Spændingsdobler, quadrupler, osv

Hej.

Jeg er ret ny udi design af Spændingsdoublere, Villard-cascade,
Cockcroft–Walton eller hvad vi nu skal kalde dem.

Det er typen med dioder og kondensatorer.

Jeg har fulgt denne kobling:

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/electronic/ietron2/volquad.gif

Jeg er så ude efter en større spænding, så jeg har p.t. 7 led.

Kondensatorene er 22nF/630V MKT og Dioderne er 4007

Jeg oplever at den virker fint med 3 trin, derefter daler spændingen.

Spændingen på hvert led er således ved 100VAC ind (50 Hz)

249
314
335
313
279
256

Som "belastning" har jeg blot mit HP 34401A DMM med en indgangsimpedans
jeg ikke lige husker.

Er det kondensatorene der er for små (til frekvensen) eller indre tab
der er for højt ?

Jeg har et diagram, hvor der 10-dobles med et identisk kredsløb, 10nF
kondensatorer, og UF4007 dioder, 100 KHz frekvens. Jeg formoder at når
frekvensen går op så er det muligt at bruge mindre kondensatorer ?

Strømmen jeg skal bruge er under 1 mA (Forsyning til 3BP1 CRT)

// Per.

Re: Spændingsdobler, quadrupler, osv

Til 50hz er kondensatorene alt for små, set i forhold til det andet kredsløb
du nævner, er kondensatorene ca. 1000 gang for små.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Spændingsdobler, quadrupler, osv
Tænkte det nok.

Det jeg slås med er vel lækstrømmen i kondensatoren der er for høj, så
den mister sin energi imens at den er i den "døde" halvperiode ?

Jeg må prøve opstillingen med nogle større kondensatorer istedet.

Har du noget link til beregning af kondensatorens størrelse i sådan en
opstilling ? Jeg har ikke rigtig fundet noget på nettet jeg kunne forstå...

// Per.

Re: Spændingsdobler, quadrupler, osv
Du har ikke problemer med gækstrøm i MKT kondensatorer.
Se evt her: http://www.he-digital.de/bahn/hgras.htm

Jeg brugte 47nF kondensatorer, og den virker fint...

Bo //

Re: Spændingsdobler, quadrupler, osv

Måske lidt OT (skal vi FUT'te over til togfolkene?), men bliver græsset
ikke "for stort/groft" ifht. skala N? Hvis ikke vil jeg da se at få
bygget mig en.

Mvh Jonas

Re: Spændingsdobler, quadrupler, osv

Det ligner ikke noget til en golfbane, men er fint til højt græs langs i
vejgrøfter, ved småsøer etc,

Bo //

Re: Spændingsdobler, quadrupler, osv

Om du kan forstå det eller ej skal jeg lade være uvist, men der findes
formelsamlinger, hvor du kan beregne 'rise time' i kondensatorer osv.

Afsnit 7.4 i denne her:
http://www2.selandia-ceu.dk/Projekter/e-skole/teknologi_kommunikation/portal_prpe/dokumenter/ON-2082.Pdf
burde give en ledetråd.

Stig Johansen

Re: Spændingsdobler, quadrupler, osv

Hej Per

22nF svarer til en reaktans på ca. 145kohm.

Site Timeline