Spænding regulator kontra modstand - LCD Backlight

Jeg forsøger at dæmpe baglyset i mit LCD tv,
et amitech 19" 12 volt. med indbygget DVD, SD kortlæser/USB (divx afspiller)

formålet er at dæmpe lyset, det er for kraftigt ( og det kan ikke ændres ved
justering af Brightness)
og at dæmpe strømforbruget.

http://home19.inet.tele.dk/fs2002/Backlight_inverter.jpgbillede af Inverter
http://home19.inet.tele.dk/fs2002/Backlight_con.jpgbillede af forbindels på
hoved print

Måler jeg med et multimeter på stikket, er der 0v på EN( som jeg tolker som
enable )
og 3,4v på ADJ ( som jeg formoder er 'Adjustment' )

Jeg har prøvet at ændre de 3,4 volt på ADJ til mindre eller mere med en Lab.
forsyning,
uden noget ændring i lysstyrket, under 2 volt slukker inverteren bare.
( Jeg har ikke noget skop, så jeg ved ikke om den køre noget puls moduleret
halløj på ADJ)

kommer jeg en ekstern lab psu på forsyningen til inverteren dæmper den fint ved
spænding
under 12 volt, men ved under 6,9 volt slukker inverteren.

Ved 12 volt er forbruget i inverteren ca. 30Watt
ved 7 volt er det ca. 15 watt og lyset i backlight er dæmpet ca 30%

Så lige nu køre jeg med en 2,2 Ohm's effekt modstand på forsyningen
til inverter printet( ca. 7,1 volt) og opnår næsten det ønskede dæmpning af
lysstyrken,
med strøm forbruget er det samme, nu bliver det jo bare banket af som varme i
modstanden.

Hvis jeg nu erstatter modstanden med en 7807( vis sådan en findes) vil jeg så
opnå den ønskede strøm besparelse, eller vil effekter bare bliver afsat i
regulatoren ?

Hvad med en masse dioder i serie så spændingen kommer ned på 7 volt. ?

Jan Rasmussen

Re: Spænding regulator kontra modstand - LCD Backlight

lysstyrken,
modstanden.
regulatoren ?

Effekten afsættes i den komponent, du bruger, om det er en modstand, en
flok dioder eller en serieregulator er ligemeget.

Bo //

Re: Spænding regulator kontra modstand - LCD Backlight

lysstyrken,
modstanden.
regulatoren ?
dioder eller en serieregulator er ligemeget.

Tænkte jeg nok, så den eneste løsning er vel så en DC-DC konverter
hvor det vel kun er tabet i denne der skal ses i sammenhæng med de 15watt mindre
LCD inverter vil bruger.

Trist at den skærm ikke er bygget som min samsung 226bw,
hvor en justering at 'Brightness' sænker backlight lyset og dermed
strømforbruget,
og vel også levetiden af rørene i backlight.

(målinger af den Samsung 22" widescreen LCD skærm,
målt med en kr.150,- energimåler fra byggemarked.

0% Brightness - White - 18 watt
0% Brightness - Black - 19 watt
25% Brightness - White - 23 watt
25% Brightness - Black - 24 watt
50% Brightness - White - 28 watt
50% Brightness - Black - 29 watt
75% Brightness - White - 34 watt
75% Brightness - Black - 34 watt
100% Brightness - White - 38 watt
100% Brightness - Black - 40 watt )

[...]

Det burde være en ren dc der er ADJ spændningen.. typisk er de
justeringer 0-5V, har du prøvet at gå op af til 5V? mens du ser på lyset
  og/eller strømforbruet på 12V'en, det kan være løsningen.

/Også Jan Rasmussen.

Re: Spænding regulator kontra modstand - LCD Backlight
justering af Brightness)
Inverter
hoved print
enable )
forsyning,
halløj på ADJ)

0-5V, har du prøvet at gå op af til 5V? mens du ser på

Ja, så vidt jeg husker, uden effekt.

men noget der undrede mig, da TV i går gik i sleep mode
på grund af manglene signal på VGA indgangen, imens jeg målte, var der stadig
3,4v på ADJ, 12 volt på Vcc, 0 v på enable, men inverteren var slukket.

Det var derfor jeg antog at der køre noget puls på ADJ, men jeg må lige
måle efter igen, for at være sikker.( kan ikke måle noget AC på ADJ)

Jan Rasmussen

Re: Spænding regulator kontra modstand - LCD Backlight

maaajet mystisk.. hvad hedder ic'en der sidder lige til venstre for
stikket? måske et datablad på denne kunne fortælle en sjov historie.

/Jan

Re: Spænding regulator kontra modstand - LCD Backlight

Nu har jeg målt igen, og det ser ud til at jeg målte forkert i første omgang,
og nu giver det mere mening.

Det er EN der har 3,4v i run mode og 0v i sleep
ADJ er konstant på 0v

Så hvis ADJ=0v er 100% så kunne ADJ=5v være 0%,, det må prøves.

Tak Jan Rasmussen ;-)

Jan Rasmussen

Re: Spænding regulator kontra modstand - LCD Backlight

Ingen årsag Jan Rasmussen

/Jan Rasmussen - oh we are having fun with this, arn't we! :)

Re: Spænding regulator kontra modstand - LCD Backlight

Arr, ingen effekt,,,
Ved 0-7 volt ingen ændring i backlight styrken.
ved 8 volt, slukker inverteren.

Selvom jeg har max strøm begrænsning på lab psu'en, så steg
pulsen lige en del da den slukkede, og faldt først igen, da det kom
tilbage ved en sluk/tænd cyklus.

Kredsen på inverter boarded er en BIT3105
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/78519/ETC/BIT3105.html

ADJ forbindelsen ender i en 130kohn smd modstand, også bliver det sku for små
for mig med det smd.

Jan Rasmussen

Re: Spænding regulator kontra modstand - LCD Backlight

Har du overvejet at det er en PWM der kommer der og ikek en DC ?

Spændende, benet DIMDC (pin 17) hvilken spænding har du der ?

Pjat......

Re: Spænding regulator kontra modstand - LCD Backlight

Jeps.

Det er hoved printet der trækker ADJ ned til 0v
når ledningen er klippet over og inverter ADJ svæver er der 1,3 volt på.
og inverteren virker fint med en svævende ADJ, eller ADJ lagt til GND igennem
en 470ohm.

jeg tror ikke måle pinden på mit multimeter er spids nok, til jeg tør måle
med spænding på, uden at komme til at kortslutte pin 17 & 16/18 :-)

ok jeg tager chancen ,,,1,26 volt

Jan Rasmussen

Re: Spænding regulator kontra modstand - LCD Backlight

Så må man slibe den tynd nok.....

Hvad bestemmer den spænding ?

Re: Spænding regulator kontra modstand - LCD Backlight

Det har jeg ikke rigtigt fattet.

på side 3 under PWM Dimming: står der.
A less than 0.2v input on DIMDC wil make the PWMOUT be floating to obtain 100%
brightness.

De 1,26 volt var med 7.2 volt forsynings spænding til inv.
der er 1.56 volt ved 12 volt forsyning.

Jan Rasmussen

Re: Spænding regulator kontra modstand - LCD Backlight
brightness.

Jeps, 100% lysstyrke

Jo, men varierer du spændingen til inverteren kan du ikke regne med
reguleringen. Den er designet til at køre med en fast spænding.

Prøv at mål spændingen med kontrast (lys) på 0% og 100%.

Kan du umiddelbart se, hvor printbanen fra benet går hen ?

Re: Spænding regulator kontra modstand - LCD Backlight
100% brightness.

Lys og kontrast, har ingen effekt på backlight.

Den forsvinder ind under kredsen.

Jeg må nok nøjes med den dæmpning den 2.2ohm effekt modstand foresager,
også være tilfreds med det.

Det er for småt til jeg vil begynde at rode med det ydeligere.
Kunne man nøjes med at justere lidt DC på ADJ ledningen så hade det været
fint.

Jan Rasmussen

Re: Spænding regulator kontra modstand - LCD Backlight

Shit mand.......

Hmmm, hvis det bare er en spændingsdeler ville det jo være let at
ændre.....