Støde orm

En sjælden gang når jeg har brug for regnorm til en fisketur,
ja så bruger jeg en gammel anodestrømstrafo og et par
skruetrækkere der stikkes i græsplænen med en par meters
mellemrum, ja så myldre ormene op.

Men jeg kunne godt tænke mig et anlæg der var batteridrevet
man kan tage med på ferieturen, så slipper man for at skulle
have lov til at grave i haven hos fremmede mennesker.

Nogen der kender til en ide til ovenstående ?

Re: Støde orm

Hvor meget energi (strøm+tid) er der brug for når man "støder orm" ?

En 12/230 volt converter og et lille bilbatteri ?

mvh
JBH

Re: Støde orm
Hej JBH

Det er nok ikke meget strøm der går, og tidsmæssigt derjer det sig
om få sekunder fra strømmen er tændt til ormene ligger klar til
opsamling på græsset.

Måske en løsning, men jeg håber på at nogen her besider noget
viden på området, måske kan en langt lavere spænding og en
højere frekvens være en løsning.

Re: Støde orm
On Sat, 31 Oct 2009 15:05:14 +0100, "Max"

Hvorfor ikke sætte strøm til vandet og spare ormene? :-)
--
OV1A Jens

 Good decisions come from experience. Experience comes from making bad ones

Re: Støde orm
Hej Jens

Det er jo ulovligt :) Og heller ikke særligt sjovt.

Re: Støde orm

Jeg melder dig til dyrenes værn og til politiet. Så kan du komme i
fængsel til en ordentlig omgang ORME-KUR.  Og hvis du ikke helt har lært
det herefter må du jo i stolen!!!!!!  :-)

hehe.  pjat til side.   Jeg tror jeg skal ud og teste den opstilling.
Med med en Højspændings trafo fra et TV??   25KV??   Så er det måske
ristede orm?

Erik Andersen

Re: Støde orm

Nej, det er ikke ulovligt, men kræver en tilladelse:
http://www.fiskepleje.dk/vandloeb/udsaetning/elektrofiskeri.aspx

Bo //

Re: Støde orm
Hej Bo

Ja, og tilladelsen gælder vidst ikke egentlig fiskeri, men kun brug
så man kan tælle bestanden i vandløbet eller søen.

Re: Støde orm

Ku' da se sjovt ud hvis det var neonfisk. ;-)

Hm, det lyder sq ellers som en nem måde at skaffe orme til mit lille
kælefirben, han er ret pjattet med dem. :-)  Kunne man bruge en skille/vario
til formålet?

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Støde orm
Hej Ulrik

Som jeg skriver bruger jeg en gammel anodestrømstrafo til formålet,
den fungere jo automatisk som skilletrafo og så er sikkerheden jo
på plads. Jeg bruger så et par stykker lange ledninger hvor der i
enderne bruges et par store skruetrækkere. Disse stikkes i jorden
med en par meters mellemrum, og så myldre det op med orm og
lignende. Effektiviteten øges af våd jord.

Men det jeg mangler er en transportabelt løsning der kan bruges
langt fra det offentlige forsyningsnet, helst ikke tungere og større
end det passer i fisketasken.

Re: Støde orm

Anodestrømstrafo lyder som noget med ret stor spænding. Men det skal der
måske også til? Omkring sikkerhed, så kommer man nok ikke så langt uden
trafo alligevel, så går HFI'en vel inden man får set sig om. :-P

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Støde orm
Hej Ulrik

Ja, HiFI relæet fordre jo at man bruge en skilletrafo, heldigvis :)

Men den anodestrømstraf jeg bruger giver såmændt kun 240 volt,
og langt mindre spænding kan gøre det.

Re: Støde orm

Hvad med et eller andet inverter-halløj og et motorcykel batteri?
Den type batterier fås jo i forskellige kompakte størrelser, og den tid du
nævner inden ormene kommer op og undrer sig over hvad du har gang i burde
batteriet nok kunne klare + lidt ekstra.

Mvh
Benjamin

Re: Støde orm

SE5%dan et apparat kunne jeg godt tE6%nke mig at lave, hvilken slags trafo
skal jeg bruge ?

Noget fra en gammelt tv som kan bruges ?
--
Christian

Re: Støde orm
Hej Christian

Jeg tror måske at jeg har noget du kan bruge, send mig en mail.