største modstand der findes? - Page 2

Re: største modstand der findes?

Det er jeg nok ked af - tror jeg.

Herlig forklaring - tak.
bestrides,

Du må undskylde - jeg havde ikke fået gættekæpen op af skuffen (har da min
Diva endnu)
Tak - jeg kan også bedst lide numret før violinkasserne.:-) (det var også
humoristisk ment).
Karsten H. Jensen

Re: største modstand der findes?
Hej Martin

Jeg er næsten sikker på at de største modstande med farvekoder
ikke kommer over 100 M, den største jeg har set var på 68 M.

Mvh Max

Re: største modstand der findes?

med
Max

Min egen oversigt går til 10^7, dvs 999 med syv nuller og herefter er der
blank firkant ud for grå og violet.
Jeg var fristet til selv at sætte potensen på her, 10^8 og 10^9. 100M er
også højt, sikke en varmeudvikling der kunne opstå.

Jeg har også brug for at vide om jeg skal lade programmet regne med værdier
under 1 ohm.

Mvh.
Martin

Re: største modstand der findes?
Hej Martin

Prøv at regne på hvilken spænding du skal op på for at der løber strøm
i en modstand på 100 M Ohm, det er jo næsten et stykke glas med
2 tilledninger.

værdier

Nu ved jeg ikke hvilket program du laver, men i praksis er 0,01 Ohm ikke
spor
usædvanlig til f.eks. shuntmodstande. I hverdags elektronik vil man meget
oftere komme under 1 Ohm end man kommer over 10 M Ohm.

Mvh Max

Re: største modstand der findes?
Hej Martin

Hmm, måske skulle du også lave et program med Ohms lov.
Den afsatte effekt er P = U^2 / R. Altså jo større modstand jo mindre
varme.
Du får vist brug for den højspændingsmast, hvis du skal få lidt varme
ud af en gigaohm-modstand!    (:

mvh
Nils Emil
--
My reply-address is valid.           www.bios-flash.dk
Min svar-adresse er gyldig.      Redning af døde BIOS'er

Re: største modstand der findes?

Programmet heder faktisk ohmslov og er allerede indbygget alle funktioner,
men ikke lige varmeudvikling.
Det er bare hvis sådan en lige laver total gennemgang istedet.

Martin

Re: største modstand der findes?

med

 - Er ret sikker på at vores 10.000:1 højspændingsprobe er bestykket med 2
150MOhm modstande... - I det mindste indtil jeg ved et uheld kom til at
knække den...

Lars / Viborg

Re: største modstand der findes?

Tak for de 150M, og held og lykke med at den ny probe.

Mvh.
Martin

Re: største modstand der findes?
Hej Lars

Var de farvekodet ?

Mvh Max

Re: største modstand der findes?

2
Jeg har hørt, at indgangstrinet i en B&K støjmåler er noget med over 1
Terraohm. Trinet bliver samlet i et bad med en væske, der selv fordamper
(freon), selvom huset er lukket hermetisk. Selvklart kan det ikke åbnes og
samtidig bevare sine egenskaber.
Karsten H. Jensen

Re: største modstand der findes?

-snip-
-snap-

Theraohm er usædvanligt, men ikke usandsynligt. Jeg har lige været med til
at lave en EMG-forstærker der har adskillige hundrede GOhm i
indgangsimpedans. Det er dog ikke modstandende i indgangene der har disse
størrelser, men derimod indgangsimpedansen i selve opamps´ene og andre
finurligheder. Det næste problem er så at verificere at indgangsimpedansens
værdi. Det tog næsten længere tid at konstruere en måleopstilling der kunne
måle den høje impedans, end det tog at lave selve forstærkeren. LORTELEG!
;o)

Mvh.
René Kirstein

Re: største modstand der findes?

og
indgangsimpedansens
kunne

Da jeg gik på AUC for et par årti siden arbejdede vi med modstande i 100
GOhm klassen. Det var i forbindelse med et støj-dosimeter.

Dengang læste jeg en artikkel om et firma der manglede super højohms
modstande. De endte med selv at lave modstandene ud af nylon stænger med en
diameter på 1" og en længde på 1/2". På enderne pådampede de sølv og
monterede en tråd til forbindelsen.
Denne nylon  "modstand"  repressenterede en fast værdi i forhold til en luft
modstand der svinger med fugtigheden.

Benny

Re: største modstand der findes?

en
luft
Skulle den ikke ældes lige som andre, normfaste modstande, men de var
selvfølgelig modstandsmæssigt i småtingsafdelingen inden for et hundrede
Ohm, men med 3 decimaler.
Karsten H. Jensen

Re: største modstand der findes?

og

Ja, helt klart. Dér har jeg nok udtrykt mig på en måde, der oplagt var
misforståelig.

Hvordan de gjorde, aner jeg ikke. Måske var den teoretisk udregnet, men man
havde vel nogle tests, hvor det fejlede, hvis disse specs. ikke var
overholdt. Én af betingelserne var jo, at kondensatormikrofonkapslerne i sig
selv er meget højimpedante.

Men det kunne altå lade sig gøre?

Karsten H. Jensen

Site Timeline