hej Brian,

Det er sikkert nok med en udgang til det positive resetben, men en
transistor og en modstand er nu engang en god sikring mod ulykker.

                       +---O Reset +

                    b|/c
Udgang O-----[4k7]---|  BC547      PC
                     |\e

Stel O-----------------+---O Reset -

Du kan teste det af uden kortet ved at lægge indgangen (mærket
"Udgang" ;) til en positiv spænding (+5V..+12V).

--
Venlig hilsen,
Søren

Lige min tanke, men for at være på den sikre side *skal* du sørge for at
alle maskinerne har en god solid fælles jord, ellers vil du let kunne
komme til at svide bundbrædderne af.

APC laver i øvrigt nogle power-strips med et serielt interface, det gør
at du kan slukke for hver maskine fra en anden maskine, det er måske
bedre end reset interfacet?

Re: Styring af reset fra anden PC.
Hej Flemming,

Ja, men eftersom Brian snakker om et serverskab går jeg ud fra at der er
tale om en proff. installation og så er der (forhåbentligt) jord på dem
alle (ellers burde installatøren have et kraftigt los i siddemusklen).

Smart nok, men selv når jeg er mest doven kan jeg godt slæbe mig op til
at gå en runde - så stor er min lejlighed heller ikke ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Det er til en proff. install og meningen med det hele er at vi vil sælge
nogle servere ude i vores serverskab til kunder som ønsker at have deres
helt egen server på en superhurtig forbindelse.
Det er selvfølgelig jordstik / aircondition brandslukningsanlæg osv.
Meningen med dette er at folk som lejer en server hos os, kan logge sig ind
på et webinterface og gå ind og hardware resette sin computer, hvis noget
skulle være gået helt galt. De vil desuden også kunne vælge at den skal
loade et standart image, næste gang computeren booter og diverse andre ting.
Alt dette for at vi skal få så lidt arbejde som muligt, da vi satser på at
det skal være billigt for kunderne. (Bliver nok noget med 350,- pr. måned
for sin helt egen server). Men hvis vi skal kunne gøre det så billigt,
kræver det at vi heller ikke har meget meget support af kunderne. Så jo
flere ting de kan gøre selv jo bedre, da vi så slipper for at skulle starte
bilen og køre ud til serverskabene og trykke på en reset knap.

Hardware reset er jo ikke noget man bruger så tit, men vi ved jo ikke hvad
kunderne finder på af ting som kan gå galt på deres server, så derfor har vi
besluttet at der skal være mulighed for det.

Venlig hilsen
Brian Sørensen

Re: Styring af reset fra anden PC.
Hej Brian,

Hmmm, jeg er ikke sikker på at jeg vil anbefale et Brinck-kit til det (pga.
kvaliteten).
Jeg ville i hvert fald nødigt have et af deres kit indblandet i noget så
kritiskt som en erhvervsmæssig server og når der så er tale om mange af
slagsen...
En proff. opbygget opstilling med alle de "sikringer" der ofte betragtes
som overflødige i hobby-kits koster lidt mere, men giver trods alt en bedre
nattero :)

Meget smart... Du må godt droppe mig en mail med et link til mere info om
det og om hvor meget man selv kan konfigurere serveren, hvilken server der
er tale om etc. - men det er vist OT her :)

Drop mig endelig en mail ;)

Klart.

Klart, en cron-tab der går agurk vil da sikkert kunne forekomme ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Du kan købe noget i stil med:
http://www.dataprobe.com/power/cp815.html

Så kan du lave en ordentlig power-cycle af PC'erne :-)

--
-jens
RSV1000 '99

Re: Styring af reset fra anden PC.

Blackbox laver noget tilsvarende (som kan interface direkte med alm.
netværk - hvilket er meget smart ;-))

--
-jens
RSV1000 '99

Re: Styring af reset fra anden PC.

Og fu....g dyrt :-(. Desværre for idéen er genial.

Re: Styring af reset fra anden PC.

Prisen er ihvertfald ikke tiltænkt alm. hobby brug ;-)

Men hvis det er kritisk at kunne powercycle en flok maskiner må man jo
bløde lidt ;-) Jeg vil umiddelbart ikke sætte min lid til et par stumper
hjemmebrygget elektronik når det handler om maskiner i et produktionssetup.

Derimod ville jeg ikke have noget imod at bruge det på maskiner hvor jeg
har umiddelbar fysisk adgang ;-)

--
-jens
IT Systemdesigner/udvikler ;-)

Re: Styring af reset fra anden PC.
Hej Jens,

Hjemmebrygget ?
Tror du de løsninger der gives her (af proffessionelle) er af ringere
kvalitet end den der udfoldes erhvervsmæssigt ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Nææh.. det var nu ikke helt det jeg mente - beklager meget hvis jeg
ramte et ømt punkt ;-)

_personligt_ ville jeg ikke have tillid til et stump elektronik _jeg_
har bikset sammen ;-)

--
-jens
RSV1000 '99

Re: Styring af reset fra anden PC.
Hej Jens,

Hmmm, hvad skulle der være ømt ved det ?  Andres og mine råd bliver jo
ikke hverken mere eller mindre pålidelige ud fra modtagerens opfattelse af
dem. Men det giver jo blot andre det indtryk, at de ikke kan bruge de råd
de får her til noget seriøst - og det er da synd hvis de kun regner det
som noget tredierangs og derfor ikke udnytter den (gratis) resource som
gruppen er :)

Hvis du blot kan følge et anvist diagram, lodde korrekt og ikke ødelægger
komponenterne med ESD skulle det da ikke være noget større problem :)
(Så længe det ikke drejer sig om "life support" apparater eller
mil.specs.).

--
Venlig hilsen,
Søren

Det har du jo ret i - det var nu slet ikke min mening - beklager :)
Og ja, man skal endelig ikke undervurdere mængden af viden som befinder
sig i nyhedsgrupper som denne ;-)

Jeg kan lige klare at følge diagram, lave print og lodde (ikke kønt dog
;-)), men jeg gad nu godt have lidt mere forstand på tingene - så kunne
jeg fx. få bygget et HD44780 LCD display på en ethernet chip så det
kunne komme online :)

Et projekt jeg ikke aner hvordan jeg får begyndt på :)

--
-jens
RSV1000 '99

Re: Styring af reset fra anden PC.

Kig på Zilogs e180 chip eller en lignende :-). Der findes i dag en del
My-controllere som understøtter Ethernet.

Site Timeline