Styring af ekstern elektronik fra pc

Jeg er ved at opbygge en generel robotplatform hvor der monteres en
almindelic pc (micro atx) med windows. Der skal sE5% skrives software
til styring af motorene.
Den gamle metode ville bestE5% i at lave et lille print der kommunikerer
med pcen over rs-232 og en protokol ovenpE5% til formE5%let.
Nu overvejer jeg sE5% om man skulle investere i et fE6%rdigt print der kan
sE6%ttes i computeren og styre eksterne enheder. Det kunne vE6%re en boks
med usbtilslutning eller et pci-kort som har en rE6%kke digitale ind og
udgange samt evt en smule analogt ogsE5%.

Mit problem er at jeg ikke engang ved hvad man kalder den slags, sE5%
mine sF8%gninger finder kun ganske fE5%, og meget dyre, produkter frem.

Hvad kunne vE6%re en fiks mE5%de at lF8%se mit problem?.. altsE5% styring fr=
alm windows pc

Re: Styring af ekstern elektronik fra pc

Husk at en PC med winDOS ikke er et realtidssystem. Jeg mange gange
været de for at systemet pludselig er ude af drift i flere sekunder, når
den pludselig finder ud af at man vist lige skal se om noget er sket på
netværket eller om der muligvis skulle ske eet eller andet på usb'en.

Find et mindre system, og et OS, der passer til det.

Ellers kig på Linux. Det er meget lettere at tage en busybox og arbejde
videre derfra. Der kan du selv bestemme hvor meget "ragelse", der skal
genere dig...
http://www.busybox.net /

Bo //

Re: Styring af ekstern elektronik fra pc

Prøv med "I/O" og "interface".

Noget i stil med dem her:
http://www.modtronix.com/index.php?cPath=1_145
http://www.modtronix.com/index.php?cPath=1_33

Du kunne også overveje noget som det her i stedet for et micro ATX:
http://www.atmel.com/dyn/products/tools_card.asp?tool_id41%02
Det her en del tilgængelige I/O-pins og leveres med kode til at tilgå
dem. Jeg tror dog ikke det kan køre windows.

Hvorfor er det vigtigt at systemet kører windows?

Tomas

Re: Styring af ekstern elektronik fra pc

Nej, det er en rigtig computer. Den kører linux, og endda rigtigt godt :-)

Og det er der mange, der bruger:
http://www.google.dk/search?hl=da&q=atmel+busybox&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta =

Bo //

Re: Styring af ekstern elektronik fra pc

Det gavnede. Jeg ser pE5% hvad der findes. Takker.

Fordi robottens ai er kompleks og det er ganske vE6%sentligt at let
kunne udvikle og debugge. Det skal ogsE5% vE6%re meget simpelt at
tilslutte kameraer hvorpE5% jeg skal udfF8%re tung billedbehandling.
Robotten set er mest en relativt simpel platform til test af ai-koden.

Hvis maskinen er en computer med windows sE5% kan jeg smide
udviklingsmiljF8%et pE5% den og via fjernkontrol debugge den mens den er
kF8%rende. Det er generelt voldsomt meget mere simpelt at kode til en
regulE6%r pc. At det er windows og ikke linux er en smagsag... og ja,
jeg har tidligere prF8%vet denne metode med en stor industrimaskine hvor
koden ramte et breakpoint efter at en motor var startet. Med pauset
kode sE5% blev motoren ikke slE5%et fra igen efter at den havde kF8%rt den
normale distance. Det er den slags problemer man fE5%r, men som man
gerne tager med ;-)

Re: Styring af ekstern elektronik fra pc
Jeg er ved at opbygge en generel robotplatform hvor der monteres en
almindelic pc (micro atx) med windows. Der skal så skrives software
til styring af motorene.
Den gamle metode ville bestå i at lave et lille print der kommunikerer
med pcen over rs-232 og en protokol ovenpå til formålet.
Nu overvejer jeg så om man skulle investere i et færdigt print der kan
sættes i computeren og styre eksterne enheder. Det kunne være en boks
med usbtilslutning eller et pci-kort som har en række digitale ind og
udgange samt evt en smule analogt også.

Mit problem er at jeg ikke engang ved hvad man kalder den slags, så
mine søgninger finder kun ganske få, og meget dyre, produkter frem.

Hvad kunne være en fiks måde at løse mit problem?.. altså styring fra
alm windows pc

Kan fås som byggesæt. Mener det er hos wellerman

--
    Venlig hilsen
        Calle.

Site Timeline